Start

Beräkningsmetoden

Publicerad 03 oktober 2025
  • Annan statistik

Värdet av de inköp som omfattas av upphandlingslagarna uppskattas till 1 009 miljarder kronor 2023. De upphandlingspliktiga inköpen för stat, kommuner och regioner uppskattas till 735 miljarder kronor. De offentligt ägda bolagen och de privata bolagens upphandlingspliktiga inköp uppskattas till 247 miljarder kronor respektive 27 miljarder kronor 2023.

Upphandlingspliktiga inköp (mdkr), 2019–2023
  2019 2020 2021 2022 2023
Offentliga inköp enligt nationalräkenskaperna exklusive moms 733 757 795 860 930
Offentliga inköp som inte är inkluderade i nationalräkenskaperna 70 72 74 79 85
Avdrag för offentliga inköp som inte är upphandlingspliktiga -223 -230 -237 -259 -279
Myndigheters upphandlingspliktiga inköp (summa) 580 599 632 679 735
Offentliga bolags inköp 314 295 331 372 384
Avdrag för kommersiella offentliga bolag utan upphandlingsplikt -81 -79 -89 -95 -84
Avdrag för offentliga bolags inköp som inte är upphandlingspliktiga -43 -40 -43 -53 -53
Offentligt ägda bolags upphandlingspliktiga inköp (summa) 190 175 199 224 247
Privata bolags upphandlingspliktiga inköp 18 17 19 26 27
Upphandlingspliktiga inköp (summa) 788 791 850 930 1009

Källa: Flera källor (uppgift) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Uppgifterna är avrundade till närmaste heltal i det sista steget av beräkningen, oberoende av varandra och per rad för att säkerställa en tydlig och lättillgänglig presentation.

Om beräkningsmetoden

Beräkningsmetoden utgår från uppgifter i nationalräkenskaperna och kompletteras med uppgifter från flera andra källor. Beräkningen innehåller flera schablonmässiga antaganden som innebär att det sammanlagda värdet utgör en uppskattning och inte ett definitivt värde.

För vissa uppgifter har beräkningsmetoden reviderats på grund av att tillgången till uppgifter har förändrats. Vidare har en del av antagandena förändrats mellan åren, till exempel antaganden om vilka offentliga bolag som är upphandlingspliktiga.

Beräkningen sker med två års eftersläpning. Eftersläpningen beror på publiceringstillfällena för de olika uppgifter som ingår i beräkningen. Vid jämförelser av enskilda utgiftsposter mellan åren bör hänsyn tas till att beloppen inte är inflationsjusterade.

I beräkningen görs flera gränsdragningar avseende upphandlingspliktiga inköp. Dessa gränsdragningar är gjorda för beräkningsändamålet och ska inte ses som juridiska ställningstaganden.

Beräkningen baseras på en metod som togs fram 2008 av Mats Bergman i uppdragsforskningsrapporten Offentlig upphandling och offentliga inköp: omfattning och sammansättning.

Upphandlingspliktiga inköp för stat, kommuner och regioner

Beräkningsmetoden utgår från de offentliga utgifterna enligt nationalräkenskaperna. Genom att summera utgifterna för kostnadsposterna insatsvaror, investeringar och sociala naturaförmåner för stat, kommuner och regioner erhålls posten offentliga inköp. Denna var 1 071 miljarder kronor inklusive moms 2023. Offentliga utgifter som inte utgör inköp är således exkluderade. 

Värden i nationalräkenskaperna anges till marknadspris, det vill säga inklusive moms. Värdet av upphandlingar anges vanligen exklusive moms. Därför exkluderas momsen från de offentliga inköpen i beräkningen av myndigheters upphandlingspliktiga inköp. Uppskattningen av momsen bygger på beräkningsmetodens ursprungliga antaganden, vilket innebär att den genomsnittliga momsen är 14 procent för insatsvaror, 19 procent för investeringar och 2 procent för sociala naturaförmåner. Utifrån detta antagande beräknas momsen till knappt 141 miljarder kronor. Posten offentliga inköp exklusive moms var därmed omkring 930 miljarder kronor 2023.

