Nytt stöd för kategoristyrning
- Generellt - Strategiskt inköpsarbete
Strategiskt inköpsarbete är grunden för hållbar utveckling och effektivisering av verksamheten. Kategoristyrning ett strategiskt och strukturerat arbetssätt som gör inköp till en naturlig del av organisationens styrning och utveckling. Genom ett faktabaserat och tvärfunktionellt angreppssätt skapar det bättre kunskap, högre kvalitet, ökad effektivitet och starkare kontroll. Det leder till bättre affärer och användning av skattemedel.
Innehåll på denna sida
Med kategoristyrning samlas varor och tjänster som har likheter och kan köpas från en viss leverantörsmarknad i en kategori. I varje kategori läggs sedan stor vikt vid analys av verksamhetens behov av produkter eller tjänster, inköpsmönster samt hur marknaden ser ut.
Kategoristyrning leder till effektivare verksamhet
Att jobba med strategiskt inköpsarbete och kategoristyrning i organisationen skapar en bra överblick över verksamheten och kan i förlängningen öka nyttan och värdet av inköpsarbetet för hela organisationen.
– Fler upphandlande organisationer borde arbeta strategiskt med sina inköp. Här är kategoristyrning ett bra verktyg som kan anpassas efter respektive verksamhet. Att arbeta kategoristyrt stärker organisationens arbete mot uppsatta mål och driver utveckling, förändring och innovation, säger Michal Kasina, på Upphandlingsmyndigheten.
Vi ger stöd och vägledning
Stödet för kategoristyrning är framtaget för att kunna anpassas utifrån olika organisationers unika förutsättningar och fungerar oavsett organisationens storlek.
Stödet består av:
- Informationssidor på webben
- Mallar och checklistor
- Utbildningspaket för ledningen och verksamheten
- Inspirationsmaterial
- Lärande exempel