Göra affärer med offentlig sektor
Varje år annonseras drygt 17 000 offentliga upphandlingar till ett värde av närmare 900 miljarder kronor. Många av de offentliga avtalen har långa avtalstider och offentliga organisationer är stabila kunder. Här hittar du stöd om upphandlingsprocessen och vad som är viktigt att tänka på om du vill bli leverantör till offentlig sektor.
Innehåll på denna sida
Förbered företaget
Att samverka och göra affärer med offentlig sektor kan innebära stora möjligheter för dig som är företagare. För att öka chansen att vinna offentliga upphandlingar gäller det att vara ute i rätt tid och ha dialog med organisationer inom offentlig sektor. Det är också viktigt att känna till hur du hittar aktuella upphandlingar och ha en baskunskap om regelverket.
Ett bra första steg är att undersöka vilket behov offentlig sektor har av dina produkter och tjänster och hur dessa köps in. Genom kontinuerlig dialog med upphandlande organisationer har du möjlighet att presentera dina erbjudanden och förslag på lösningar. Men tänk på upphandlande organisationer inte får gynna någon leverantör framför andra och att det är viktigt att respektera detta.
Du kan hitta annonser för upphandlingar på flera ställen:
- Upphandlingar till större värden annonseras som regel i EU:s gemensamma annonsdatabas Tenders Electronic Daily – ”TED”.
- I Sverige finns ett antal privata annonsdatabaser där upphandlingar kan annonseras.
- Det finns även ett flertal bevakningstjänster som samlar information från de olika annonsdatabaserna.
- Valfrihetssystem annonseras i vår tjänst Hitta LOV-uppdrag
- Ibland går det att hitta annonser på andra ställen, exempelvis upphandlande organisationers webbplatser eller annonser i lokaltidningar.
Vid direktupphandlingar finns det inget krav att upphandlingen ska annonseras. Den upphandlande organisationen kan då vända sig direkt till ett eller flera företag. I dessa fall är det viktigt att de redan känner till er.
Upphandlande organisationer ska annonsera alla sina upphandlingar, med undantag för direktupphandlingar, i annonsdatabaser som registrerats hos Konkurrensverket.
När du hittat en intressant upphandling är det första steget att begära ut upphandlingsdokumenten från en registrerad annonsdatabas. I upphandlingsdokumenten står all den information som du som anbudsgivare behöver för att kunna lämna anbud.
Ju tidigare du går igenom dokumenten, desto mer proaktiv kan du vara med att ställa frågor och förbereda de dokument som ska lämnas in i samband med anbudsinlämning om du bestämmer dig för att delta i upphandlingen.
Beroende på hur kraven i en upphandling är ställda och formulerade, har du som leverantör rätt att använda dig av underleverantörer. Vilka underleverantörer som ska anges i anbudet avgörs i princip av vad som efterfrågas i upphandlingsdokumenten. Om ni är flera företag som går samman är det viktigt att det tydligt framgår hur ni uppfyller de olika kraven i upphandlingen.
Det finns främst tre olika alternativ för en leverantör som vill samarbeta med andra. Dessa alternativ är att
- åberopa andra företags kapacitet
- använda underleverantörer
- lämna ett gemensamt anbud tillsammans med andra leverantörer.
Var inte rädd för att ställa frågor till den upphandlande organisationen om något är otydligt eller verkar felaktigt i upphandlingsdokumenten. Genom att ställa frågor minskar du dels risken för att göra fel, dels risken att lägga ner tid på en upphandling som riskerar att inte kunna slutföras på grund av felaktigheter.
Du som anbudsgivare i en upphandling har rätt att ställa frågor och få svar av den upphandlande organisationen. Du har också rätt att ta del av svaren på de frågor som andra anbudsgivare har ställt. Den upphandlande organisationen ska göra svaren tillgängliga samtidigt för alla som deltar i upphandlingen, exempelvis genom att de publiceras i upphandlingsverktyget.
Delta i upphandlingen
Processen för upphandlingen kan se väldigt olika ut beroende på en rad faktorer som exempelvis upphandlingens värde, den upphandlande organisationens rutiner och förutsättningar och vilket upphandlingsförfarande som används i upphandlingen. Det är därför bra att vara uppmärksam när du lämnar anbud på vad som gäller för den aktuella upphandlingen.
När du har bestämt dig för att delta i upphandlingen är det dags att börja sammanställa ditt anbud. Du behöver säkerställa att anbudet uppfyller samtliga krav och villkor som den upphandlande organisationen har angett. För att anbudet överhuvudtaget ska prövas av den upphandlande organisationen är det avgörande att det lämnas in i tid.
