Villkor för utförande av städtjänsten
Den här undergruppen av krav hanterar hur utförandet av städtjänsten genomförs för att minska miljöbelastningen samt väga in sociala aspekter. Kraven innefattar:
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | |||
---|---|---|---|---|
Doseringsutrustning | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Doseringsutrustning säkerställer en korrekt dosering av städkemikalier vilket minskar överdosering och därmed utsläpp av städkemikalier. Kriterietext Städkemikalier som används vid utförandet av kontraktet ska doseras med lämplig doseringsutrustning, till exempel automatiska doseringsanordningar, måttbägare eller andra typer av doseringsutrustning på den plats där städtjänsten utförs. | ||||
Resurseffektiv användning av avfallspåsar | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Minskad användning av avfallspåsar av fossilt material minskar mängden avfall samt minskar mängden plast som går till förbränning. Kriterietext Vid tömning av sopkärl (papperskorgar, soptunnor och liknande) ska resurseffektivitet och minskad användning av avfallspåsar eftersträvas. Leverantören ska därför säkerställa att byte av avfallspåse i samband med tömning av respektive kärl endast sker vid behov. | ||||
Plast i avfallspåsar | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | ||
Information om kriteriet Genom att minska användningen av plast i avfallspåsar minskar mängden plastavfall som sedan bidrar till koldioxidutsläpp vid förbränning. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska leverantören i sitt anbud beskriva hur den systematiskt arbetar för att minska användningen av jungfrulig fossil plast1 i soppåsar/avfallspåsar. | ||||
Städmetoder | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Torra städmetoder minskar användningen av kemikalier vid städning jämfört med fuktiga metoder. Kriterietext För att minska användningen av kemikalier vid städning ska enbart torra städmetoder användas där det är möjligt med hänsyn till ytskikt och rengöringskrav. Fuktiga metoder kan användas efter att ytan rengjorts med torra metoder. Leverantören ska, vid kontraktsstart, kunna redovisa rutiner och instruktioner för de städmetoder som används. Om fuktiga metoder inte föregås av torra metoder ska detta motiveras. | ||||
Tillgänglighetsanpassad information för utförande av städtjänsten | Basnivå | Tilldelningskriterier | ||
Information om kriteriet För att all städpersonal, oavsett funktionsförmåga, ska kunna utföra städtjänsten måste det finnas tillgänglig information om städmetoder, ergonomi och hur städkemikalier ska användas korrekt. Tillgänglig information innebär ett tillgängligt språk och att information ska finnas i olika format. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska leverantören i sitt anbud bifoga en beskrivning av hur den säkerställer att information om hur städtjänsten ska utföras görs tillgänglig för städpersonal med olika funktionsvariationer. Beskrivningen ska minst omfatta vilka städmetoder, ergonomianpassningar samt eventuella anpassningar av kemikaliehantering som kommer att användas, för att säkra en arbetsplats där information finns tillgänglig för alla. | ||||
Förnybara drivmedel och el | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Motorfordon som används i städtjänsten som körs på förnybara drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen och därigenom bidra till att uppnå klimatmålen. Kriterietext Om motorfordon används vid utförandet av kontraktet, ska minst [procent] fordon drivas med förnybart drivmedel. Med förnybart drivmedel menas:
| ||||
Utbildning arbetsledare | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Arbetsledare som har genomgått lokalvårdsutbildning kan på ett mer effektivt och resursbesparande sätt leda städpersonalen och uppnå en god städkvalitet. Kriterietext Ansvarig arbetsledare som utför arbete enligt kontraktet ska senast inom [tre månader eller annan tid som bestäms av den upphandlande organisationen] ha genomgått en lokalvårdsbildning enligt PRYL (Projekt Yrkesbevis Lokalvårdare), SRY (Servicebranschens Yrkesnämnd) eller likvärdigt. Utbildningen ska minst innehålla områdena:
| ||||
Utbildning städpersonal | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Städpersonal som har genomgått en städ- och miljöutbildning kan på ett mer effektivt och resursbesparande sätt genomföra städtjänsten med god kvalitet. Kriterietext All städpersonal som utför arbete enligt kontraktet ska senast inom [tre månader eller annan tid som bestäms av den upphandlande organisationen] ha genomgått en städutbildning enligt PRYL (Projekt Yrkesbevis Lokalvårdare), SRY (Servicebranschens Yrkesnämnd) eller likvärdigt. Utbildningen ska minst innehålla områdena:
| ||||
Systematiskt miljöarbete | Basnivå | Kvalificeringskrav | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på Miljöledningssystem säkerställs att anbudsgivaren har rätt kapacitet att hantera krav som ställs i upphandlingen, till exempel kemikaliekrav. Kriterietext Leverantören ska ha rutiner för ett systematiskt miljöarbete. Rutinerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Rutinerna ska minst omfatta följande punkter:
| ||||
Arbetsrättsliga villkor för städtjänster | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Villkoren har tagits fram i samråd med arbetsmarknadens parter med utgångspunkt i Kollektivavtal Serviceentreprenad (giltighetstid: 2021-01-01 - 2023-05-31) mellan Almega Tjänsteförbunden och Fastighetsanställdas förbund och SEKO (Facket för service och kommunikation) för bilaga 1a samt Kollektivavtal Serviceentreprenad 2021–2023 (giltighetstid: 2021-01-01 till och med 2023-08-31) mellan Almega Tjänsteförbunden och Svenska Kommunalarbetareförbundet för bilaga 1b. Kriterietext Observera! Det kollektivavtal som de arbetsrättsliga villkoren baseras på har löpt ut och arbetsmarknadens parter har kommit överens om ett nytt kollektivavtal. Det innebär att villkorsbilagan för kontor och annan verksamhet (bilaga 1a) om lön, semester och arbetstid måste uppdateras i enlighet med det nya avtalet. Upphandlingsmyndigheten har därför påbörjat en revidering av villkorsbilagan. Upphandlande organisationer kan använda den här publicerade villkorsbilagan i delar och på egen hand justera villkoren enligt de nya nivåerna för lön, semester och arbetstid efter kontakt med arbetsmarknadens parter. 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1–5. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med de vid var tid gällande arbetsrättsliga villkoren avseende lön, semester och arbetstid enligt [bilaga 1a eller bilaga 1b]. De arbetsrättsliga villkoren i [bilaga 1a eller bilaga 1b] benämns ”Villkoren”. Leverantören ska säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 4. Åtagandet gäller för anställda arbetstagare när dessa utför arbeten enligt kontraktet. Vilka arbetstagare eller vilket arbete som omfattas av de arbetsrättsliga villkoren framgår av [bilaga 1a eller bilaga 1b]. Åtagandet avser arbete som utförs enligt svensk arbetsrätt. 2. Justering av Villkoren under kontraktstiden Under kontraktsperioden kan kollektivavtalet som Villkoren utgår från omförhandlas av parterna. Om kollektivavtalet omförhandlas äger [Den upphandlande myndigheten] rätt att justera Villkoren. Justeringen kan avse lön, semester och arbetstid, exempelvis vilka lönenivåer som ska tillämpas. Om Villkoren justeras kommer [Den upphandlande myndigheten] skriftligen underrätta leverantören om detta. Leverantören ska därefter, senast inom 30 dagar från det att den mottog en sådan underrättelse, börja tillämpa dessa justerade Villkor. 3. Hur Villkoren kan uppfyllas Leverantören kan uppfylla Villkoren för lön, semester och arbetstid genom att tillämpa dessa. Leverantören kan även uppfylla dem på följande alternativa sätt:
Ovanstående gäller även för eventuella underleverantörer. 4. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 4.1 Egenrapportering På begäran av [Den upphandlande myndigheten] ska leverantören senast den [välj datum eller ange antal veckor] från det att begäran mottogs skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen lämnas i formulär enligt bilaga 2: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan och på begäran kunna styrka lämnade uppgifter. 4.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [Den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs, till exempel tidrapportering, scheman, lönespecifikationer och anställningsavtal för berörda arbetstagare. 5. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 4 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [Den upphandlande myndigheten.] Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tidsatt åtgärdsplan som ska godkännas av [Den upphandlande myndigheten]. Åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [Den upphandlande myndigheten]. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. |
Den här undergruppen av krav hanterar hur utförandet av städtjänsten genomförs för att minska miljöbelastningen samt väga in sociala aspekter. Kraven innefattar:
- hantering av städkemikalier
- mer hållbar användning av avfallspåsar
- utbildning och information
- städmetoder
- transporter
- arbetsvillkor