Leverantörer ska ha hög tilltro till den offentliga marknaden och till offentlig upphandling
En välfungerande konkurrens med en mångfald av aktörer, varor och tjänster är avgörande för att den offentliga upphandlingen ska kunna tillgodose samhällets behov på bästa sätt. För att uppnå en mångfald av leverantörer och en välfungerande konkurrens är det angeläget att leverantörer har en hög tilltro till såväl den offentliga marknaden som den offentliga upphandlingen.
Innehåll på denna sida
Hur upphandlingar utformas och genomförs har stor påverkan på tilltron till den offentliga marknaden, och hur attraktiva offentliga affärer är för leverantörer. En upphandling får därför inte utformas i syfte att undanta den från lagens tillämpningsområde och får inte heller utformas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas, eller missgynnas, på ett otillbörligt sätt. Upphandlingsmyndigheten har bedömt utvecklingen för effektmålet:
- Leverantörer har en hög tilltro till den offentliga marknaden och till offentlig upphandling
Bedömning av nuläget att leverantörer har en hög tilltro till den offentliga marknaden
Bedömning
Enligt vår bedömning behövs en stor utveckling av de upphandlande organisationernas inköpsarbete för att de ska kunna tillvarata de möjligheter som kan bidra till att leverantörer har en hög tilltro till den offentliga marknaden.
Den digitala upphandlingsprocessen medför att upphandlingar enligt huvudregeln annonseras. Detta ökar transparensen och bidrar till en högre grad av likabehandling, och i förlängningen en högre tilltro till den offentliga marknaden. Det är därför positivt att så många som 86 procent av de upphandlande organisationerna använder sig av en digital upphandlingsprocess i hög utsträckning, särskilt eftersom vi ibland får höra att leverantörer inte alltid litar på att upphandlingar annonseras och sköts på rätt sätt.
En dialog med potentiella leverantörer innan annonsering behövs för att kunna göra upphandlingar som är både rimliga i förhållande till budget och relevanta i förhållande till den rådande marknadens utbud, kapacitet och förmåga. Det bidrar också till färre orimliga krav eller krav som utesluter möjliga lösningar. Även om det är svårt att veta vad som är en rimlig andel anser vi att fler upphandlande organisationer än de 41 procent som gör det i dag bör föra dialog med leverantörer innan upphandling i hög utsträckning, särskilt eftersom andelen har minskat något sedan 2018.
När det gäller indikatorerna för uppföljning av affärsrelationer, leveransavvikelser samt avtals- och leverantörstrohet anser vi att fler upphandlande organisationer bör arbeta i hög utsträckning för att bidra till en högre tilltro till den offentliga marknaden. Att endast 25 procent följer upp sina affärsrelationer visar att betydligt fler kan göra mer för sin egen attraktivitet som kund. Att 53 procent följer upp leveransavvikelser i hög utsträckning är dessutom otillräckligt för att säkerställa utbytet av de skattemedel som används, och att 49 procent i hög utsträckning följer upp avtals- och leverantörstrohet innebär att många kan bidra mer till att stärka leverantörernas förtroende för upphandlande organisationer.
Målindex och indikatorer att leverantörer har en hög tilltro till den offentliga marknaden
Vi har analyserat vilka de väsentliga möjligheterna är att uppnå effektmålet och följt upp i vilken utsträckning de upphandlande organisationerna tagit vara på dessa möjligheter. Som stöd för våra bedömningar har vi tagit fram resultatindikatorer och målindex för effektmålen. Resultatindikatorerna mäter i vilken utsträckning de upphandlande organisationerna tar till vara de väsentliga möjligheterna att uppnå målen. Resultaten för respektive indikatorer visar andelen organisationer som angett att de i hög utsträckning arbetar med indikatorn. Målindex utgör medelvärdet av indikatorerna i respektive effektmål, vilket sedan indexerats från 0 till 100.
Resultatet på målindex för samtliga upphandlande organisationer (totalt) ligger på 51. Det innebär att det generellt är hälften av de upphandlande organisationerna som arbetar i hög utsträckning med indikatorerna i målindex. Det är en viss spridning i resultatet på indikatorerna, två av fem indikatorer ligger 10 procentenheter eller mer från målindex. Det är huvudsakligen en indikator som påverkar målindex positivt, nämligen att det är 86 procent av de upphandlande organisationerna som använder sig av digitala upphandlingsverktyg i hög utsträckning. Det som drar ner målindex är att det enbart är 25 procent som följer upp affärsrelationer i hög utsträckning.
Målindex och resultatindikatorer | 2018 | 2020 |
---|---|---|
Målindex | - | 51 |
För dialog med leverantörer innan enskilda upphandling i hög utsträckning | 42% | 41% |
Följer upp leveransavvikelser i hög utsträckning | - | 53% |
Följer upp avtals- och leverantörstrohet i hög utsträckning | - | 49% |
Följer upp affärsrelationer i hög utsträckning | - | 25% |
Har infört digital upphandlingsprocess i hög utsträckning | 84% | 86% |
Redovisning per kundgrupp | Total | Offentligt ägda bolag | Kommun | Region | Statlig myndighet |
---|---|---|---|---|---|
NUS mål 3: Leverantörer har hög tilltro till den offentliga marknaden och den offentliga upphandlingen. | 51% | 57% | 47% | 43% | 47% |
För dialog med leverantörer innan enskilda upphandling i hög utsträckning | 41% | 39% | 47% | 67% | 36% |
Följer upp leveransavvikelser i hög utsträckning | 53% | 66% | 37% | 33% | 51% |
Följer upp avtals- och leverantörstrohet i hög utsträckning | 49% | 60% | 42% | 25% | 41% |
Följer upp affärsrelationer i hög utsträckning | 25% | 36% | 14% | 0% | 24% |
Har infört digital upphandlingsprocess i hög utsträckning | 86% | 81% | 94% | 92% | 84% |
De statliga myndigheterna har 47 i resultat (-4) på målindex
Det är liten spridning i resultatet på indikatorerna jämfört med genomsnittet för alla upphandlande organisationer. Inga indikatorer avviker med mer än tio procentenheter från genomsnittet för alla upphandlande organisationer.
Regionerna har 43 i resultat (-8) på målindex
Det är stor spridning i resultatet på indikatorerna jämfört med genomsnittet för alla upphandlande organisationer. Fyra av fem indikatorer avviker med mer än tio procentenheter från genomsnittet för alla upphandlande organisationer. En indikator påverkar särskilt målindex positivt. 67 procent (+26) för i hög utsträckning dialog med potentiella leverantörer innan annonsering. Det är tre indikatorer som särskilt drar ner målindex. 33 procent (-20) följer upp leveransavvikelser i hög utsträckning, 25 procent (-24) följer upp avtals- och leverantörstrohet i hög utsträckning och endast 0 procent (-25) följer upp affärsrelationer i hög utsträckning.
Kommunerna har 47 i resultat (-4) på målindex
Det är viss spridning i resultatet på indikatorerna jämfört med genomsnittet för alla upphandlande organisationer. Två av fem indikatorer avviker med mer än tio procentenheter från genomsnittet för alla upphandlande organisationer. Båda indikatorerna påverkar särskilt målindex negativt. 37 procent (-16) följer upp leveransavvikelser i hög utsträckning och 14 procent (-11) följer upp affärsrelationer i hög utsträckning.
De offentliga bolagen har 57 i resultat (+6) på målindex
Det är viss spridning i resultatet på indikatorerna jämfört med genomsnittet för alla upphandlande organisationer. Tre av fem indikatorer avviker med mer än tio procentenheter från genomsnittet för alla upphandlande organisationer. Tre indikatorer påverkar särskilt målindex positivt. 66 procent (+13) följer upp leveransavvikelser i hög utsträckning, 60 procent (+11) följer upp leverantörs- och avtalstrohet i hög utsträckning och 36 procent (+11) följer i hög utsträckning upp affärsrelationer.
Resultatindikatorerna baseras på Upphandlingsmyndighetens analys av vilka väsentliga möjligheter som finns för inköpsverksamheten att uppnå effektmålet. Varje indikator utgör en väsentlig möjlighet.
Indikator | Beskrivning |
---|---|
För dialog med leverantörer innan enskilda upphandling i hög utsträckning | Dialog med potentiella leverantörer innan annonsering behövs för att göra upphandlingar som är både rimliga i förhållande till budget och relevanta i förhållande till den rådande marknadens utbud, kapacitet och förmåga. |
Följer upp leveransavvikelser i hög utsträckning | Uppföljning av leveransavvikelser är bland annat viktigt för att säkerställa att man får rätt kvalitet till rätt pris och att leverantören efterlever särskilda avtalsvillkor. |
Följer upp avtals- och leverantörstrohet i hög utsträckning | Uppföljning av leverantörs- och avtalstrohet är viktigt för att säkerställa att den egna organisationen efterlever det ingångna avtalet avseende leverantör och sortiment. |
Följer upp affärsrelationer i hög utsträckning | Uppföljning av affärsrelationer är viktigt för att bygga förtroende mellan parterna och tilliten till den offentliga marknaden. |
Har infört digital upphandlingsprocess i hög utsträckning | Elektroniska upphandlings- /inköpsverktyg behövs för att minska den barriär som transaktionskostnader innebär för att delta i offentliga upphandlingar. |
Testa hur strategiska ni är i ert inköpsarbete
Använd vår tjänst Strategikollen för att uppskatta nivån på din organisations strategiska inköpsarbete. Du kommer att kunna jämföra ditt resultat med vad andra har svarat och få tips på hur ni kan arbeta vidare.