Kan samtliga prisuppgifter i ett anbud sekretessbeläggas?
Publicerad 08 januari 2018
Jag har, från leverantörssidan, under åren tyvärr kunnat konstatera en allt större benägenhet från upphandlande kommuner att bevilja sekretess för anbud i offentlig upphandling. Ibland är enda information utvärderingspriserna utan detaljer, senast har jag noterat att upphandlande enhet även sekretesskyddat vinnande anbudspris (utvärderingspris). Är detta verkligen rimligt att upphandlande enhet döljer utvärderingspris och även hela anbud?
Ingen transparens
Publicerad 08 januari 2018

Hej!
Enligt offentlighets- och sekretesslagens (OSL:s) bestämmelser gäller sekretess för uppgift om enskilds affärs- eller driftförhållanden under vissa förhållanden när denne har trätt i affärsförbindelse med en myndighet, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs.
Av rättsliga avgöranden framgår att om effekterna av ett utlämnande av uppgifter är mer allmänt hållna föreligger inte tillräcklig grund för sekretess. När till exempel prisuppgifter i ett anbud ger uttryck för något om anbudsgivarens affärs- eller driftförhållanden kan dock bedömningen bli en annan. Prisuppgifter som sådana kan alltså omfattas av sekretess.
Det finns ett antal avgöranden där enskilda prisuppgifter ansetts omfattade av sekretess, men där totalpriset kunnat lämnas ut. Ett sådant exempel är Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr 565–04. Där ansåg domstolen det inte kunde antas att leverantören skulle lida ekonomisk skada av att den del av anbudssammanställningen som innehöll totalpriserna lämnades ut. Den mer utförliga anbudssammanställningen ansågs däremot vara en så detaljerad prisinformation att det fanns särskild anledning att anta att leverantören kunde lida skada. Även Kammarrätten i Jönköping (mål nr 3460–13) och Kammarrätten i Göteborg (mål nr 4003–13) nådde liknande slutsatser då uppgifterna innehöll information om prissättningsstrategier och priser på produktnivå (à-priser) som kunde skada leverantörerna i konkurrenshänseende.
Det är dock inte uteslutet att samtliga prisuppgifter i ett anbud beläggs med sekretess efter den upphandlande myndighetens prövning. I Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 606–09 ansåg domstolen att samtliga prisuppgifter skulle omfattas av sekretess då det fanns särskild anledning att anta att leverantören kunde lida skada vid uppgifternas röjande. Anbudet lämnades därför endast ut i de delar som avsåg rubriker och vissa inledande stycken.
Huruvida det är rimligt för en upphandlande myndighet att sekretessbelägga samtliga prisuppgifter, eller till och med hela anbud, måste bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Då sekretess för uppgift om enskilds affärs- eller driftförhållanden kräver att det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs bör den upphandlande myndigheten ha goda skäl för ett sådant beslut.
Källhänvisningar
Enligt offentlighets- och sekretesslagens (OSL:s) bestämmelser gäller sekretess för uppgift om enskilds affärs- eller driftförhållanden under vissa förhållanden när denne har trätt i affärsförbindelse med en myndighet, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs.
Av rättsliga avgöranden framgår att om effekterna av ett utlämnande av uppgifter är mer allmänt hållna föreligger inte tillräcklig grund för sekretess. När till exempel prisuppgifter i ett anbud ger uttryck för något om anbudsgivarens affärs- eller driftförhållanden kan dock bedömningen bli en annan. Prisuppgifter som sådana kan alltså omfattas av sekretess.
Det finns ett antal avgöranden där enskilda prisuppgifter ansetts omfattade av sekretess, men där totalpriset kunnat lämnas ut. Ett sådant exempel är Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr 565–04. Där ansåg domstolen det inte kunde antas att leverantören skulle lida ekonomisk skada av att den del av anbudssammanställningen som innehöll totalpriserna lämnades ut. Den mer utförliga anbudssammanställningen ansågs däremot vara en så detaljerad prisinformation att det fanns särskild anledning att anta att leverantören kunde lida skada. Även Kammarrätten i Jönköping (mål nr 3460–13) och Kammarrätten i Göteborg (mål nr 4003–13) nådde liknande slutsatser då uppgifterna innehöll information om prissättningsstrategier och priser på produktnivå (à-priser) som kunde skada leverantörerna i konkurrenshänseende.
Det är dock inte uteslutet att samtliga prisuppgifter i ett anbud beläggs med sekretess efter den upphandlande myndighetens prövning. I Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 606–09 ansåg domstolen att samtliga prisuppgifter skulle omfattas av sekretess då det fanns särskild anledning att anta att leverantören kunde lida skada vid uppgifternas röjande. Anbudet lämnades därför endast ut i de delar som avsåg rubriker och vissa inledande stycken.
Huruvida det är rimligt för en upphandlande myndighet att sekretessbelägga samtliga prisuppgifter, eller till och med hela anbud, måste bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Då sekretess för uppgift om enskilds affärs- eller driftförhållanden kräver att det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs bör den upphandlande myndigheten ha goda skäl för ett sådant beslut.
Källhänvisningar
- 31 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslag (2009:400) (OSL) – sekretess för uppgift om enskilds affärs- eller driftförhållanden
- Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden RÅ 1991 ref. 56 och RÅ 1992 not. 537 och RÅ 2007 not. 154 – effekterna av ett utlämnande av uppgifter är mer allmänt hållna föreligger inte tillräcklig grund för sekretess, när till exempel prisuppgifter i ett anbud ger uttryck för något om anbudsgivarens affärs- eller driftförhållanden kan bedömningen bli en annan.
Johan
09 januari 2018 (Uppdaterat 03 augusti 2020)
Hej,
tilläggsfråga till ovanstående.
Hur förhåller sig sekretessen till enskilda prisuppgifter till de fakturor som ställs ut under avtalstiden och då närmast när någon begär ut leverantörsfakturor/ reskontra där prisuppgifterna direkt eller indirekt (genom att räkna baklänges) framgår?
Vänligen,
Carin
tilläggsfråga till ovanstående.
Hur förhåller sig sekretessen till enskilda prisuppgifter till de fakturor som ställs ut under avtalstiden och då närmast när någon begär ut leverantörsfakturor/ reskontra där prisuppgifterna direkt eller indirekt (genom att räkna baklänges) framgår?
Vänligen,
Carin
Carin
12 februari 2020

Hej Carin,
Samma resonemang gäller för uppgifter om priser i fakturor som motsvarande uppgifter i anbud. Med andra ord kan detaljerade prisuppgifter vara lika känsliga om de återfinns i en faktura som i ett anbud, medan totalsummor eller delsummor kanske inte är av samma känsliga karaktär.
Några exempel på domar som berör utlämnande av fakturor är
Samma resonemang gäller för uppgifter om priser i fakturor som motsvarande uppgifter i anbud. Med andra ord kan detaljerade prisuppgifter vara lika känsliga om de återfinns i en faktura som i ett anbud, medan totalsummor eller delsummor kanske inte är av samma känsliga karaktär.
Några exempel på domar som berör utlämnande av fakturor är
- Kammarrätten i Sundsvall, mål nr 401–18
- Kammarrätten i Göteborg, mål nr 2740–16
- Kammarrätten i Stockholm, mål nr 2652–16
Mattias
14 februari 2020
Vad händer om det bara finns ett pris i avropet. T.ex. timpris för konsult? Då är det enskilda pris det samma som totalpriset.
Nils
27 maj 2025

Hej Nils,
Samma resonemang gäller även om det enskilda priset är samma som totalpriset, alltså att sekretess kan gälla om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs. Av vikt är alltså att den upphandlande organisationen gör en självständig sekretessprövning för att avgöra om leverantören kan lida skada om uppgifterna lämnas ut. Det spelar inte någon roll enligt offentlighets- och sekretesslagen (OSL) om uppgiften är direkt avgörande för bedömningen av resultatet av upphandlingen, sekretess kan föreligga ändå.
Om man är missnöjd med ett beslut om att inte få ta del av en allmän handling har man rätt att få ett skriftligt beslut där motiveringen till att något utlämnande inte skett framgår samt en besvärshänvisning, det vill säga hur man överklagar beslutet samt inom vilken tid en överklagan ska ske. Det finns också vissa möjligheter inom ramen för processen i ett överprövningsmål i en förvaltningsdomstol att genom ett editionsföreläggande begära att domstolen tar del av de uppgifter som den upphandlande organisationen valt att sekretessbelägga, för att kunna bedöma om kvalificeringen, utvärderingen och tilldelningen har gått till på rätt sätt. Detta gäller om motparten har åberopat den sekretessbelagda handlingen som ett bevis för det bevistema parten anför. Vid ett editionsföreläggande ges dock inte motparten automatiskt rätt att ta del av den handling domstolen förelagt den upphandlande organisationen att skicka in.
Läs mer
Läs mer om edition och domstolens utredningsskyldighet i inlägget Vad innebär edition och domstolens utredningsskyldighet vid en överprövning? i vår Frågeportal.
Med vänlig hälsning,
Samma resonemang gäller även om det enskilda priset är samma som totalpriset, alltså att sekretess kan gälla om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs. Av vikt är alltså att den upphandlande organisationen gör en självständig sekretessprövning för att avgöra om leverantören kan lida skada om uppgifterna lämnas ut. Det spelar inte någon roll enligt offentlighets- och sekretesslagen (OSL) om uppgiften är direkt avgörande för bedömningen av resultatet av upphandlingen, sekretess kan föreligga ändå.
Om man är missnöjd med ett beslut om att inte få ta del av en allmän handling har man rätt att få ett skriftligt beslut där motiveringen till att något utlämnande inte skett framgår samt en besvärshänvisning, det vill säga hur man överklagar beslutet samt inom vilken tid en överklagan ska ske. Det finns också vissa möjligheter inom ramen för processen i ett överprövningsmål i en förvaltningsdomstol att genom ett editionsföreläggande begära att domstolen tar del av de uppgifter som den upphandlande organisationen valt att sekretessbelägga, för att kunna bedöma om kvalificeringen, utvärderingen och tilldelningen har gått till på rätt sätt. Detta gäller om motparten har åberopat den sekretessbelagda handlingen som ett bevis för det bevistema parten anför. Vid ett editionsföreläggande ges dock inte motparten automatiskt rätt att ta del av den handling domstolen förelagt den upphandlande organisationen att skicka in.
Läs mer
Läs mer om edition och domstolens utredningsskyldighet i inlägget Vad innebär edition och domstolens utredningsskyldighet vid en överprövning? i vår Frågeportal.
Med vänlig hälsning,
Joel
Jurist
05 juni 2025
Fråga oss!
Öppettider under vecka 23–35: Chatten öppen måndag och fredag kl. 9–11. Telefonen öppen varje tisdag–torsdag kl. 9–11. Vecka 29–31 är Frågeservice stängt. Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.