Arkitekt- och teknikkonsulttjänster
Arkitekt- och teknikkonsulttjänster inom byggbranschen innefattar för det mesta beskrivningar, ritningar och tekniska lösningar i utredningar som arkitekter och ingenjörer tagit fram. Arkitekter och teknikkonsulter upphandlas ofta för att presentera idéer och lösningar som inkluderar att den fysiska slutprodukten inte bara ska vara funktionsduglig utan också beständig och estetiskt tilltalande. Den övergripande målsättningen är vanligtvis att uppnå detta med bästa möjliga ekonomi - och miljökonsekvenser - över byggnadens eller anläggningens hela livslängd.
Kriteriegrupp
Kriterie | Nivå | Typ | Kriteriegrupp | Expandera rad för mer information |
---|
Arkitekt- och teknikkonsulttjänster inom byggbranschen innefattar för det mesta beskrivningar, ritningar och tekniska lösningar i utredningar som arkitekter och ingenjörer tagit fram. Arkitekter och teknikkonsulter upphandlas ofta för att presentera idéer och lösningar som inkluderar att den fysiska slutprodukten inte bara ska vara funktionsduglig utan också beständig och estetiskt tilltalande. Den övergripande målsättningen är vanligtvis att uppnå detta med bästa möjliga ekonomi - och miljökonsekvenser - över byggnadens eller anläggningens hela livslängd.
Hur ska dessa tjänster utvärderas?
Arkitekt- och teknikkonsulttjänster är komplexa till sin karaktär och det kan göra dem svårbedömda i en upphandling. Till skillnad från en upphandling av en vara är det i en upphandling av kunskapstjänster svårt att i förväg specificera slutprodukten. Ofta är priset bara ett av flera kriterier som skall beaktas. Valet av leverantör inrymmer vanligtvis en helhetsbedömning av vad en arkitekt eller teknikkonsult kan leverera. Denna bedömning är ofta ganska komplex. I en situation då olika anbud skall värderas och ställas mot varandra blandas vad som ofta kallas mjuka parametrar och hårda (främst priset). Det leder till en flerdimensionell värdering.
Kompetens och förmåga centralt
Vid utvärdering av arkitekt- och teknikkonsulttjänster blir bedömningen av kompetens och förmåga att utföra en tjänst central. Dessa tjänsters kvalitet lägger grunden till efterföljande upphandlingar av entreprenader och andra utföranden. Kompetensen och förmågan hos konsulterna kan därför vara avgörande för ett projekts kvalitet, funktionalitet, livscykelkostnader och andra långsiktiga kvaliteter. Priset för dessa tjänster i förhållande till de konsekvenser som lösningen genererar är ofta mycket liten. Det är därför av stor betydelse att noggrant kunna bedöma vilken kvalitet som arkitekt- och teknikkonsulter kan leverera. En ständigt återkommande svårighet i detta sammanhang är att för varje projekt fastställa en rimlig avvägning mellan priskriterier och icke-priskriterier.
Branschriktlinjer
En väl genomförd upphandling är en god grund för att ett projekt ska bli bra för såväl beställare som konsult. Organisationen Svenska Teknik och Designföretagen (STD) har tagit fram en vägledning för hur offentliga beställare kan upphandla teknikkonsulttjänster. Vägledningen ger svar på 25 vanliga frågor om upphandling av teknikkonsulttjänster.
STD-företagen har även tillsammans med Byggandets Kontraktskommitté och Sveriges Arkitekter tagit fram skriften "Att upphandla arkitekt- och teknikkonsulttjänster. En handledning för offentliga upphandlare", en praktisk handledning som primärt vänder sig till offentliga upphandlare och inköpare (ISBN, tryckt bok: 9789173334570; ISBN, e-bok: 9789173334587).
Skriften ger råd kring hur man ska planera och genomföra upphandlingen för att:
- få det åsyftade eller förväntade resultatet av upphandlingen
- undvika onödigt resurskrävande upphandlingsarbete
- kunna jämföra och utvärdera anbud utifrån relevanta kriterier
Utifrån flera exempel diskuteras förfrågningsunderlag, upphandlingsprocess och anbudsprövning.