Frukt och grönt

Grönt är skönt. Och lönt. Att äta frukt och grönsaker är bra för hälsan och med rätt val kan du även göra miljön en tjänst.

Livsmedelsverket rekommenderar 500 gram frukt och grönt för hälsan. Frukt och grönt innehåller fibrer och vitaminer som bygger upp kroppen och stärker immunförsvaret. Grova grönsaker och baljväxter, som bönor och linser, är extra näringsrika.

Frukt, bär, grönsaker och baljväxter har dock olika miljöpåverkan beroende på hur och var de odlas. Transporten spelar roll och likaså om de odlats i ett energikrävande växthus. Längre transporter orsakar ofta större utsläpp av växthusgaser än korta, men även transportsätt har betydelse (t.ex. skepp eller lastbil).

Grova grönsaker kan också lagras längre än mer ömtåliga grönsaker som tomat, sallad och gurka. Ju bättre lagringspotential, desto mindre är risken för svinn. Frukt, bär och grönt besprutas just för att hållbarheten ska öka.

Välj därför ekologiska alternativ för att undvika de kemikalier som konventionella frukter och grönsaker besprutas med. Samtidigt bidrar du till en giftfri miljö.

Visste du?

Att frukt och grönsaker är det livsmedel vi slänger mest av? Även matbutiker vittnar om att kunder väljer bort t.ex. en paprika som blivit lite skrynklig eller ett äpple med en s.k. "slips". Dessa varor är dock fullt ätbara och har fin smak, särskilt om de är ekologiska.

Senast uppdaterad: