Hantverk i stället för mottagningskök

Runstensskolan funderade på att bli ett mottagningskök, men kommunen valde i stället att satsa på kompetens och utrustning. Idag används utrustningen som den ska och inte bara till att värma upp halvfabrikat.

Man måste hitta alternativ, kan man inte göra pannbiffar till tusen personer så kan man göra en god gryta istället, hemlagat. Man måste ha en vision, fantasi. Vad som än händer måste det vara genuin mat, inte industriell. Det är ett hantverk, matlagningen kan inte massproduceras som en cd-skiva, det blir inte bra, säger Johan Beer, kökschef på Runstensskolan.

Runstensskolan investerade för ett och ett halvt år sedan i ett helt nytt kök med toppmodern nedkylningsutrustning. Arbetsmiljöverket gjorde nedslag och meddelade att skolan var tvungen att fixa till det, annars hotades kommunen med böter.

Runstensskolan i Haninge blev årets stolta vinnare av Arla Foods Guldko med motiveringen:

Med stort hjärta, gott hantverk och utpräglad känsla för att locka och utmana unga smaklökar, lyckas köket skapa ett engagemang kring skolmåltiden på både bredden och djupet. De höga ambitionerna märks i omsorgen av varje detalj, där ingenting är för krångligt att göra på sitt eget vis. Lycka är att vara gäst i den här restaurangen – där matglädjen både bultar och brinner.

Johan Beer, kökschef på Runstensskolan, vad har tävlingen inneburit för er?
Den har inneburit en bekräftelse på att man gör ett gott arbete, det har gett oss en lustfylld arbetstillvaro, det har satt press på en, men på samma gång har det blivit en lek att jobba, så det är oerhört positiva konsekvenser för alla. Vi har höjt statusen på vårt yrke.

Han anser att det inte får vara en klyfta mellan kökspersonal och lärare, det får inte vara vi och dom, utan alla tillsammans med samma status. Första året skolan var med tänkte Johan Beer: ”ska man behöva tävla på jobbet?”, men den tanken tog snabbt slut när han taggat till.

Man får inte glömma vem som är den vinnande parten; det är ju gästen, barnen, som får njuta av maten och allt det roliga som händer i matsalen.

Skolan har haft pedagogiska tävlingar, t.ex. gissa ärtorna i glaset och den elev som prickade in rätt tidpunkt för smältandet av ett isblock vann ett klippkort på det lokala badhuset. Skolan har under tre år arbetat målinriktat med sitt kvalitetsarbete.

Istället för skriftliga rapporter har skolan fokuserat på tävlingen, och första året kom skolan till semi-final, förra året till final och i år vann man. Det är väldigt seriöst samtidigt som det är en lek.

Hur ser ni på framtiden, hur vill ni förvalta vinsten?
Vi delar med oss utav det enkla och genuina till dem som vill ta del av det. Vi tänkte innan att vi ville visa att man kunde vinna med det enkla, att det handlar om kärlek och engagemang. Det har ju nästan varit inflation på duktiga kockar, men vi ville något som alla klarar av, skolan är ju ingen gourmetrestaurang och köttfärssås är fortfarande en favorit bland barnen. Det handlar inte om komplicerade rätter, utan den gedigna, genuina och även lekfulla matlagningen.

Senast uppdaterad: