Städtjänster
Vid upphandling av städtjänster är det viktigt att ta hänsyn till såväl miljömässiga som sociala och arbetsrättsliga aspekter. Städtjänster påverkar miljön genom val av städmetod, transporter mellan städobjekten, genom de städkemikalier som används och genom förbrukning av olika produkter som avfallspåsar.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Miljömärkta städkemikalier | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Miljömärkta städkemikalier och tjänster | ||
Information om kriteriet Miljömärkta städkemikalier innebär att en oberoende part har granskat produkternas miljö- och hälsomässiga effekter ur ett livscykelperspektiv. Kriterietext Samtliga städkemikalier som används vid utförandet av kontraktet ska ha en giltig licens eller motsvarande för någon av följande miljömärkningar:
Senast vid kontraktsstart ska leverantören lämna följande till den upphandlande organisationen:
Leverantören ska hålla licensen/licenserna eller motsvarande giltiga under hela kontraktets löptid, enligt den aktuella miljömärkningens vid var tid gällande version. Om städkemikalier byts ut under kontraktstiden ska leverantören utan oskäligt uppehåll lämna en reviderad förteckning till den upphandlande organisationen. De städkemikalier som ersätter ska uppfylla någon av ovan nämnda miljömärkningar eller likvärdig märkning. Om leverantören avser att använda städkemikalier med en annan likvärdig märkning, ska leverantören redogöra för att märkningen är likvärdig med någon av de miljömärkningar som anges ovan och ska på begäran kunna lämna dokumentation som styrker detta. Undantag: Golvvårdsmedel som golvpolish, golvvax och polish/vax-borttagningsmedel som inte har rengörande effekt undantas från kravet på miljömärkning. | |||||
Miljömärkt städtjänst (tilldelningskriterium) | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Miljömärkta städkemikalier och tjänster | ||
Information om kriteriet En miljömärkt städtjänst innebär att en oberoende part har granskat tjänstens miljö- och klimatmässiga effekter utifrån flera perspektiv, exempelvis utsläpp av miljö- och hälsofarliga ämnen och klimatpåverkan från transporter. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska leverantören i sitt anbud beskriva hur denne senast från och med kontraktsstart erbjuder en städtjänst som har en giltig licens eller motsvarande för någon av följande miljömärkningar:
Leverantören ska upprätthålla licensens giltighet eller motsvarande under hela kontraktets löptid. Licensen eller motsvarande ska vara giltig enligt vid var tid gällande version i den aktuella miljömärkningen. Beskrivning ska avse hur kriteriet kommer att uppfyllas och leverantören ska på begäran kunna uppvisa dokumentation som styrker detta, till exempel giltig licens för Nordisk miljömärkning för städtjänster. Om leverantören erbjuder en annan likvärdig märkning ska leverantören redogöra för att den är likvärdig med den som efterfrågats och ska på begäran kunna lämna dokumentation som styrker detta. | |||||
Miljömärkt städtjänst (kontraktsvillkor) | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Miljömärkta städkemikalier och tjänster | ||
Information om kriteriet En miljömärkt städtjänst innebär att en oberoende part har granskat tjänstens miljö- och klimatmässiga effekter utifrån flera perspektiv, exempelvis utsläpp av miljö- och hälsofarliga ämnen och klimatpåverkan från transporter. Kriterietext Städtjänsten ska ha en giltig licens eller motsvarande senast i samband med [kontraktsstart eller senare tidpunkt som upphandlande organisation anger] för någon av följande miljömärkningar:
Om leverantören inte har en miljömärkt städtjänst vid angiven tidpunkt kan andra bevis godtas i undantagsfall. Det vill säga om leverantören inte inom tidsfristen haft möjlighet att få den märkning som krävts (eller likvärdig märkning) och detta inte beror på leverantören eller något förhållande på leverantörens sida kan exempelvis teknisk dokumentation från tillverkaren godtas om denna dokumentation styrker att tjänsten uppfyller kraven för den angivna märkningen. Leverantören ska i sitt anbud kortfattat beskriva hur de avser att uppfylla kontraktsvillkoret, till exempel genom att ha en giltig licens för Nordisk miljömärkning för städtjänster eller att en ansökan om licens är inlämnad i tid för att kunna godkännas innan kontraktsstart eller annan senare tidpunkt som upphandlande organisation angett. Leverantören ska upprätthålla licensens giltighet eller motsvarande under hela kontraktets löptid. Licensen eller motsvarande ska vara godkänd enligt vid var tid gällande version i den aktuella miljömärkningen. | |||||
Doseringsutrustning | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Doseringsutrustning säkerställer en korrekt dosering av städkemikalier vilket minskar överdosering och därmed utsläpp av städkemikalier. Kriterietext Städkemikalier som används vid utförandet av kontraktet ska doseras med lämplig doseringsutrustning, till exempel automatiska doseringsanordningar, måttbägare eller andra typer av doseringsutrustning på den plats där städtjänsten utförs. | |||||
Resurseffektiv användning av avfallspåsar | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Minskad användning av avfallspåsar av fossilt material minskar mängden avfall samt minskar mängden plast som går till förbränning. Kriterietext Vid tömning av sopkärl (papperskorgar, soptunnor och liknande) ska resurseffektivitet och minskad användning av avfallspåsar eftersträvas. Leverantören ska därför säkerställa att byte av avfallspåse i samband med tömning av respektive kärl endast sker vid behov. | |||||
Plast i avfallspåsar | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Genom att minska användningen av plast i avfallspåsar minskar mängden plastavfall som sedan bidrar till koldioxidutsläpp vid förbränning. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska leverantören i sitt anbud beskriva hur den systematiskt arbetar för att minska användningen av jungfrulig fossil plast1 i soppåsar/avfallspåsar. | |||||
Städmetoder | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Torra städmetoder minskar användningen av kemikalier vid städning jämfört med fuktiga metoder. Kriterietext För att minska användningen av kemikalier vid städning ska enbart torra städmetoder användas där det är möjligt med hänsyn till ytskikt och rengöringskrav. Fuktiga metoder kan användas efter att ytan rengjorts med torra metoder. Leverantören ska, vid kontraktsstart, kunna redovisa rutiner och instruktioner för de städmetoder som används. Om fuktiga metoder inte föregås av torra metoder ska detta motiveras. | |||||
Tillgänglighetsanpassad information för utförande av städtjänsten | Basnivå | Tilldelningskriterier | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet För att all städpersonal, oavsett funktionsförmåga, ska kunna utföra städtjänsten måste det finnas tillgänglig information om städmetoder, ergonomi och hur städkemikalier ska användas korrekt. Tillgänglig information innebär ett tillgängligt språk och att information ska finnas i olika format. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska leverantören i sitt anbud bifoga en beskrivning av hur den säkerställer att information om hur städtjänsten ska utföras görs tillgänglig för städpersonal med olika funktionsvariationer. Beskrivningen ska minst omfatta vilka städmetoder, ergonomianpassningar samt eventuella anpassningar av kemikaliehantering som kommer att användas, för att säkra en arbetsplats där information finns tillgänglig för alla. | |||||
Förnybara drivmedel och el | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Motorfordon som används i städtjänsten som körs på förnybara drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen och därigenom bidra till att uppnå klimatmålen. Kriterietext Om motorfordon används vid utförandet av kontraktet, ska minst [procent] fordon drivas med förnybart drivmedel. Med förnybart drivmedel menas:
| |||||
Utbildning arbetsledare | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Arbetsledare som har genomgått lokalvårdsutbildning kan på ett mer effektivt och resursbesparande sätt leda städpersonalen och uppnå en god städkvalitet. Kriterietext Ansvarig arbetsledare som utför arbete enligt kontraktet ska senast inom [tre månader eller annan tid som bestäms av den upphandlande organisationen] ha genomgått en lokalvårdsbildning enligt PRYL (Projekt Yrkesbevis Lokalvårdare), SRY (Servicebranschens Yrkesnämnd) eller likvärdigt. Utbildningen ska minst innehålla områdena:
| |||||
Utbildning städpersonal | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Städpersonal som har genomgått en städ- och miljöutbildning kan på ett mer effektivt och resursbesparande sätt genomföra städtjänsten med god kvalitet. Kriterietext All städpersonal som utför arbete enligt kontraktet ska senast inom [tre månader eller annan tid som bestäms av den upphandlande organisationen] ha genomgått en städutbildning enligt PRYL (Projekt Yrkesbevis Lokalvårdare), SRY (Servicebranschens Yrkesnämnd) eller likvärdigt. Utbildningen ska minst innehålla områdena:
| |||||
Systematiskt miljöarbete | Basnivå | Kvalificeringskrav | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på Miljöledningssystem säkerställs att anbudsgivaren har rätt kapacitet att hantera krav som ställs i upphandlingen, till exempel kemikaliekrav. Kriterietext Leverantören ska ha rutiner för ett systematiskt miljöarbete. Rutinerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Rutinerna ska minst omfatta följande punkter:
| |||||
Arbetsrättsliga villkor för städtjänster | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören erbjuder skäliga arbetsvillkor till arbetstagarna vid utförandet av kontraktet. Villkoren ska gälla både i leverantörens egen verksamhet och hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. De arbetsrättsliga villkoren omfattar lön, semester och arbetstid (jfr 17. kap 2 – 5 §§ LOU, 16 kap. 2 – 5 §§ LUF och 14 kap. 2 – 5 §§ LUK). Villkoren har tagits fram i samråd med arbetsmarknadens parter med utgångspunkt i Kollektivavtal Serviceentreprenad mellan Almega Tjänsteförbunden och Fastighetsanställdas förbund och SEKO (Facket för service och kommunikation) samt Kollektivavtal Serviceentreprenad 2021–2023 mellan Almega Tjänsteförbunden och Svenska Kommunalarbetareförbundet. Kollektivavtalens giltighetstid: 2021-01-01 till och med 2023-05-31. Tänk på att det finns två olika villkorsbilagor (bilaga 1a och bilaga 1b). Läs mer om vilken bilaga som ska användas under "Information om hållbarhetskriteriet" nedan. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1–5. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med de vid var tid gällande arbetsrättsliga villkoren avseende lön, semester och arbetstid enligt [bilaga 1a eller bilaga 1b]. De arbetsrättsliga villkoren i [bilaga 1a eller bilaga 1b] benämns ”Villkoren”. Leverantören ska säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 4. Åtagandet gäller för anställda arbetstagare när dessa utför arbeten enligt kontraktet. Vilka arbetstagare eller vilket arbete som omfattas av de arbetsrättsliga villkoren framgår av [bilaga 1a eller bilaga 1b]. Åtagandet avser arbete som utförs enligt svensk arbetsrätt. 2. Justering av Villkoren under kontraktstiden Under kontraktsperioden kan kollektivavtalet som Villkoren utgår från omförhandlas av parterna. Om kollektivavtalet omförhandlas äger [Den upphandlande myndigheten] rätt att justera Villkoren. Justeringen kan avse lön, semester och arbetstid, exempelvis vilka lönenivåer som ska tillämpas. Om Villkoren justeras kommer [Den upphandlande myndigheten] skriftligen underrätta leverantören om detta. Leverantören ska därefter, senast inom 30 dagar från det att den mottog en sådan underrättelse, börja tillämpa dessa justerade Villkor. 3. Hur Villkoren kan uppfyllas Leverantören kan uppfylla Villkoren för lön, semester och arbetstid genom att tillämpa dessa. Leverantören kan även uppfylla dem på följande alternativa sätt:
Ovanstående gäller även för eventuella underleverantörer. 4. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 4.1 Egenrapportering På begäran av [Den upphandlande myndigheten] ska leverantören senast den [välj datum eller ange antal veckor] från det att begäran mottogs skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen lämnas i formulär enligt bilaga 2: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan och på begäran kunna styrka lämnade uppgifter. 4.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [Den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs, till exempel tidrapportering, scheman, lönespecifikationer och anställningsavtal för berörda arbetstagare. 5. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 4 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [Den upphandlande myndigheten.] Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tidsatt åtgärdsplan som ska godkännas av [Den upphandlande myndigheten]. Åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [Den upphandlande myndigheten]. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Villkor för utförande av städtjänsten | ||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. |
Vid upphandling av städtjänster är det viktigt att ta hänsyn till såväl miljömässiga som sociala och arbetsrättsliga aspekter. Städtjänster påverkar miljön genom val av städmetod, transporter mellan städobjekten, genom de städkemikalier som används och genom förbrukning av olika produkter som avfallspåsar.
