Start

Nytt webbstöd för hållbar upphandling av städtjänster

Publicerad 27 augusti 2025

De val du gör tidigt i upphandlingsprocessen påverkar vilka hållbarhetskrav du kan ställa längre fram. Nu har vi ett webbstöd för städtjänster som ger dig tips på hur du kan planera din upphandling.

Vid upphandling av städtjänster finns det flera aspekter att ta hänsyn till för en upphandling som är hållbar, både ur ett socialt, miljömässigt och arbetsrättsligt perspektiv. Vi har nu tagit fram ett webbstöd som hjälper dig att arbeta strategiskt vid upphandling av städtjänster så att du kan bidra till en mer hållbar upphandling. Det ger positiva effekter för både miljö och samhälle. 

Webbstödet är ett komplement till hållbarhetskriterierna för städtjänster. Det belyser att de beslut som fattas innan upphandlingsdokumenten utformas har stor betydelse för både miljöpåverkan och kvaliteten på städningen. Webbstödet tar bland annat upp vikten av behovsanalys och att planera för avtalsuppföljning.   

Webbstödet ger dig även konkreta exempel på hur du kan bidra till minskad miljöpåverkan i en upphandling, till exempel genom krav på städkemikaliernas innehåll och att minimera användningen av plastpåsar. Stödet lyfter även fram sociala och arbetsrättsliga frågor som är särskilt relevanta i städbranschen, där otrygga anställningsvillkor, låga löner och oseriösa aktörer förekommer. Utöver detta belyser stödet utmaningar som obekväma arbetstider och arbetslivskriminalitet, med fokus på hur upphandlande organisationer kan ställa krav som bidrar till trygga arbetsförhållanden och gynnar seriösa aktörer. 

Här hittar du vårt stöd för hållbar upphandling av städtjänster