Start

Lagar och nationella strategier i arbetet mot arbetslivskriminalitet

Det finns ett antal lagar som upphandlande organisationer, utöver upphandlingsreglerna, behöver förhålla sig till i arbetet med att motverka arbetslivskriminalitet i upphandlingar. Här hittar du även några av regeringens strategier och handlingsplaner som rör arbetslivskriminalitet.

Lagar organisationen behöver förhålla sig till

Det finns ett antal lagar som upphandlande organisationer, utöver upphandlingsreglerna, behöver förhålla sig till i arbetet med att motverka arbetslivskriminalitet i upphandlingar. I detta sammanhang kan uppmärksammas att det enligt lagen (1994:260) om offentlig anställning finns en skyldighet till åtalsanmälan vid bland annat korruptionsbrott. Någon motsvarande skyldighet finns inte för exempelvis anställda inom regioner och kommuner, men polisanmälningar är viktigt för att brott ska kunna beivras. Det är också viktigt att lagar och regler om jäv och intressekonflikter följs.  

Det här avsnittet ger en överblick över några olika regelverk som i viss mån kan sägas ställa krav på att upphandlande organisationer motverkar arbetslivskriminalitet i upphandling. Relevanta styrande dokument hos den upphandlande organisationen kan med fördel hänvisa till dessa lagar utifrån vad som är tillämpligt.  

Kommunallagen

Kommunallagen (2017:725) gäller för regioner, kommuner och även för kommunalförbund och gemensamma nämnder. Enligt kommunallagen gäller bland annat att kommuner och regioner ska ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet och det finns regler om jäv. Vidare gäller att om skötseln av en kommunal angelägenhet genom avtal lämnas över till en privat utförare, ska kommunen eller regionen kontrollera och följa upp verksamheten. 

Kommunallag (2017:725)

 

Källhänvisningar

 
  • 10 kap 8 § lag (2017:725) - Överlämnande av kommunala angelägenheter  

     

    När skötseln av en kommunal angelägenhet genom avtal har lämnats över till en privat utförare, ska kommunen eller regionen kontrollera och följa upp verksamheten. 

     

     

     

     

  • 8 kap 17 § lag (2017:725) - Insyn i privata utförares verksamhet 

     

    Bestämmelser om allmänhetens insyn i verksamhet som genom avtal lämnas över från en kommun, en region eller ett helägt kommunalt bolag till en privat utförare finns i 10 kap. 3 och 9 §§.  

 

Kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete 

Enligt lagen (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete ska kommuner bidra till att samhällets samlade brottsförebyggande arbete bedrivs på ett effektivt sätt. Brottsförebyggande åtgärder enligt lagen kan även aktualiseras vid inköp av varor och tjänster. Enligt Upphandlingsmyndighetens uppfattning är det värdefullt om kommunerna tar hänsyn till risken för arbetslivskriminalitet i upphandlingar i de lägesbilder och åtgärdsplaner som de ska ta fram enligt lagen. 

Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete

Kommunens ansvar (vägledningen "Lagen i våra händer" på Brås webbplats)

Myndighetsförordningen  

Myndighetsförordningen (2007:515) gäller för förvaltningsmyndigheter under regeringen. Enligt myndighetsförordningen gäller bland annat att myndighetens ledning ska se till att verksamheten bedrivs effektivt, redovisas på ett tillförlitligt och rättvisande sätt samt att myndigheten hushållar väl med statens medel. Myndighetens ledning ska även säkerställa att det vid myndigheten finns en intern styrning och kontroll som fungerar på ett betryggande sätt. 

Säkerhetsskyddslagen 

Säkerhetsskyddslagen (2018:585) ställer krav på att upphandlande organisationer i vissa upphandlingar vidtar och ställer krav på förebyggande säkerhetsskyddsåtgärder gentemot leverantörer. Syftet med sådana åtgärder kan bland annat vara att säkerställa skydd av säkerhetskänslig verksamhet mot olika typer av brott som kan hota verksamheten, samt skydd i andra fall av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.  

Upphandlingsmyndigheten har publicerat stöd för säkerhetsskyddad upphandling.  

Säkerhetsskyddad upphandling

Skede 3 i byggprocessen: Projektera

Förvaltningslagen

Enligt förvaltningslagen (2017:900) ska myndigheter inom sitt verksamhetsområde samverka med andra myndigheter. Detta krav gäller både vid handläggning av ärenden och vid annan förvaltningsverksamhet. Kravet omfattar därmed i princip även en myndighets inköpsverksamhet. Även om kravet inte skulle gälla formellt är det ofta lämpligt för en upphandlande organisation att samverka med andra myndigheter. Det framstår som särskilt viktigt för att motverka arbetslivskriminalitet. 

I förvaltningslagen finns även bestämmelser om jäv. 