Offentliga inköp utifrån nationalräkenskaperna (mdkr), 2019–2023
  2019 2020 2021 2022 2023
Offentliga sociala naturaförmåner 177,4 181,4 193,2 201,0 214,0
Offentlig insatsförbrukning 409,8 420,3 446,7 490,2 523,9
Offentliga fasta bruttoinvesteringar 255,1 269,1 273,7 297,5 333,0
Offentliga inköp enligt nationalräkenskaperna inklusive moms (summa) 842,4 870,8 913,6 988,7 1070,9
Avdrag för moms sociala naturaförmåner (2 %) -3,5 -3,6 -3,9 -4,0 -4,3
Avdrag för moms insatsförbrukning (14 %) -57,4 -58,8 -62,5 -68,6 -73,3
Avdrag för moms fasta bruttoinvesteringar (19 %) -48,5 -51,1 -52,0 -56,5 -63,3
Avdrag för uppskattad moms (summa) -109,4 -113,6 -118,4 -129,2 -140,9
Offentliga inköp enligt nationalräkenskaperna exklusive moms (summa) 733,0 757,2 795,2 859,6 930,0

Källa: SCB (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Uppgifterna är avrundade till en decimal i det sista steget av beräkningen, oberoende av varandra och per rad för att säkerställa en tydlig och lättillgänglig presentation.

Det finns offentliga inköp som är upphandlingspliktiga men som inte ingår i nationalräkenskapernas poster gällande insatsvaror, fasta bruttoinvesteringar och sociala naturaförmåner. För att beräkna de upphandlingspliktiga inköpen måste därför dessa läggas till. Det handlar till exempel om köp av pedagogisk verksamhet och sjukvård mellan offentliga aktörer samt köp av kollektivtrafik och avfallshantering för medborgarnas räkning. En del inköp bör inte ingå i offentliga aktörers inbördes köp på grund av undantag från upphandlingsplikt med stöd av bestämmelserna om intern upphandling. I beräkningen finns dock ingen möjlighet att identifiera sådana inköp, varför dessa inköp inte har kunnat exkluderas. Offentliga inköp som inte ingår i nationalräkenskaperna uppgick sammantaget till knappt 85 miljarder kronor 2023.

Offentliga inköp som inte ingår i nationalräkenskaperna (mdkr), 2019–2023
  2019 2020 2021 2022 2023
Offentliga aktörers inbördes köp av verksamheter 17,7 18,1 18,8 20,1 22,5
Kostnader för lokal och regional kollektivtrafik i Sverige 50,7 51,8 52,7 56,5 59,7
Kommuners köp av pedagogiska verksamheter från offentliga leverantörer          
Köp av avfallshantering från extern part 2,0 2,2 2,2 2,4 2,5
Offentliga inköp som inte ingår i nationalräkenskaperna exklusive moms (summa) 70,4 72,1 73,7 79,0 84,7

Källa: SCB (uppgifter), SKR (uppgifter), Trafikanalys (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Uppgifterna är avrundade till en decimal i det sista steget av beräkningen, oberoende av varandra och per rad för att säkerställa en tydlig och lättillgänglig presentation. Fr.o.m. 2019 är det inte längre möjligt att uppskatta kommuners köp av pedagogiska verksamheter från offentliga leverantörer.

Från de offentliga inköpen ska inköp som inte är upphandlingspliktiga exkluderas. Inköp som inte är upphandlingspliktiga uppskattas till 279 miljarder kronor 2023.

Offentliga inköp som inte är upphandlingspliktiga (mdkr), 2019 - 2023
  2019 2020 2021 2022 2023
Sociala naturaförmåner utan upphandlingsplikt 87,8 91,0 95,0 99,3 106,3
Försvarsmateriel utan upphandlingsplikt 2,0 2,7 2,9 14,0 13,8
Lokalhyror 111,9 114,5 115,8 120,5 131,4
Monopoltjänster 4,2 4,1 4,7 4,6 5,1
Läkemedel utan upphandlingsplikt 8,8 9,2 9,9 10,8 12,0
Investeringar i egen regi 8,5 8,8 9,2 10,0 10,8
Offentliga inköp som inte är upphandlingspliktiga (summa) 223,3 230,3 237,5 259,1 279,3

Källa: SCB (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Uppgifterna är avrundade till en decimal i det sista steget av beräkningen, oberoende av varandra och per rad för att säkerställa en tydlig och lättillgänglig presentation.

Sociala naturaförmåner är kostnader som offentlig sektor har för subventioner av varor och tjänster som andra utförare producerar och levererar direkt till hushållen. Om subventionerna eller utbetalningarna görs enligt särskilda lagstiftningar omfattas ersättningarna inte av upphandlingslagarna. De offentliga inköpen ska således reduceras med inköp som inte ska upphandlas. Detta värde uppgick till 106 miljarder kronor 2023.

Sociala naturaförmåner utan upphandlingsplikt (mdkr), 2019–2023
  2019 2020 2021 2022 2023
Fristående skolor, daghem med mera 50,7 52,7 55,2 57,6 60,7
Läkemedelsförmånen 27,0 29,1 29,7 31,5 34,7
Inkontinensartiklar 0,8 0,6 0,7 0,7 0,8
Tandvårdssubventioner 6,6 6,0 6,8 6,9 7,3
Ersättning till privata läkare som verkar enligt lag om läkarvårdsersättning 1,4 1,3 1,3 1,3 1,4
Ersättning till privata sjukgymnaster som verkar enligt lag om ersättning för sjukvårdsgymnastik 1,2 1,1 1,2 1,2 1,2
Bilstöd till handikappade 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Sociala naturaförmåner utan upphandlingsplikt (summa) 87,8 91,0 95,0 99,3 106,3

Källa: Socialstyrelsen (uppgifter), SCB (uppgifter), Försäkringskassan (uppgifter), SKR (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Uppgifterna är avrundade till en decimal i det sista steget av beräkningen, oberoende av varandra och per rad för att säkerställa en tydlig och lättillgänglig presentation.

Försvarsmateriel utan upphandlingsplikt avser de undantag i LUFS som innebär att under vissa förutsättningar är försvarsmateriel inte upphandlingspliktiga. Exempel på sådana omständigheter är försvars- och säkerhetspolitiska skäl, internationella samarbeten och tillägg till tidigare beställningar. Från den 1 juni 2023 har Försvarsmakten samma möjlighet som Försvarets materielverk att göra undantag. 2023 genomfördes undantagna inköp till ett sammanlagt värde av 13,8 miljarder kronor. Noteras bör att Försvarsmakten inte har någon andel i detta 2023 då myndigheten valde att inte nyttja möjligheten till undantag under det aktuella året. 

En av de största posterna som de offentliga inköpen ska reduceras med är lokalhyror. I nationalräkenskaperna räknas lokalhyror som insatsförbrukning men enligt upphandlingslagarna är de inte upphandlingspliktiga. Posten lokalhyra var totalt 131 miljarder kronor 2023. Enligt uppgifter från Ekonomistyrningsverket och SCB utgjordes 27,9 miljarder kronor av statliga myndigheters lokalhyror, 37,2 miljarder kronor av kommuners och regioners externa lokalhyror och 66,2 miljarder kronor av kommuners och regioners interna lokalhyror. 

Monopoltjänster behöver inte upphandlas enligt upphandlingslagarna och ska därför exkluderas i de offentliga inköpen. Monopoltjänster avser kontrakt som av legala skäl enbart kan utföras av en leverantör och där det saknas likvärdiga produkter på marknaden. Beräkningen av inköpen av fjärrvärme utgår från Energimarknadsinspektionens redovisning som anger att fjärrvärmemarknaden omsatte 39,4 miljarder kronor 2023. Det saknas en godtagbar statistik för inköpen av elnätstjänsterna för offentliga lokaler. Posten beräknas utifrån prisutvecklingen för el för industrikunder som ett genomsnitt för de olika förbrukningskategorierna. Detta ger 1,3 miljarder kronor för elnätstjänster 2023. Offentliga lokaler antas utgöra en åttondel (12,5 procent) av den totala ytan. Av de ungefär 40,6 miljarderna uppskattas därmed 5,1 miljarder kronor 2023 avse köp av fjärrvärme och elnätstjänster utan upphandlingsplikt. 

Läkemedel utan upphandlingsplikt är patentbelagda läkemedel som inte behöver upphandlas av slutenvården. Enligt Socialstyrelsens läkemedelsstatistik var den totala läkemedelskostnaden för rekvisitionsläkemedel 14,1 miljarder kronor 2023. Socialstyrelsen har tidigare uppgett att ungefär 85 procent av den totala kostnaden avsåg originalläkemedel, vilka till största del är patentbelagda. Det kan ingå en marginell andel läkemedel där patentet har gått ut men där konkurrens ännu inte uppstått. Denna beräkning utgår ifrån att förhållandet i huvudsak är detsamma. Kostnaden för övriga läkemedel utan upphandlingsplikt uppskattades således till 12 miljarder kronor 2023.  

Slutligen görs vissa investeringar i egen regi som inte är upphandlingspliktiga. Dessa uppskattas till 11 miljarder kronor 2023. Uppskattningen utgår från att investeringar i egen regi fortfarande utgör en lika stor andel av de offentliga inköpen som vid den ursprungliga beräkningen där denna var drygt 1 procent.

