Mark- och anläggningsentreprenader
Här finns kriterier som avser ledning av miljöarbetet under entreprenadens genomförande, exempelvis krav på miljöledningssystem och dokumentation av material. Vi har dock inte tagit fram kriterier för entreprenadmaskiner / arbetsmaskiner och motordrivna redskap utan hänvisar till det material som Trafikverket och Göteborg, Malmö och Stockholm gemensamt har utarbetat. Det kan användas som grund att ställa krav i både totalentreprenader och utförandeentreprenader.
Kriteriegrupp
Expandera rad för mer information | |||||
---|---|---|---|---|---|
Miljöronder vid utförandeentreprenader | Basnivå | Teknisk specifikation | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Entreprenören ska genomföra miljöronder. Entreprenören ska utifrån den objektsanpassade miljöplanen i bygghandlingen upprätta en plan för miljöronderna. Miljöronder ska bland annat ta upp hur risker identifierade i beställarens sårbarhetsanalys, aktiviteter och mål i den objektsanpassade miljöplanen hanteras. Planen ska beskriva vilka områden (risker, materialhantering, vatten, buller med mera) som behandlas i ronden och hur ofta ronder genomförs och vilka som ska delta i ronderna. Planen tas fram i samråd med beställaren. Planen ska vara fastställd innan byggstart får ske. Miljöronder ska dokumenteras i protokoll. Beställaren för protokoll. Entreprenören justerar protokoll. Justerat protokoll ska vara beställaren åter till handa senast __ (tre) dagar efter att protokollet ankommit entreprenören.
Miljöronder dokumenteras i protokoll. Justerat protokoll ska vara beställaren åter till handa senast __ (tre) dagar efter att protokollet ankommit entreprenören
| |||||
Säkerställande av underentreprenörer med fler | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Entreprenören ska säkerställa att de som arbetar på entreprenörens uppdrag så som underentreprenör och berörd underleverantör tar ansvar enligt den objektsanpassade kvalitets- och miljöplanen. Entreprenören ska därför tillse att ansvar enligt den objektsanpassade kvalitets- och miljöplanen tydligt framgår i avtalsförhållanden mellan entreprenören och de som arbetar på entreprenörens uppdrag. Entreprenören ska före ____ (datum) i en dokumentation till beställaren redogöra för hur kravet har säkerställts. | |||||
Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöansvar | Basnivå | Kvalificeringskrav | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöansvar (KMA) kommer att delegeras till Entreprenören enligt avtal. Entreprenören ska därför, med namn och kontaktuppgifter, redovisa till vilka/vem inom projektorganisationen som entreprenören kommer att delegera KMA-ansvar för projektet till, och vilka/vem som säkerställer att de objektsanpassade kvalitets- och miljöplanerna följs. KMA-ansvarig/a ska ha erforderlig kompetens för sitt ansvar. | |||||
Objektsanpassad miljöinformation vid utförarentreprenader | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Beställaren kommer att genomföra en informationsinsats om de miljö- och energikrav som ska uppfyllas i projektet. Informationsinsatsen riktar sig till de som utför praktiskt arbete i produktionen med installationer och byggnadsdelar och materialhantering. Entreprenören ska i projektets planering frigöra tid och resurser för de som omfattas av informationsinsatsen. Entreprenörens kostnader (och eventuella underentreprenörers kostnader med flera) ska ingå i anbudssumman. Informationen omfattar cirka __timmar per befattning. Alla berörda ska delta och ta till sig informationen. Beställaren bifogar en lista över berörda befattningar. Ersättning för tiden beräknas med kronor per timme. Ersättning beräknas på faktiskt deltagande och använd tid. En plan för när och var informationsinsatsen till respektive befattning ska genomförs ska upprättas i samråd mellan beställaren och entreprenören. Beställaren äger att godkänna planen. Planen för informationsinsatsen ska vara upprättad och godkänd innan byggstart. AMA-rubrik: En plan för när och var informationsinsatsen till respektive befattning ska genomförs ska upprättas i samråd mellan beställaren och entreprenören. Beställaren äger att godkänna planen. Planen för informationsinsatsen ska vara upprättad och godkänd innan byggstart. | |||||
Miljöledningssystem – vid upphandling över tröskelvärdena och där ESPD gäller. | Basnivå | Kvalificeringskrav | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Entreprenören ska ha ett systematiskt miljöarbete med dokumenterade rutiner och en ledningsstruktur, det vill säga ett miljöledningssystem. Minst följande punkter, eller likvärda sådana, ska ingå i miljöledningssystemet eller vara genomförda:
