Ladda ner | Beskrivning | |||
---|---|---|---|---|
Kontrollant fuktsäkerhet under garantitid - kompetenskrav | Basnivå | Kvalificeringskrav | ||
Information om kriteriet Kriterietext Den som agerar fuktsakkunnig på beställarens uppdrag ska ha tillräcklig kompetens och erfarenheter av fuktsäkerhetsarbete. Den fuktsakkunnige ska därför ha:
För att förtydliga innebörden av ovan så ska någon av följande kombinationer uppfyllas: Punkter 1, 5 och 6 och 8 anses uppfyllda om den fuktsakkunnige är godkänd Diplomerad Fuktsakkunnig (från Fuktcentrum, Lunds tekniska högskola) eller motsvarande högskoleutbildning. Punkt 5 och 6 ska anses vara uppfyllda om den fuktsakkunnige har dokumenterad specialistkompetens från högskola eller motsvarande institut. Med specialistkompetens avses om det där finns specialister på fukt i material och byggnadskonstruktioner, konsekvenser av fukt, fuktsäkerhetsprojektering, fuktsäkerhetsåtgärder i byggprocessen, kunskap om lagar och bestämmelser samt kännedom om lämpliga hjälpmedel. (Punkt 5 och 6 kan alltså ersättas med nämnda specialistkompetens.) Anbudet ska intyga att (och vilka av) ovanstående krav som uppfylls. Ett sådant intyg kan lämnas i form av en egenförsäkran (ESPD). Följande dokumentation ska därutöver kunna skickas in till beställaren eller upphandlande myndighet på begäran:
Som bevis på ovan ska följande dokumentation på begäran kunna skickas in till beställaren:
Erfarenheter (nr 2,3,4,6,7,8) ska kunna bekräftas skriftligen av referenser. Beställaren/upphandlande myndighet ska kunna kontakta referenserna. Leverantören ska därför på begäran lämna in en lista med referenser. Erfarenhet av tillämpning av ByggaF (eller likvärdigt material) och av fuktskadeutredning i hus får ej vara äldre än fem år, räknat från det datum uppdrag slutfördes till sista anbudsdag för denna upphandling. Referenser ska anges med:
Det är konsulten (leverantören) som är ansvarig för att angivna kontaktuppgifter, beskrivna referenser, utbildningsbevis, diplom och intyg är sanningsenliga och aktuella. Ej aktuella eller felaktiga kontaktuppgifter som leder till att referenser etcetera ej kan verifieras kan leda till att anbudet förkastas.
| ||||
Kontrollant fuktsäkerhet under garantitid, uppdragsbeskrivning | Basnivå | Teknisk specifikation | ||
Information om kriteriet Fuktinventering och fuktstatusbedömning ska genomföras inför garantibesiktning. Vid fuktinventering uppmärksammas även avvikelser, synpunkter, anmärkningar som framkommit under projekteringsskedet och byggskedet. Kriterietext Konsulten ska vara beställarens fuktsakkunnige och i sitt uppdrag agera som beställarens ombud avseende fuktsäkerhetsaspekter. Uppdraget som avser att fuktsakkunnige ska:
ByggaF:s: ”Fuktinventering i befintlig byggnad” bifogas detta upphandlingsdokumenten (förfrågningsunderlaget) som dokument, var god se bilaga _____________, under rubrik ________________ . | ||||
Kontrollant fuktsäkerhet under garantitid - kompetenskrav | Avancerad nivå | Kvalificeringskrav | ||
Information om kriteriet Kriterietext Den som agerar fuktsakkunnig på beställarens uppdrag ska ha tillräcklig kompetens och erfarenheter av fuktsäkerhetsarbete. Den fuktsakkunnige ska därför ha:
För att förtydliga innebörden av ovan så ska någon av följande kombinationer uppfyllas: Med kunskap likvärdig Diplomerad Fuktsakkunnig menas dokumenterad specialistkompetens från högskola eller motsvarande institut. Med specialistkompetens avses om det där finns specialister på fukt i hus och husbyggnad och att fuktsakkunnig utbildats om fuktsäkerhet; i material och konstruktioner, samt konsekvenser av fukt, samt fuktsäkerhetsprojektering, samt fuktsäkerhetsåtgärder i byggprocessen, samt kunskap om lagar och bestämmelser samt kännedom om lämpliga hjälpmedel. Anbudet ska intyga att (och vilka av) ovanstående krav uppfylls. Ett sådant intyg kan lämnas i form av en egenförsäkran (ESPD). Följande dokumentation ska därutöver kunna skickas in till beställaren eller upphandlande myndighet på begäran:
Som bevis på ovan ska följande dokumentation på begäran kunna skickas in till beställaren/ upphandlande myndighet:
Erfarenheter (nr 2, 3, 4, 6, 7, 8) ska kunna bekräftas skriftligen av referenser. Beställaren/upphandlande myndighet ska kunna kontakta referenserna. Leverantören ska därför på begäran lämna in en lista med referenser. Erfarenhet av tillämpning av ByggaF (eller likvärdigt material) och av fuktskadeutredning i hus får ej vara äldre än fem år, räknat från det datum uppdrag slutfördes till sista anbudsdag för denna upphandling. Referenser ska anges med:
Det är konsulten (leverantören) som är ansvarig för att angivna kontaktuppgifter, beskrivna referenser, utbildningsbevis, diplom och intyg är sanningsenliga och aktuella. Ej aktuella kontaktuppgifter som leder till att referenser etcetera ej kan verifieras kan leda till att anbudet förkastas. | ||||