Offentligt ägda företags upphandlingspliktiga inköp

De offentligt ägda företagens upphandlingspliktiga inköp beräknas till 247 miljarder kronor 2023. I nationalräkenskaperna räknas de offentligt ägda bolagens verksamhet till näringsverksamhet. Därför behöver de upphandlingspliktiga inköp som dessa bolag gör läggas till. Beräkningen av offentligt ägda bolags inköp utgår från SCB:s statistik över bolagens omsättning. Offentligt ägda bolags nettoomsättning var 723 miljarder kronor 2023. Bruttoinvesteringarnas och insatsförbrukningens andel av omsättningen har uppskattats utifrån SCB:s statistik över finansiella och icke-finansiella företags nettoomsättning, bruttoinvesteringar och insatsförbrukning. Offentligt ägda företags inköp under 2023 har därmed uppskattats till totalt 53 procent av omsättningen, där bruttoinvesteringarna motsvarar 8 procent och insatsförbrukningen 45 procent av omsättningen.

Offentliga företags upphandlingspliktiga inköp (mdkr), 2019–2023
  2019 2020 2021 2022 2023
Offentliga företags inköp 313,9 294,7 331,2 371,6 384,4
Inköp av offentliga företag utan särskilt beslutat samhällsuppdrag -81,0 -79,3 -88,5 -95,0 -83,9
Offentligt ägda företags inköp som inte är upphandlingspliktiga -42,8 -39,9 -43,5 -52,7 -53,4
Upphandlingspliktiga inköp för offentligt ägda företag (summa) 190,2 175,5 199,2 223,9 247,1

Källa: Flera källor (uppgift) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Uppgifterna är avrundade till en decimal i det sista steget av beräkningen, oberoende av varandra och per rad för att säkerställa en tydlig och lättillgänglig presentation.

För statliga företag behöver inköpen reduceras med inköp som är gjorda av bolag som inte omfattas av upphandlingslagarna. Detta avdrag utgår från antagandet att de statliga bolag som enligt Finansdepartementet har ett särskilt beslutat samhällsuppdrag ska omfattas av upphandlingslagarna. Även statligt ägda bolag utan samhällsuppdrag men som av domstol ansetts omfattas av upphandlingslagarna ingår. Bruttoinvesteringar och insatsförbrukning för övriga bolag som klassificerats som marknadsbolag har dragits av i beräkningen. Bruttoinvesteringar och insatsförbrukning för övriga bolag som klassificerats som marknadsbolag har dragits av i beräkningen. Samma uppskattning av bruttoinvesteringar och insatsförbrukning som tidigare används här, det vill säga 53 procent av omsättningen. Sammantaget uppgår posten till 83,9 miljarder kronor 2023.  

De undantag som finns i upphandlingslagarna gäller även de offentligt ägda företag som omfattas av upphandlingslagarna. Från de offentligt ägda företagens inköp ska därför inköp som inte är upphandlingspliktiga exkluderas. Sammanlagt handlar det om 53,4 miljarder kronor 2023.

Offentligt ägda företags inköp som inte är upphandlingspliktiga (mdkr), 2019–2023
  2019 2020 2021 2022 2023
Lokalhyra 16,6 16,7 16,8 18,4 21,8
Bränsle mm för el- och fjärrvärmeproduktion 14,2 11,9 14,1 20,4 17,2
Radio- och TV-program 1,9 1,9 1,9 1,9 2,0
Monopoltjänster 2,2 2,1 2,4 2,7 2,7
Investeringar i egen regi 7,8 7,4 8,3 9,3 9,6
Offentligt ägda företags inköp som inte är upphandlingspliktiga (summa) 42,8 39,9 43,5 52,7 53,4

Källa: Flera källor (uppgift) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Uppgifterna är avrundade till en decimal i det sista steget av beräkningen, oberoende av varandra och per rad för att säkerställa en tydlig och lättillgänglig presentation.

Lokalkostnaderna för 2023 beräknas till 21,8 miljarder kronor. Beräkningen bygger på samma antagande som i den ursprungliga beräkningen för 2023, det vill säga att de offentliga bolagen i stort sett har lika höga kostnader för lokalhyra som de statliga myndigheterna men att endast 78 procent av denna summa ska exkluderas. Anledningen är att de resterande 22 procenten svarar mot de statliga bolag som saknar särskilt beslutat samhällsuppdrag och därför har exkluderats på annat sätt. 