Miljöledningssystemet ska vara dokumenterat och ska vara öppet för granskning av beställaren eller dennes ombud när dessa så begär. Anbudet ska visa att Entreprenören har ett miljöledningssystem enligt ovan och att det innehåller ovan nämnda punkter eller likvärdigt. Under rubrik AMA AF12, AFB.31 Anbuds form och innehåll, i upphandlingsdokumenten (förfrågningsunderlaget), står hur anbudet ska visa att kvalificeringskravet uppfylls. Under samma rubrik anges också vilka bevis som krävs för att visa att entreprenören uppfyller kravet. Se under rubrik AFB.31 Anbuds form och innehåll, i detta upphandlingsdokument! Anbudsgivaren ska, när upphandlaren eller beställaren så begär det, skicka in ytterligare dokumentation om ovanstående. Dokumentation kan vara intyg, certifiering, registrering, diplomering eller en utförligare beskrivning av systemet (avseende de nämnda punkterna). Se under rubrik AFB.31 Anbuds form och innehåll, i detta upphandlingsdokument! 1 Med miljöaspekt menas orsaken till miljöpåverkan som uppstår på grund av en aktivitet eller verksamhet i företaget eller organisationen. Med betydande miljöaspekt menas en miljöaspekt som påverkar miljön i högre grad än vad andra miljöaspekter inom företaget eller organisationen gör, definitionen följer standarden ISO14001:2015 och tidigare versioner. | |||||
Miljösamordnare vid utförarentreprenader | Basnivå | Kvalificeringskrav | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Entreprenören ska formellt utse en person som ska ha ett övergripande ansvar för samordning av arbetet med byggprocessens miljöaspekter och ansvar för samordning av beställarens miljö - och energikrav inom projektet. Anbudet ska med namn och kontaktuppgifter ange vem som har detta samordningsansvar. Miljösamordnare eller Miljöledare kan exempelvis vara en sådan person. Sådan samordnare ska ha erforderlig kompetens för sitt ansvar. Fler samordningsroller för olika områden (så som konstruktioner, energiaspekter, täthet, fuktsäkerhet med mera) kan också utses så länge ett övergripande samordningsansvar finns. AMA-rubrik: Anbudet ska med namn och kontaktuppgifter ange vem som har övergripande ansvar för samordning av arbetet med byggprocessens miljöaspekter och ansvar för samordning av beställarens miljö - och energikrav inom projektet. | |||||
Miljöledningssystem - vid upphandling under tröskelvärdena och där ESPD inte gäller | Basnivå | Kvalificeringskrav | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Entreprenören ska ha ett systematiskt miljöarbete med dokumenterade rutiner och en ledningsstruktur, det vill säga ett miljöledningssystem. Minst följande punkter, eller likvärda sådana, ska ingå i miljöledningssystemet eller vara genomförda:
Miljöledningssystemet ska vara dokumenterat och ska vara öppet för granskning av beställaren eller dennes ombud när dessa så begär. Under rubrik AMA AF12, AFB.31 Anbuds form och innehåll, i upphandlingsdokumenten (förfrågningsunderlaget), står hur anbudet ska visa att kvalificeringskravet uppfylls. Under samma rubrik anges också vilka bevis som krävs för att visa att entreprenören uppfyller kravet. Se under rubrik AFB.31 Anbuds form och innehåll, i detta upphandlingsdokument! 1) Med miljöaspekt menas orsaken till miljöpåverkan som uppstår på grund av en aktivitet eller verksamhet i företaget eller organisationen. Med betydande miljöaspekt menas en miljöaspekt som påverkar miljön i högre grad än vad andra miljöaspekter inom företaget eller organisationen gör, defintionen följer standarden ISO14001:2015 och tidigare versioner. | |||||
Styrning av materialval | Basnivå | Teknisk specifikation | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Entreprenören ska använda beställarens upprättade loggbok för dokumentation av material, varor och kemiska produkter (nedan kallat loggboken). Beställaren kommer att avsätta totalt __ timmar under __ möten för att introducera entreprenören i loggboken. Loggboken styr dokumentation av val och hanteringen av material, varor och kemiska produkter och dokumentation av CE-märkta byggprodukter. En utförligare beskrivning av loggboken bifogas förfrågningsunderlaget. (Varje bilaga anges under rubrik AFB.22 Förteckning över förfrågningsunderlag.) Anbudets beräkning av timmar och kostnader med mera ska utgå ifrån de förutsättningar för uppdraget som bland annat Loggboken ställer upp. AMA-rubrik: Anbudets beräkning av timmar och kostnader med mera ska utgå ifrån de förutsättningar för uppdraget som bland annat Loggboken för material, varor och kemiska produkter ställer upp. Anbudet ska klargöra att entreprenören kommer att använda loggboken.