Konsult verifiering av energiprestanda, förslag uppdragsbeskrivning | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Kriteriet syftar till att verifiering av de energikrav som har ställts på byggnaden verkligen har genomförs och uppnåtts. Det vill säga att en uppföljning sker i form av mätningar och beräkningar utifrån uppmätta värden (verifiering). Kriterietext Konsulten ska utföra verifierings- och uppföljningsarbete av energiprestanda och övriga energikrav avseende de byggnader som förtecknas i bilagan _________. Avseende byggnaderna har beställaren upprättat krav på energiprestanda och andra energikrav i upphandlingen av entreprenaden för byggnaderna. Hur väl byggnaderna möter kraven ska konsulten följa upp och verifiera. Nedan beskrivs huvuddragen i uppdraget. Mätningen av energianvändning ska pågå under 36 månader, med start när de tekniska system som påverkar energiprestanda tas i drift och när byggnaden tas i bruk. Rapportering ska ske vid två tillfällen. Efter 24 månader och 36 månader ska byggnadens energiprestanda beräknas och rapporteras till beställaren enligt villkoren nedan. Resultatet ska kunna användas för att upprätta en energideklaration till Boverket. Start på perioden sker enligt första stycket. Energiprestanda ska beräknas utifrån de dokument som finns upprättade för byggnaderna. Dessa dokument består i relationshandlingar och ett System för samlad dokumentation för uppföljning av energikraven under projektering och produktion. Beställaren tillhandahåller dokumentationen. För brukarindata ska de brukarindata användas som är beslutade om för respektive byggnad. Energiberäkningarna ska uppdateras med mätningar och provningar med verkligt utfall inklusive vinter- och sommarfallsprover samt annan verklig indata. Beräkningar ska utgå ifrån uppmätta värden. De nyckeltal och värden som systemet nämner ska uppdateras med eventuella förändringar. Om lägenhetsvisa ventilationsaggregat finns så mäts funktionalitet under vinterdriftfall, stickprovsmässigt enligt anpassad mätplan för aktuella aggregatval. Sådan mätplan ska beställaren tillhandahålla om systemet ej innehåller sådan. Om utfall av beräkningar avviker från projekterade värden så ska nya beräkningar av kostnader för energi göras. Beställaren tillhandahåller energipriser och andra kostnadsparametrar. Protokoll, avläsningar, provningsutfall och data ska vara daterade och dokumenterade. Brukarindata, nyckeltal och värden ska anges. Beräkningar ska vara dokumenterade. Slutsatser och resultat ska utföras och presenteras så att de går att jämför med projekterade värden och vara dokumenterade. Redovisning av energiprestanda ska också ske enligt beställarens mall för redovisning av energi. Rekommendationer från konsulten ska sammanfattas i eget kapitel. Dokumentationen sammanfattas i en rapport per rapporteringstillfälle. | ||||
Kompetens för kontroll av material- och avfallskrav | Basnivå | Kvalificeringskrav | ||
Information om kriteriet Kravet avser att säkerställa tillräcklig kompetens hos den eller de (exempelvis konsultens eller entreprenörens personal) som ges uppdrag att följa upp krav som avser resurs- och avfallshantering, materialinventering samt resurs- och avfallsstatistik. Kriterietext Den eller de som följer upp eller kontrollerar beställarens krav avseende resurs- och avfallshantering samt materialinventering i projektet, ska ha kompetens och erfarenhet inom avfallssamordning och materialinventering. Kravet på kompetens ska uppnås av den person eller gemensamt av de som genomför uppdraget. Kunskap och erfarenhet ska finnas inom:
Kompetens om avfallssamordning Den eller de personer som utför uppdraget ska tillsammans uppfylla följande kompetenskrav avseende avfallssamordning:
Kompetens om materialinventering Den eller de personer som utför uppdraget ska tillsammans också uppfylla någon av följande kompetenskrav avseende materialinventering:
Anbudet ska även redovisa anlitade personers kännedom avseende Byggföretagens Resurs- och avfallsriktlinjer vid byggande och rivning (September 2021) eller likvärdigt material samt till exempel om riktlinjerna har tillämpats av de anlitade personerna, eller om finns tidigare erfarenhet från uppföljning av motsvarande ställda krav i byggprojekt. Vid byte av person under kontraktstiden ska ersättaren uppfylla motsvarande kunskaps- och erfarenhetskrav och beställaren ska meddelas. |
Under rubriken "Konsulter för kontroller" finns kriterier som avser upphandling av olika typer av konsulter. Uppdrag till konsulten avser då att konsulten för beställarens (Upphandlande myndighets / enhets) räkning ska utför kontroller eller besiktningar. De områden som berörs är uppföljning av krav på energiprestanda, på fuktsäkerhet och på inneklimat.
Kontrollerna ska vara inriktade på att verifiera genom mätningar och beräkningar att beställarens krav på energiprestanda, fuktsäkerhet och inneklimat har uppfyllts. Kontroller kan också avse krav som gäller planer och dokumentation. Då kontrolleras bland annat att upprättade planer och rutiner har följts och att dokumentation har sammanställts och har rätt innehåll och kvalité.