Observera att kriterietexterna bör läggas in i upphandlingsdokumenten alternativt i en bilaga till dem. Det blir då tydligt för leverantörerna vad de ska uppfylla. Det underlättar också för den upphandlande organisationen vid uppföljning, eftersom kriterierna kan ha reviderats efter att upphandlingen genomfördes och inte längre är de samma. Det är inte tillräckligt att hänvisa till kravID i Upphandlingsmyndighetens kriterietjänst.
Om den upphandlande organisationen vill använda upphandlingen av städtjänster för att bidra till ökad sysselsättning kan våra sysselsättningsfrämjande villkor användas.
Miljökrav
Städkemikalier som används i städtjänster kan innehålla ämnen som är både miljö- och hälsofarliga. Därför är det viktigt att ställa krav på städkemikaliernas innehåll och att minska mängden städkemikalier som används. Andra miljökrav som är relevanta vid upphandling av städtjänster är exempelvis minskad användning av avfallspåsar och minskade utsläpp av koldioxid från transporter.
Att personal och arbetsledare har genomgått en städ- och miljöutbildning är också viktiga miljökrav eftersom det ökar förståelsen och kunskapen, vilket säkerställer mer resurseffektiv städning och bättre städkvalitet.
Arbetsrättsliga villkor och hållbara leveranskedjor
Upphandlingsmyndigheten bedömer att det finns en risk för oskäliga arbetsvillkor vid upphandling av städtjänster. I städbranschen förekommer det i hög utsträckning lågkvalificerade arbetstagare. Kollektivavtalstäckningen är under genomsnittet och det finns särskilda skattemässiga regleringar för att minska risken för bland annat svart arbetskraft. Därmed kan det vara aktuellt att ställa arbetsrättsliga villkor om lön, semester och arbetstid i nivå med kollektivavtal.
Riskbedömning för oskäliga arbetsvillkor – städtjänster
Produkter inom området städ och kemikalier bedöms vara hög risk. Detta beror särskilt på den omfattande användningen av kemikalier i samband med bristande hälso- och säkerhetsåtgärder för arbetstagare samt lokalbefolkning som kan drabbas av långtgående effekter. Typiska problem i tillverkningen är löner under den lagstadgade miniminivån, begränsad föreningsfrihet och könsdiskriminering. Bedömningen på områdena mänskliga rättigheter och arbetsvillkor blir därför allvarlig risk. Miljörisken bedöms också vara av allvarligare grad på grund av exempelvis utsläpp av giftiga kemikalier i naturen, minskad biologisk mångfald och föroreningar av vatten. Risken för korruption bedöms generellt vara hög i de länder där råmaterialet utvinns, men kan vara lägre om tillverkningsländerna är belägna i Europa, varför risken för korruption bedöms som medelhög.
Risker i leveranskedjan – kemiska produkter
Tänk på att fönsterputsning inte omfattas av de arbetsrättsliga villkoren, eftersom det ingår i ett annat kollektivavtal.
Städmetod och städkvalitet
Valet av städmetod har betydelse både för att minska användningen av städkemikalier och minska utsläpp av miljö- och hälsofarliga ämnen i vattenmiljön. Mer information om städning och olika städmetoder finns här:
Städhandboken SISAB handlar om städning av skolor och förskolor.
Prevent – allt om städ har bland annat information om olika städmetoder och ergonomi.
Krav på städkvalitet kan ställas i kombination med att leverantören och den upphandlande myndigheten under kontraktstiden gemensamt kommer fram till specifikation och kvalitetsnivåer för städtjänsten. Exempelvis kan det baseras på standarden ”Städkvalitet – del 1 system för fastställande och bedömning av städkvalitet (SS-INSTA 800-1:2018)”. Standarden kan användas för att i förväg beskriva städkvaliteten i en lokal och även hur man i efterhand kan utvärdera städkvaliteten i lokalen.
