Statsstödsfrågor med anledning av covid-19

De nödvändiga åtgärder som nu vidtas för att minska spridningen av det nya coronaviruset får stor påverkan på ekonomin. Vissa branscher drabbas extra hårt. Tillfälliga statsstödsregler har därför införts som ger större möjligheter. Allt statsstöd ska godkännas av kommissionen.

EU-kommissionen godkänner statsstöd

Statsstödsreglerna gäller även för stöd till företag med anledning av den situation som Covid-19-pandemin har medfört för näringslivet. Reglerna innebär att statsstöd generellt är förbjudet för att konkurrensen på marknaden inte ska snedvridas. Det finns vissa fall när statsstöd kan vara tillåtet, men det är bara EU-kommissionen som kan godkänna statsstöd som inte omfattas av undantagsregler som exempelvis den allmänna gruppundantagsförordningen och de minimisreglerna. 

Stöd med anledning av den pågående pandemins påverkan på ekonomin är tillåtna om kommissionen godkänner stöden. Kommissionen bedömer att Covid-19-pandemin innebär att stöd efter anmälan från en medlemsstat kan godkännas enligt artikel 107.2 b eller enligt artikel 107.3 b i EUF-fördraget. Det innebär att statsstödsreglerna medger att företag kompenseras för kostnader till följd av pandemin.

Tillfälliga statsstödsregler med anledning av Covid-19-pandemin

Kommissionen har beslutat om nya tillfälliga statsstödsregler som ger stora möjligheter för kommissionen att godkänna statsstöd. En förutsättning är att stöden bidrar till att säkerställa att långsiktigt livskraftiga företag kan fortsätta bedriva sin verksamhet trots pandemins effekter på näringslivet.

De tillfälliga statsstödsreglerna har redan ändrats vid två tillfällen. För närvarande finns följande möjligheter för kommissionen att godkänna statsstöd enligt det tillfälliga regelverket. Stöd enligt punkterna 1 – 7 kan godkännas fram till den 31 december 2020 och stöd enligt punkterna 8 och 9 kan godkännas fram till den 1 juli 2021.

  1. stöd i form av direkta bidrag, återbetalningspliktiga förskott eller skatteförmåner upp till 800 000 euro per företag
  2. stöd i form av garantier för lån
  3. stöd i form av subventionerade räntor för lån
  4. stöd i form av garantier och lån via kreditinstitut eller andra finansinstitut
  5. utvidgade möjligheter till stöd i form av exportkrediter
  6. stöd för coronavirusrelaterad forskning och utveckling inklusive infrastruktur för att testa och utveckla produkter som kan användas för att bekämpa viruset
  7. möjligheter till uppskjuten betalning av skatter och sociala avgifter och lönesubventioner för särskilt utsatta sektorer införs också

  8. stöd i form av efterställda (lägre prioriterade) skulder med högre premie än vad som gäller för subventionerade lån enligt punkten 2-4
  9. stöd i form av eget kapital eller hybridkapital till företag som behöver likviditet och som inte skulle klara sig utan sådana tillskott.

Möjligheterna till stöd i form av eget kapital eller hybridkapital enligt punkterna åtta och nio kan ta formen av köp av nyemitterade aktier eller lösningar med hybridkapital som kan konverteras till aktier, eller som på annat sätt medger vinstdelning. Stöd i form av offentligfinansierat eget kapital eller hybridkapital får bara godkänns om det finns ett gemensamt intresse av att rädda företaget. Exempel på vad som avses med ett gemensamt intresse är att en nedläggning av verksamheten skulle leda till

  • sociala problem (betydande arbetslöshet)
  • att ett innovativt eller systemviktigt företag försvinner eller
  • att en viktig tjänst inte längre erbjuds.

Stödet får inte vara så stort att kapitalstrukturen blir bättre än den var innan covid-19-pandemin. Det offentliga måste få ersättning för risken i stödet samtidigt som det krävs mekanismer för att det ska vara möjligt för stödmottagarna eller deras ägare att köpa tillbaka det ägande som det offentliga övertar. Om det offentliga ägandet inte i huvudsak återgått efter sex eller sju år (beroende på om företaget är börsnoterat eller inte) krävs att en omstruktureringsplan anmäls till och godkänns av kommissionen. Om stödet som anmäls till kommissionen är en så kallad stödordning krävs det att enskilda stöd som överstiger 250 000 euro anmäls separat till kommissionen.

