Vinterdäck
Nivå: Basnivå
Det är krav på att använda vinterdäck eller likvärdig utrustning vid vinterväglag under perioden 1 december-31 mars. Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt och på snö och is på vägen, vilket ökar trafiksäkerheten.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 10682:2
- Grupp:
- Däck
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Vinterdäck ska uppfylla definitionen av vinterdäck i enlighet med TSFS 2009:19 3§.
Förslag till bevis
Vid behov kan leverantör visa att offererade vinterdäck till personbilar uppfyller den definition av vinterdäck som anges i TSFS 2009:19 3§
För att uppfylla kraven i 4 kap. 18 a § första och andra stycket trafik-förordningen (1998:1276) ska de vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar
1. vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) enligt UN ECE-reglemente 117,
2. vara märkta med POR (Professional Off Road) enligt UN ECE-reglemente 54, eller
3. vara dubbade och uppfylla kraven i 15 §.
Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller ”Mud and Snow”
Agenda 2030
Motiv
Kravet är ett lagkrav som syftar till att säkerställa att vinterdäck uppfyller gällande krav enligt Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2009:19, med ändringar.
Från och med 1 december 2024 måste dubbfria vinterdäck vara märkta med 3PMSF-symbolen (alptopp/snöflinga) för att vara godkända vid vinterväglag.
Tidigare räckte M+S-märkning, men detta är inte längre tillräckligt.
Det finns fortfarande missuppfattningar om att M+S-märkta däck automatiskt är godkända vinterdäck, vilket inte stämmer enligt den uppdaterade lagstiftningen.
För att säkerställa att vinterdäcken uppfyller kraven, bör upphandlande myndigheter ställa krav på 3PMSF-märkning för dubbfria vinterdäck.
Observera att våtgreppsklassificeringen inte alltid speglar vinterprestanda, särskilt för nordiska vinterförhållanden.
Däckbranschens Informationsråd har tagit fram en vägledning för jämförelse mellan olika vinterdäckstyper: 3 typer av vinterdäck
Mer information finns hos myndigheter som du kan använda för att få hjälp och information om vinterdäck:
Transportstyrelsen – Nya krav på dubbfria vinterdäck
Från och med 1 december 2024 måste dubbfria vinterdäck vara märkta med 3PMSF-symbolen (alptopp/snöflinga) för att vara godkända som vinterdäck.
🔗 Läs mer hos Transportstyrelsen[1]
Trafikverket – Vinterdäcksguide och säkerhet
Här hittar du vägledning om olika typer av vinterdäck, energimärkning, och hur du väljer rätt däck för nordiska förhållanden.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10682:2
- Versionsdatum
- 2021-11-22
2020-04-23, Krav ID 10682:2: Uppdatering av förslag till bevis.2015-03-09, Krav ID 10682:1: Tidigare version. Uopdatering EU däckförordning 2020/740