Garanti- och serviceavtal
Nivå: Basnivå
Defekt utrustning eller defekta komponenter kan göra att man måste byta ut enheter i förtid. Ett garanti- och serviceavtal kan ge leverantörer ett incitament att leverera produkter med längre livslängd och se till att de tar ansvar för att reparera eventuella fel.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 11184
- Grupp:
- Datorer och bildskärmar
- Engelska:
Kriterietext
Leverantören ska lämna en garanti på minst två (2) år som börjar gälla vid produktleveransen. Garantin innebär att produkterna fortsätter att vara i enlighet med specifikationerna i kontraktet, utan extra kostnad. Garantin omfattar reparation eller utbyte och innefattar ett serviceavtal med möjlighet till kostnadsfri upphämtning och återlämning eller reparation på plats. Även defekta1 batterier omfattas av garantin.
1. Om batteriet inte kan laddas eller om batteriets anslutning inte kan upptäckas ska detta räknas som en defekt. En gradvis försämring av batteriets kapacitet till följd av användning ska inte anses utgöra en defekt, såvida inte detta omfattas av en specifik bestämmelse i garantin.
Förslag till bevis
- Uppvisa en skriftlig försäkran som anger att de levererade produkterna omfattas av garanti i enlighet med kontraktets specifikationer och servicekrav.
Förslag till uppföljning
- Utvärdera utförd service (om sådan har nyttjats) och kontrollera om ersatta komponenter motsvarar kraven i kontraktet.
Föremål för upphandling
Datorer och bildskärmar med bättre miljöprestanda.
Hur kravet ska användas
Detta krav kan användas tillsammans med kriteriet ”Längre garanti- och serviceavtal” (kravID 11189) för att premiera ytterligare förlängd garantitid.
Miljömål
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11184
- Versionsdatum
- 2018-04-20
- Senast granskad
- 2022-01-27