Hur avslutar man ett valfrihetssystem?
Publicerad 04 september 2024
Finns det myndigheter eller andra aktörer kommunen behöver avanmäla valfrihetssytemet till?
Vanja
Publicerad 04 september 2024
Hej Vanja,
När ett valfrihetssystem avslutas måste annonsen avpubliceras av annonsören i tjänsten Hitta LOV-uppdrag på vår webbplats. Både leverantörer som ingår i systemet och som ännu inte godkänts måste få information om att valfrihetssystemet avbrutits. Därutöver finns det inga krav på att anmäla till någon myndighet eller annan aktör.
För att avsluta en annons kan antingen den användaren som redan finns logga in och avsluta annonsen eller så skapar någon i organisationen en ny användare, tar över annonsen och avslutar den. Hur man tar över annonser i den egna organisationen har vi beskrivit i inlägget Hur ändrar vi en annons på Hitta LOV-uppdrag? i vår Frågeportal.
Alternativet ”avpublicering” finns längst ner i annonsen. Det är även möjligt att fylla i ett sista datum för annonsen. Det utgör dock enbart information till den som läser annonsen och systemet reagerar inte på det angivna datumet, organisationen måste själva aktivt välja alternativet att avpublicera.
Notera att ni vid ett avslutande av systemet även behöver hantera de avtal som ingåtts med leverantörer i systemet. Vanliga civilrättsliga regler gäller om uppsägning av avtal.
Med vänlig hälsning,
När ett valfrihetssystem avslutas måste annonsen avpubliceras av annonsören i tjänsten Hitta LOV-uppdrag på vår webbplats. Både leverantörer som ingår i systemet och som ännu inte godkänts måste få information om att valfrihetssystemet avbrutits. Därutöver finns det inga krav på att anmäla till någon myndighet eller annan aktör.
För att avsluta en annons kan antingen den användaren som redan finns logga in och avsluta annonsen eller så skapar någon i organisationen en ny användare, tar över annonsen och avslutar den. Hur man tar över annonser i den egna organisationen har vi beskrivit i inlägget Hur ändrar vi en annons på Hitta LOV-uppdrag? i vår Frågeportal.
Alternativet ”avpublicering” finns längst ner i annonsen. Det är även möjligt att fylla i ett sista datum för annonsen. Det utgör dock enbart information till den som läser annonsen och systemet reagerar inte på det angivna datumet, organisationen måste själva aktivt välja alternativet att avpublicera.
Notera att ni vid ett avslutande av systemet även behöver hantera de avtal som ingåtts med leverantörer i systemet. Vanliga civilrättsliga regler gäller om uppsägning av avtal.
Med vänlig hälsning,
Frida
Jurist
12 september 2024 (Uppdaterat 16 december 2025)
Fråga oss!
Frågeservice är stängt 22 december–11 januari. Våra öppettider gäller på helgfria dagar.