Start

Hur vet vi om ett hållbarhetskriterium fortfarande är aktuellt och hur förvaltas kriterietjänsten?

Publicerad 25 augusti 2025
Hej,

jag undrar hur ni arbetar med utveckling av era samtliga kriterier. Vissa verkar inte ha uppdaterats på länge, kan man se någonstans vilket år de är ifrån? Jag undrar också om det finns en risk i att kriterierna inte följer utvecklingen på marknaden, alltså att de inte är aktuella?
Hade också gärna velat veta hur ni ser på arbetet framöver av era kriterier, vilka mål finns?

Hälsar Anja

Anja

Publicerad 25 augusti 2025

Hej Anja,

I varje hållbarhetskriterium finns versionshistoriken under fliken ”Fördjupad information”. Där finns ett versionsdatum som talar om när kriteriet skapades eller senast uppdaterades, det vill säga fick ett nytt versionsnummer. Där finns även datum för när kriteriet senast granskades som talar om när vi senast kontrollerade att kriteriet fortfarande är aktuellt.

Vi har en löpande förvaltning av kriterierna. Var tredje år gör vi en större granskning då vi kontrollerar förslag till bevis, märkningar, certifieringar, standarder och laghänvisningar som anges i kriteriet samt att kriteriet fortfarande är aktuellt. Kriterier där inga ändringar görs i kravtexten får ett nytt ”senast granskat” datum. Kriterier där kravtexten uppdateras får en ny version med versionsdatum. Bedömer vi att kriterierna i en produktgrupp är inaktuella planerar vi för en revidering. Målet är att antingen kriteriernas versionsdatum eller datum för senast granskat inte ska vara äldre än fyra år.

Kriterier tas fram där störst effekt kan nås, bland annat där det finns stora inköpsvolymer, stor hållbarhetspåverkan och möjlighet att påverka med offentlig upphandling. Vi har nu fem prioriterade områden för våra kriterier; IKT, livsmedel, samhällsbyggnad, transporter samt vård och omsorg.

Med vänlig hälsning,

Anette

Hållbarhetsspecialist

26 augusti 2025

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.

Fråga oss!

Öppettider under vecka 23–35: Chatten öppen måndag och fredag kl. 9–11. Telefonen öppen varje tisdag–torsdag kl. 9–11. Vecka 29–31 är Frågeservice stängt. Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.