Om avknoppning av offentlig verksamhet
Publicerad 14 december 2017
Under en tid var det relativt vanligt att kommuner "knoppade av" verksamhet till anställda. Vad säger regelverket?
Marie
Publicerad 14 december 2017

Hej Marie,
Avknoppning av offentlig verksamhet innehåller en del juridiska aspekter där både kommunallagen, skollagen, lagen om offentlig upphandling (LOU) och EU-rättens regler om statsstöd har betydelse. Av dessa ger Upphandlingsmyndigheten stöd enbart inom upphandling och statsstöd.
Frågan om man utan föregående upphandling under en begränsad tidsperiod får överlämna driften av en verksamhet till en grupp av tidigare anställda har utretts flera gånger men har ännu inte lett till någon lagstiftning. Frågan om ett sådant överlämnande kan ske utan föregående upphandling har inte bedömts på ett likartat sätt i olika utredningar.
Med begreppet avknoppning av offentlig verksamhet avses vanligen de situationer när offentlig myndigheter låter en eller flera anställda bilda ett privaträttsligt organ för att överta viss verksamhet eller vissa uppgifter som tidigare utförts i förvaltningsform. Skillnaden är att de nu som självständiga företagare driver samma slags verksamhet på uppdrag av den offentliga myndigheten, som de tidigare utfört som anställda.
En avknoppning består alltså huvudsakligen av två delar. Dels en överlåtelse av offentlig egendom, dels att överlåtaren ger förvärvaren i uppdrag att tillhandahålla tjänster i den övertagna verksamheten. Om endast den första delen sker är inte upphandlingslagstiftningen tillämplig eftersom myndigheten inte gör en anskaffning. Vanligen sker dock båda delarna. I sådana fall kan, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, upphandlingslagstiftningen vara tillämplig.
Om avknoppningen innebär upphandling av tjänster enligt LOU eller en tjänstekoncession enligt lagen om upphandling av koncessioner (LUK) kan den överlåtande myndigheten inte tilldela den avknoppade verksamheten ett ramavtal eller kontrakt utan att det har föregåtts av en upphandling.
Vidare, om myndigheten avser att anlita en leverantör för att hjälpa till med en avknoppning kan denna tjänst behöva upphandlas.
Gällande övriga rättsområden där Upphandlingsmyndigheten inte ger stöd hänvisar vi till någon annan som ger stöd i dessa frågor. Om du frågar å en kommun eller ett regions vägnar kan du eventuellt få hjälp av SKR:s jurister. Du hittar deras kontaktuppgifter på SKR:s webbplats .
Källhänvisningar
Avknoppning av offentlig verksamhet innehåller en del juridiska aspekter där både kommunallagen, skollagen, lagen om offentlig upphandling (LOU) och EU-rättens regler om statsstöd har betydelse. Av dessa ger Upphandlingsmyndigheten stöd enbart inom upphandling och statsstöd.
Frågan om man utan föregående upphandling under en begränsad tidsperiod får överlämna driften av en verksamhet till en grupp av tidigare anställda har utretts flera gånger men har ännu inte lett till någon lagstiftning. Frågan om ett sådant överlämnande kan ske utan föregående upphandling har inte bedömts på ett likartat sätt i olika utredningar.
Med begreppet avknoppning av offentlig verksamhet avses vanligen de situationer när offentlig myndigheter låter en eller flera anställda bilda ett privaträttsligt organ för att överta viss verksamhet eller vissa uppgifter som tidigare utförts i förvaltningsform. Skillnaden är att de nu som självständiga företagare driver samma slags verksamhet på uppdrag av den offentliga myndigheten, som de tidigare utfört som anställda.
En avknoppning består alltså huvudsakligen av två delar. Dels en överlåtelse av offentlig egendom, dels att överlåtaren ger förvärvaren i uppdrag att tillhandahålla tjänster i den övertagna verksamheten. Om endast den första delen sker är inte upphandlingslagstiftningen tillämplig eftersom myndigheten inte gör en anskaffning. Vanligen sker dock båda delarna. I sådana fall kan, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, upphandlingslagstiftningen vara tillämplig.
Om avknoppningen innebär upphandling av tjänster enligt LOU eller en tjänstekoncession enligt lagen om upphandling av koncessioner (LUK) kan den överlåtande myndigheten inte tilldela den avknoppade verksamheten ett ramavtal eller kontrakt utan att det har föregåtts av en upphandling.
Vidare, om myndigheten avser att anlita en leverantör för att hjälpa till med en avknoppning kan denna tjänst behöva upphandlas.
Gällande övriga rättsområden där Upphandlingsmyndigheten inte ger stöd hänvisar vi till någon annan som ger stöd i dessa frågor. Om du frågar å en kommun eller ett regions vägnar kan du eventuellt få hjälp av SKR:s jurister. Du hittar deras kontaktuppgifter på SKR:s webbplats .
Källhänvisningar
- finansdepartementets promemoria från den 3 september 2004 Den svenska regeringens synpunkter på Kommissionens grönbok om offentlig-privata partnerskap och EG-rätten om offentlig upphandling och koncessioner, (KOM (2004) 327 slutlig, s. 4 – frågan om ett överlämnande av driften av en verksamhet till en grupp av tidigare anställda kan ske utan föregående upphandling har inte bedömts på ett likartat sätt i olika utredningar
- SOU 2001:31 s. 324 – avknoppning av offentlig verksamhet.
Gustav
15 december 2017 (Uppdaterat 20 augusti 2025)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.