Bränsle med mera för el- och värmeproduktion som köps av Vattenfall och kommunala energibolag skattas till 17,2 miljarder kronor 2023. Skattningen utgår från samma antaganden som i den ursprungliga beräkningen, det vill säga att de kommunala bolagen och Vattenfall tillsammans stod för 60 respektive 8 procent av fjärrvärmebolagens produktion och inköp. För övriga bränslen antas att andelen sammanlagt är 54 procent.

Uppskattade inköp av bränsle med mera för kommunala företag och Vattenfall (mdkr), 2019–2023
  2019 2020 2021 2022 2023
Bränsle för elproduktion 3,7 3,3 4,4 10,4 5,1
Bränsle för fjärrvärmeproduktion 10,5 8,7 9,7 10,0 12,1
Inköp av bränsle för el- och fjärrvärmeproduktion av offentligt ägda bolag (summa) 14,2 11,9 14,1 20,4 17,2

Källa: SCB (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Uppgifterna är avrundade till en decimal i det sista steget av beräkningen, oberoende av varandra och per rad för att säkerställa en tydlig och lättillgänglig presentation.

Sveriges Radios och Sveriges Televisions inköp av radio- och TV-program, inklusive produktionsutläggningar, samproduktioner och övriga kostnader för utomståendes medverkan, har beräknats till 2 miljarder kronor 2023.  

Inköp av monopoltjänster uppskattas till 2,7 miljarder kronor och investeringar i egen regi till 9,6 miljarder kronor 2023. Beräkningen utgår från antagandet att monopoltjänster och investeringar i egen regi fortfarande utgör en lika stor andel av de offentligt ägda bolagens inköp som vid den ursprungliga beräkningen där de offentliga bolagen använde 0,7 procent av inköpen för monopoltjänster och 2,5 procent för investeringar i egen regi. 

Privata företags upphandlingspliktiga inköp

Enligt LUF är även en del av vissa privata företags inköp upphandlingspliktiga. Bland de privata företagens inköp är det i första hand elnätsbolag, fjärrvärmebolag och företaget A-Train (som driver Arlanda Express) som omfattas av reglerna. Privata företags upphandlingspliktiga inköp uppskattas till sammanlagt 26,7 miljarder kronor 2023.

Privata företags upphandlingspliktiga inköp (mdkr), 2019–2023
  2019 2020 2021 2022 2023
Privata företag på elnätsmarknaden 13,1 12,5 14,4 21,5 22,0
Privata företag på fjärrvärmemarknaden 4,0 4,1 4,3 4,3 4,2
A-Train AB 0,5 0,1 0,1 0,4 0,5
Privata bolags upphandlingspliktiga inköp (summa) 17,6 16,7 18,8 26,2 26,7

Källa: Flera källor (uppgift) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Uppgifterna är avrundade till en decimal i det sista steget av beräkningen, oberoende av varandra och per rad för att säkerställa en tydlig och lättillgänglig presentation.

Beräkningen utgår från samma antagande om bruttoinvesteringarnas och insatsförbrukningens andel av omsättningen som vid beräkningen av offentliga bolags upphandlingspliktiga inköp. 

Värdet på upphandlingspliktiga inköp av privata företag på elnätsmarknaden beräknas utifrån SCB:s uppgifter att nätverksamhet avseende elektricitet uppgick till 82,8 miljarder kronor 2023. Beräkningen utgår från antagandet att de privata företagens andel av omsättningen på elnätsmarknaden var 50 procent. Elnätsmarknadens privata företags upphandlingspliktiga inköp var därmed 41,4 miljarder kronor 2023. 

Värdet på upphandlingspliktiga inköp av privata företag på fjärrvärmemarknaden baseras på SCB:s uppgifter att nätverksamhet avseende värme och kyla uppgick till 38,3 miljarder kronor och att inköpen av bränsle var 12 miljarder kronor 2023. Beräkningen utgår från att de privata företagens andel av omsättningen på fjärrvärmemarknaden var 30 procent. Värdet på upphandlingspliktiga inköp av privata företag på fjärrvärmemarknaden var därmed 7,9 miljarder kronor 2023. 

Värdet på A-Train AB:s upphandlingspliktiga inköp har baserats på att företaget omsatte 884 miljoner kronor 2023. Insatsförbrukningen och bruttoinvesteringarna har beräknats utifrån samma förutsättningar som för offentligt ägda bolag. Därmed blir deras upphandlingspliktiga inköp 470 miljoner kronor 2023.