Omfattning
Hållbarhetskraven omfattar städning av olika typer av lokaler/objekt, exempelvis:
- kontor
- vårdinrättningar
- förskolor och skolor
- äldreboenden
- flyttstädning
- trappstädning
Städtjänster kan även ingå som en del i så kallade facility management-tjänster.
Städkemikalier
Städkemikalier avser alla de rengöringsmedel som ingår i kontrakten för städtjänsten. Rengöringsmedlen kan omfatta allrengöringsmedel, sanitetsrengöringsmedel, grovrengöringsmedel
Tvätt av moppar och dukar
I de upphandlingar där tvätt av moppar och dukar omfattas av kontraktet för städtjänsten kan tvättkemikalierna omfattas av kraven för städtjänster.
Fönsterputsning
Även fönsterputsning omfattas av kraven. Fönsterputsning ingår inte i daglig städning och upphandlas därför oftast separat, men eftersom det finns flera miljömärkta fönsterputsmedel på marknaden fungerar kraven även för fönsterputsning.
Specialstädning
Specialstädning, som kräver särskilda städkemikalier, omfattas inte av kraven för städtjänster. Specialstädning avser exempelvis saneringsarbete (av till exempel mögelsvamp och asbest), städning efter olyckor (som översvämning och brand), städning av ventilationskanaler, städning av industriella produktionslokaler (som renrum, produktionslokaler i livsmedels*‐ och lantbruksindustri), byggstädning (som allmän byggstädning och avslutande byggstädning), desinfektion, städning av renrum eller operationssalar.
*Det finns rengöringsmedel till livsmedelsindustri som är miljömärkta. För att ställa kravet, om miljömärkta städkemikalier, även på dem behövs dialog med leverantörerna för att säkerställa att de kan leverera till den specifika typ av livsmedelsindustri som omfattas av städtjänsten.
Desinfektionsmedel regleras av EU:s biocidförordning (EG nr 528/2012) och omfattas av den godkännandeprocedur som finns antagen där. Biocidförordningen säkerställer en hög skyddsnivå både för människors och djurs hälsa och för miljön.
Städtjänster inom vård och omsorg
Vid upphandling av städtjänster inom vård och omsorg kan det finnas behov av att också använda desinfektionsmedel och andra produkter för att det ska bli tillräckligt rent vid städning. För sådana produkter finns inga hållbarhetskriterier framtagna. De är viktigt att förhålla sig till basala hygienrutiner inom vården i samband med städtjänstens utförande.
Läs mer om Socialstyrelsens beskrivning av hygienrutiner inom vården.
Läs mer om Vårdgivarguidens information om hygienrutiner samt ta del av digital utbildning.
Standard SS 8760014:2017, Rengöring och städning för minskad smittspridning inom hälso- och sjukvård, anger kvalitetskriterier för olika hygienklasser samt specificerar krav på och ger rekommendationer för uppföljning och kontroll av rengöring och städning. Standarden anger även krav på utbildning och kompetens hos personalen samt på ansvarsförhållanden. Den innehåller krav på städutrustning samt rekommendationer för dokumenterade städinstruktioner och städfrekvens
Förbrukningsartiklar
Om upphandlingen även omfattar förbrukningsartiklar såsom exempelvis toalettpapper, tvål och maskindiskmedel, kan det vara relevant att även ställa hållbarhetskrav på dessa produkter. Observera att kriterietexterna bör läggas in i upphandlingsdokumenten alternativt i en bilaga till dem och att det tydligt framgår vilka kriterier som omfattar vilka produkter. Det är inte tillräckligt att hänvisa till kravID i Upphandlingsmyndighetens kriterietjänst.
Kemiska produkter (exempelvis maskindiskmedel, handdiskmedel och liknande).
Kosmetiska produkter (exempelvis tvål och handkräm).
Mjukpapper (exempelvis hushållspapper och toalettpapper).