Går det att upprätta ett DIS avseende varierande byggentreprenader med höga värden?
Publicerad 23 maj 2019
Hej,
Är det förenligt med lagstiftningen att upprätta ett DIS omfattande entreprenader avseende varierande byggprojekt med värde från 2-3 miljoner upp till 500 miljoner?
Avropen/projekten är inte standardiserade på något sätt utan helt unika, allt från infrastruktur till husbyggnationer.
Tack på förhand!
//Ewa
Är det förenligt med lagstiftningen att upprätta ett DIS omfattande entreprenader avseende varierande byggprojekt med värde från 2-3 miljoner upp till 500 miljoner?
Avropen/projekten är inte standardiserade på något sätt utan helt unika, allt från infrastruktur till husbyggnationer.
Tack på förhand!
//Ewa
Ewa Larsson
Publicerad 23 maj 2019
Hej Ewa,
En upphandlande myndighet eller enhet får använda ett dynamiskt inköpssystem (kallas ibland DIS) för återkommande anskaffning av varor, tjänster eller byggentreprenader som är allmänt tillgängliga på marknaden och har egenskaper som tillgodoser den upphandlande myndighetens behov.
Avsikten med ett dynamiskt inköpssystem är enligt förarbetena att det ska avse sådant som finns färdigproducerat eller som är av mer standardiserad karaktär. Ändå går det inte att utesluta att dynamiskt inköpssystem kan användas även för mer komplicerade varor. Det avgörande är att upphandlingen rör något som det finns ett återkommande behov av att köpa in, finns allmänt tillgängligt på marknaden och har egenskaper som uppfyller organisationens behov.
Om projekten anses standardiserade eller inte i detta fall, är inget Upphandlingsmyndigheten kan svara på. En bedömning måste göras utifrån samtliga omständigheter i det enskilda fallet.
Källhänvisningar
En upphandlande myndighet eller enhet får använda ett dynamiskt inköpssystem (kallas ibland DIS) för återkommande anskaffning av varor, tjänster eller byggentreprenader som är allmänt tillgängliga på marknaden och har egenskaper som tillgodoser den upphandlande myndighetens behov.
Avsikten med ett dynamiskt inköpssystem är enligt förarbetena att det ska avse sådant som finns färdigproducerat eller som är av mer standardiserad karaktär. Ändå går det inte att utesluta att dynamiskt inköpssystem kan användas även för mer komplicerade varor. Det avgörande är att upphandlingen rör något som det finns ett återkommande behov av att köpa in, finns allmänt tillgängligt på marknaden och har egenskaper som uppfyller organisationens behov.
Om projekten anses standardiserade eller inte i detta fall, är inget Upphandlingsmyndigheten kan svara på. En bedömning måste göras utifrån samtliga omständigheter i det enskilda fallet.
Källhänvisningar
- 8 kap. 1 § första stycket lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) och prop. 2015/16:195 s. 556–557 – tillämpningsområdet för dynamiska inköpssystem
- Europarlamentets och rådets direktiv 2014/24/EU (LOU-direktivet), artikel 34 – upphandlande myndigheter får använda ett dynamiskt inköpssystem för köp av sådant som används frekvent och vars egenskaper, såsom de är allmänt tillgängliga på marknaden, tillfredsställer den upphandlande myndighetens behov.
Klara
28 maj 2019 (Uppdaterat 20 april 2021)
Fråga oss!
25–26 april är Frågeservice stängd på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.