Nationella strategier inom området

I detta avsnitt beskriver vi övergripande några av regeringens strategier och handlingsplaner som rör arbetslivskriminalitet. Dessa är inte bindande för upphandlande organisationer på samma sätt som lagar och förordningar, men de kan vara styrande inte minst för statliga myndigheter genom att de kommunicerar regeringens förväntningar på dem i detta avseende. De kan därför vara aktuella att hänvisa till i styrande dokument som den upphandlande organisationen har. 

Nationell säkerhetsstrategi (2024)

I den nationella säkerhetsstrategin framhålls bland annat att offentliga aktörer måste upprätthålla ett adekvat skydd mot infiltration och korruption och att samarbetet mellan statliga myndigheter, kommuner, regioner och näringsliv måste utvecklas i detta avseende. Det behövs också mer samarbete mellan bland annat det offentliga och näringslivet. Att slå sönder den kriminella ekonomin och bygga robusthet mot otillåten och otillbörlig påverkan är två av målen för att reducera och bekämpa den systemhotande organiserade brottsligheten.  

Nationell säkerhetsstrategi (publikation på regeringens webbplats)

Handlingsplan mot korruption och otillåten påverkan (2024)

Handlingsplanen mot korruption och otillåten påverkan riktar sig till den offentliga förvaltningen. Syftet med den är att möta bredden i de utmaningar som finns när det gäller korruption och otillåten påverkan. Offentliga inköp är ett av områdena i handlingsplanen, och här nämns bland annat att tjänstemän med ansvar för inköp ofta befinner sig i en utsatt position om företag eller andra externa aktörer försöker påverka upphandlingsprocessen på ett otillbörligt sätt. Tilltron till det offentliga skadas allvarligt om det finns misstankar om korruption eller otillåten påverkan. Korruption och otillåten påverkan kan i förlängningen leda till att seriösa företag konkurreras ut, till förmån för oseriösa företag. Korruptionsrisker behöver beaktas i alla inköpsprocesser. 

Handlingsplan mot korruption och otillåten påverkan 2024–2027 (publikation på regeringens webbplats)

Nationell strategi mot organiserad brottslighet (2024)

I den nationella strategin mot organiserad brottslighet framhålls att arbetet mot välfärdsbrott måste omfatta hela den offentliga sektorn, oavsett om det rör en individersättning, ett föreningsbidrag eller en upphandlad vara eller tjänst. Vidare framhålls att offentlig upphandling är ett riskområde för kriminalitet som behöver uppmärksammas mer. De omfattande beloppen i kombination med bland annat bristande uppföljning gör samtidigt den offentliga upphandlingen sårbar för kriminellt utnyttjande.  

Eftersom kriminella som agerar i företag ofta inte betalar skatter, avgifter eller löner eller följer andra arbetsrättsliga villkor och arbetsmiljölagar som övriga företag på marknaden, kan de hålla anbuden i upphandlingsförfarandet låga, vilket skapar en osund konkurrens. Företagen kan också från början medvetet ha kalkylerat med att göra planerade konkurser eller att inte utföra avtalsmässiga uppdrag. Flera statliga myndigheter besitter information som skulle kunna vara till hjälp och nytta för upphandlande aktörer i arbetet med att säkerställa att kriminella och oseriösa aktörer stängs ute från offentliga kontrakt. Det är samtidigt viktigt att upphandlande myndigheter och enheter bedriver ett aktivt arbete med att kontrollera onormalt låga anbud, följa upp att det som avtalats också levereras samt vid behov avsluta kontrakt. 

Motståndskraft och handlingskraft – en nationell strategi mot organiserad brottslighet (publikation på regeringens webbplats)

Nationell strategi mot arbetslivskriminalitet (2022)

I den nationella strategin mot organiserad brottslighet framhålls att arbetet mot välfärdsbrott måste omfatta hela den offentliga sektorn, oavsett om det rör en individersättning, ett föreningsbidrag eller en upphandlad vara eller tjänst. Vidare framhålls att offentlig upphandling är ett riskområde för kriminalitet som behöver uppmärksammas mer. De omfattande beloppen i kombination med bland annat bristande uppföljning gör samtidigt den offentliga upphandlingen sårbar för kriminellt utnyttjande.  

Eftersom kriminella som agerar i företag ofta inte betalar skatter, avgifter eller löner eller följer andra arbetsrättsliga villkor och arbetsmiljölagar som övriga företag på marknaden, kan de hålla anbuden i upphandlingsförfarandet låga, vilket skapar en osund konkurrens. Företagen kan också från början medvetet ha kalkylerat med att göra planerade konkurser eller att inte utföra avtalsmässiga uppdrag. Flera statliga myndigheter besitter information som skulle kunna vara till hjälp och nytta för upphandlande aktörer i arbetet med att säkerställa att kriminella och oseriösa aktörer stängs ute från offentliga kontrakt. Det är samtidigt viktigt att upphandlande myndigheter och enheter bedriver ett aktivt arbete med att kontrollera onormalt låga anbud, följa upp att det som avtalats också levereras samt vid behov avsluta kontrakt. 

Nationell strategi mot arbetslivskriminalitet (publikation på regeringens webbplats)