Kommissionen har klargjort att medlemsstaterna får kombinera stöd upp till 200 000 euro (de minimis-stöd) med stöd som kommissionen har godkänt enligt det tillfälliga regelverket upp till 800 000 euro. Det innebär flexibla möjligheter att lämna statsstöd med upp till 1 000 000 euro per företag under krisen.

Konsoliderad version av de tillfälliga statsstödsriktlinjerna

Hur en kommun eller region lämnar stöd enligt de mininis-förordningen

Kommissionen hanterar statsstödsanmälningar snabbt under krisen

Kommissionen prioriterar hanteringen av medlemsstaternas statsstödsanmälningar under krisen. Det innebär att det går mycket fortare än normalt att få ett statsstödsgodkännande för planerade stödåtgärder, i vissa fall inom 48 timmar. Det finns alltså goda möjligheter att få ett godkännande från kommissionen för stöd som beviljas till företag med anledning av covid-19-pandemins påverkan på ekonomin.

Stödåtgärder på statlig respektive kommunal nivå

Många av möjligheterna att lämna statsstöd eller bidra med finansiering som inte är statsstöd som kommissionen öppnar upp för med anledning av covid-19-pandemin, bygger på att finansieringen görs på samma sätt i hela Sverige. Rikstäckande åtgärder kan inte beslutas på kommunal eller regional nivå.

Andra åtgärder såsom det statsstöd regeringen har utlovat för att finansiera nedsättningar av lokalhyror för företag kan sökas av kommuner i deras roll som fastighetsägare. Möjligheterna att lämna statsstöd ska inte sammanblandas med generellt tillämpliga myndighetsbeslut eller med avtalsrelaterade bedömningar om anstånd eller omförhandlingar av villkor som en privat aktör i motsvarande situation hade kunnat besluta om.

Kommuner eller regioner kan inom ramen för sina befogenheter besluta om statsstöd men måste då följa statsstödsreglerna. Planer på sådana stöd måste då anmälas till regeringen. Ännu finns inga statsstödsgodkännanden som medger att svenska kommuner och regioner kan lämna statsstöd. Sådana möjligheter har dock införts i bland annat Storbritannien och Tyskland.

State Aid SA.56841(2020/N) – United Kingdom - COVID-19 Temporary Framework for UK authorities

State Aid SA.56790 (2020/N) – DE – Federal Framework "Small amounts of aid 2020" ("Bundesregelung Kleinbeihilfen 2020")

Anmälningsplikt för kommun och regioner

Kommuner och regioner som överväger anmälningspliktiga statsstöd inom ramen för sina befogenheter med anledning av covid-19-pandemin ska informera regeringen genom Näringsdepartementet innan sådana stöd lämnas. Lagen om tillämpningen av Europeiska unionens statsstödsregler innebär att statsstöd ska ha godkänts av kommissionen eller utformats enligt befintliga undantagsregler.

Kommuner och regioner kan ställa sina statsstödsfrågor med anledning av covid-19-pandemin till vår frågeservice eller skriva in sina frågor i Frågeportalen.

Upphandlingsmyndighetens frågeportal

När är en åtgärd ett statsstöd

Anmälningspliktiga statsstöd

Möjligheter att lämna statsstöd

Länkar till mer statsstödsrelaterad information av betydelse för kommuner och regioner med anledning av covid-19 pandemin

Regeringens pressmeddelande om krispaket för svenska företag och jobb

Samlad myndighetsinformation till företag om olika tillfälliga covid-19 motiverade åtgärder för att främja näringslivet

Sveriges Kommuner och Regioner publicerar frågor och svar om kommunala och regionala näringslivsåtgärder

EU-kommissionens pressmeddelande "State aid: Commission adopts Temporary Framework to enable Member States to further support the economy in the COVID-19 outbreak"

Meddelande från kommissionen "Tillfällig ram för statliga stödåtgärder till stöd för ekonomin under det pågående utbrottet av covid-19"

Meddelande från kommissionen "Ändring av den tillfälliga ramen för statliga stödåtgärder till stöd för ekonomin under det pågående utbrottet av covid-19"

Senast uppdaterad:

Relaterad information

Relaterade länkar