I detta stadie av upphandlingen omfattas ditt och andras anbud av absolut sekretess.
När anbudstiden har gått ut kommer de anbud som kommit in att öppnas och därefter prövas. Den upphandlande organisationen kontrollerar att olika typer av krav är uppfyllda och utvärderar vilket anbud som är bäst enligt de kriterier som satts upp.
Den upphandlande organisationen fattar ett beslut om vilken eller vilka företag som organisationen ska teckna kontrakt eller ingå ramavtal med. Samtliga anbudsgivare ska sedan underrättas om tilldelningsbeslutet. Även när organisationen beslutar att avbryta en upphandling ska du som lämnat anbud få information om beslutet.
I tilldelningsbeslutet ska det framgå
- vem eller vilka leverantörer som ska tilldelas kontrakt eller ramavtal
- skälen för beslutet
- den tidsrymd under vilken avtal inte får ingås (avtalsspärr).
När tilldelningsbeslutet skickats ut hävs upphandlingens sekretess vilket i de flesta fall innebär att anbuden blir offentliga.
När upphandlingen är avslutad
Det som händer när upphandlingen är avslutad styrs framför allt av annan lagstiftning som exempelvis avtalslagen och köplagen. Men regler om ändringar i avtal och överprövningar regleras fortfarande i upphandlingslagstiftningen. Oavsett om du vann upphandlingen eller inte finns det ett antal saker som kan vara bra att känna till.
Om du har vunnit en upphandling och fått tilldelningsbeslutet från den upphandlande organisationen bör du känna till att det finns en avtalsspärr på minst tio dagar. Innan dess får inget avtal ingås. När avtalsspärren har utgått är det dags för uppstart av avtalet. Du behöver vara aktiv och ha en dialog med den upphandlande organisationen, för att på bästa sätt implementera avtalet i era respektive verksamheter och ha ett bra samarbete under hela avtalsperioden.
Under avtalstiden måste den upphandlande organisationen alltså förhålla sig till regler om hur och när de får göra ändringar i kontrakt och ramavtal. Övriga frågeställningar som hanterar affärsrelationen mellan dig som leverantör och den upphandlande organisationen faller helt utanför upphandlingslagstiftningen område.
Om du inte fick affären finns de två anledningar att närmare undersöka skälen till detta: både för att ta lärdom inför kommande upphandlingar och för att säkerställa att den upphandlande organisationen inte brutit mot upphandlingslagstiftningen.
Anbud är vanligtvis offentliga handlingar, och därför kan du begära att få dem från upphandlande organisation genom att ringa eller e-posta.
Det finns flera möjliga åtgärder om ni anser att den upphandlande organisationen har betett sig felaktigt i samband med en upphandling. I första hand bör du kontakta den upphandlande organisationen och ge den möjlighet att rätta felet.
Du har också möjlighet att ansöka om överprövning av upphandlingen respektive avtalets giltighet. Det gör du till den förvaltningsrätt som ligger i samma domkrets som den upphandlande organisationen.
Allmänna regler om överprövningar
Om du anser att du har lidit skada på grund av att den upphandlande organisationen brutit mot upphandlingslagstiftningen kan du väcka talan om skadestånd hos tingsrätten.
Misstänker du olika typer av upphandlingsproblem går det även att anmäla detta till Konkurrensverket. De kan bland annat kan besluta om upphandlingsskadeavgift vid otillåtna direktupphandlingar.
Titta på Anbudsskolan
Vad behöver man egentligen tänka på för att lämna anbud i en upphandling? Med vår anbudsskola får du smarta tips och information på hur du kan utvecklas som anbudsgivare. Anbudsskolan är uppdelade i två delar där första delen fokuserar på att hitta upphandlingen, planering inför anbud och hur man lämnar sitt anbud. I del två berättar vi vad som händer efter tilldelningsbeslutet och nästa steg.
Denna anbudsskola genomförde våra upphandlingsjurister Erika Hanses och Victoria Westergren under Upphandlingsdagen 2019. Dagarna arrangerades tillsammans med Almega.
Information i Anbudsskolan enligt äldre regler
Notera att Anbudsskolan är från 2019 och inte är uppdaterad enligt de nya regler som började gälla 1 februari 2022 för upphandlingar under tröskelvärdena och upphandlingar av sociala tjänster och andra särskilda tjänster. Enligt de nya reglerna finns det inte längre särskilda förfaranden för dessa typer av upphandlingar. Det har också kommit nya tröskelvärden och gränser för direktupphandling sen Anbudsskolan spelades in.