Planera

Innan ni genomför upphandlingar med villkor som syftar till att säkerställa ansvarsfulla leveranskedjor behöver ni planera och förbereda arbetet.

Planera och förbered upphandlingen

Under planeringsfasen inleder ni arbetet med bedömningen om det är aktuellt att ställa villkor som syftar till att säkerställa ansvarsfulla leveranskedjor. Har ni tydliga ledningsbeslut om hur verksamheten ska arbeta med detta, exempelvis genom en uppförandekod eller liknande, kan det vara så att planeringsfasen redan är genomförd på en övergripande nivå genom era policy- eller strategibeslut.

I planeringsfasen hanterar ni följande uppgifter:

  • Definiera mål och syfte för arbetet med ansvarsfulla leveranskedjor i den aktuella upphandlingen.
  • Identifiera samarbetspartners.
  • Planera vad som behöver kartläggas och analyseras inför upphandlingen.

Definiera mål och syfte

Det är viktigt att definiera vilket mål och syfte ni som upphandlande myndighet har med att arbeta med ansvarsfulla leveranskedjor i den aktuella upphandlingen. En tydlig målsättning är en förutsättning för att kunna följa upp om önskade resultat har uppnåtts.

Det kan vara svårt att mäta och följa upp de faktiska resultaten av arbetet med ansvarsfulla leveranskedjor. Men det kan ändå vara bra att fundera över hur resultat kan dokumenteras för att ge förutsättningar för att kunna utvärdera utvecklingen. 

Identifiera samarbetspartners

Att samarbeta med olika aktörer kan vara värdefullt. Det kan exempelvis vara samverkan med intresseorganisationer, branschinitiativ och/eller myndigheter som har kunskap om produktionsvillkor i leveranskedjor.

Att samarbeta med andra upphandlande myndigheter kan också vara värdefullt. Dels eftersom samverkan är ett bra sätt att utbyta erfarenheter med andra och dels eftersom det kan finnas ekonomiska fördelar med att samordna resurserna.

Sveriges regioner

Det kan också vara lämpligt att samverka med andra upphandlande myndigheter i det här skedet. Exempelvis samverkar Sveriges regioner genom arbetet med den gemensamma uppförandekoden. Arbetet hålls ihop av ett nätverk av kontaktpersoner som har ett nationellt kansli som stöd.

Hållbar upphandling – ett samarbete mellan Sveriges regioner

SKL Kommentus – Hållbarhetskollen

SKL Kommentus följer upp sociala villkor i leveranskedjor på uppdrag av upphandlande myndigheter inom den så kallade Hållbarhetskollen.

Hållbarhetskollen (SKL Kommentus webbplats)

Planera vad som ska kartläggas och analyseras

I planeringsfasen ska ni även identifiera de frågeställningar ni behöver kartlägga och analysera vidare. Det kan exempelvis vara:

  • Vilka aktuella och potentiella risker finns det i leveranskedjan för aktuell vara eller tjänst som ska upphandlas?
  • Hur ser förutsättningarna ut i den aktuella branschen?
  • Vilka krav är lämpliga att ställa?
  • Hur kan dialog föras med potentiella leverantörer?