| |||||
Styrning av materialval | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Entreprenören ska följa beställarens system med rutiner för hantering av och stöd för dokumentation av material, varor och kemiska produkter (nedan kallat systemet). Beställaren kommer att avsätta totalt __ timmar under __ möten för att introducera entreprenören i systemet. Systemet omfattar rutiner för hur beställarens krav på material, varor och kemiska produkter ska hanteras. Systemet omfattar även en loggbok för materialhanteringen och dokumentation av CE-märkta byggprodukter. Systemet innehåller en plan för hur beställarens krav ska omsättas i produktionen och beskriver även aktiviteter för överlämningen från entreprenören till beställaren. En utförligare beskrivning av systemet bifogas förfrågningsunderlaget. (Varje bilaga anges under rubrik AFB.22 Förteckning över förfrågningsunderlag.) Anbudets beräkning av timmar och kostnader med mera ska utgå ifrån de förutsättningar för uppdraget som bland annat systemet ställer upp. AMA-rubrik: Anbudets beräkning av timmar och kostnader med mera ska utgå ifrån de förutsättningar för uppdraget som bland annat Systemet för material, varor och kemiska produkter ställer upp. Anbudet ska klargöra att entreprenören kommer att använda loggboken. | |||||
Plan inför överlämning, information om materialval | Basnivå | Teknisk specifikation | Utförandeentreprenader | ||
Information om kriteriet Kriterietext AMA-rubrik: Entreprenören ska i samråd med beställaren upprätta en plan för information vid överlämningen. Beställaren kommer att avsätta ____ totalt timmar för ____ möten för samråd i samband med att entreprenören upprättar planen. Planen ska beskriva hur kunskap ska överföras till byggnadens driftorganisation om Loggbokens delar, minst omfattande:
Information ska bland annat ske på berörda platser i byggnaden eller annan berörd plats och ska vara uppdelad för olika förvaltningsfunktioner. Planen ska specificera tidsåtgång och översiktligt innehåll i informationen och för de olika momenten. Beställaren kommer att avsätta ____ totalt timmar per förvaltningsfunktion och person för informationen. Planen ska vara färdigställd innan produktionen påbörjas. |
Ladda ner valda kriterier
Här finns kriterier som avser ledning av miljöarbetet under entreprenadens genomförande, exempelvis krav på miljöledningssystem och dokumentation av material. Vi har dock inte tagit fram kriterier för entreprenadmaskiner / arbetsmaskiner och motordrivna redskap utan hänvisar till det material som Trafikverket och Göteborg, Malmö och Stockholm gemensamt har utarbetat. Det kan användas som grund att ställa krav i både totalentreprenader och utförandeentreprenader.
Det har länge varit ett önskemål från entreprenadbranschen att offentliga sektorn samordnar sina miljökrav vid upphandling och andra organisationer än Trafikverket och "storstadskommunerna" är välkomna att använda dessa krav.
I storstadsområden där många människor bor och arbetar samt i områden där överskridanden av miljökvalitetsnormer riskeras, är det motiverat att ställa mera långtgående miljökrav än i övriga landet. Därför finns olika nivåer: "grundkrav" och "skärpta krav i känsliga områden ".
På den länkade sidan (länk ovan) finns även en vägledning för hur kraven kan tillämpas i praktiken och stödmaterial.