De minimis-stöd
Publicerad 20 november 2025
Jag jobbar inom en kommun som lämnar följande stöd till servicenoder i glesbygd:
- ekonomiskt stöd till dagligvaruhandel i glesbygd?
- ekonomiskt stöd till apoteks-/paket-/systembolagsombud i glesbygd?
- ekonomiskt stöd till ombud för samhällsinformation (tillhandahålla anslagstavla och broschyrer med samhällsinformation) i glesbygd?
- ekonomiskt stöd till biblioteksombud i glesbygd?
Omfattas dessa av deminimis-förordningen för tjänster av allmänt intresse, eller är det allmänna förordningen som är tillämplig?
- ekonomiskt stöd till dagligvaruhandel i glesbygd?
- ekonomiskt stöd till apoteks-/paket-/systembolagsombud i glesbygd?
- ekonomiskt stöd till ombud för samhällsinformation (tillhandahålla anslagstavla och broschyrer med samhällsinformation) i glesbygd?
- ekonomiskt stöd till biblioteksombud i glesbygd?
Omfattas dessa av deminimis-förordningen för tjänster av allmänt intresse, eller är det allmänna förordningen som är tillämplig?
Elin Stom
Publicerad 20 november 2025
Hej Elin!
Förutom att ge stöd och vägledning i upphandlingsfrågor är Upphandlingsmyndighetens uppdrag bland annat att ge vägledning i statsstödsfrågor till kommuner och regioner Vi gör inte utredningar eller bedömningar i enskilda fall, däremot kan dock generellt följande nämnas.
Förordningar om stöd av mindre betydelse (de minimis-stöd)
Ett stöd av mindre betydelse är ett stöd till lågt värde som under vissa förutsättningar inte är ett statsstöd. Om villkoren i någon förordning om de minimis-stöd är uppfyllda är kriterierna i begreppet statligt stöd i artikel 107.1 EUF-fördraget inte uppfyllda. Stöd av mindre betydelse omfattas därför inte av förbudet mot statligt stöd. Stöd av mindre betydelse kallas även för de minimis-stöd eller försumbart stöd (de minimis).
Europeiska kommissionen har beslutat om fyra olika förordningar om de minimis-stöd. Förordningarna består av en allmän förordning om stöd av mindre betydelse, två sektorspecifika förordningar och en särskild förordning om stöd till företag som utför allmännyttiga tjänster.
De minimis-stöd för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse
Kommissionens förordning (2023/2832) gäller för de minimis-stöd i form av ersättning till företag som utför tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (så kallat SGEI de minimis-stöd).
SGEI de minimis-stöd till ett företag som sammanlagt uppgår till högst 750 000 euro under en treårsperiod och som även uppfyller övriga villkor i SGEI de minimis-förordningen är av så liten betydelse, att konkurrens- och samhandelskriteriet inte uppfylls. Sådant stöd är inte statsstöd.
En kommun eller en region som vill ge SGEI de minimis-stöd måste först ta ställning till om det är fråga om en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse. Exempel på sådana tjänster är nätverkstjänster som postservice och telenätstjänster eller apotekstjänster i glesbygd och andra samhällsnyttiga tjänster som inte skulle finnas utan stöd, det vill säga marknadskompletterande tjänster av det slag som du nämner i din fråga. Om marknaden inte tillgodoser det behov som kommunen eller regionen vill säkerställa kan det alltså vara möjligt att anförtro ett företag (stödmottagaren) en skyldighet att utföra en sådan tjänst, vilken kan finansieras enligt villkoren i SGEI de minimis-förordningen.
Det korta svaret på din fråga är därmed att kommunen kan lämna SGEI de minimis-stöd till stödmottagare som levererar marknadskompletterande nätverkstjänster av de slag du nämner i din fråga. Stöd som inte avser en formellt anförtrodd tjänst av allmänt ekonomiskt intresse kan däremot – om förutsättningarna därför är uppfyllda – lämnas enligt den allmänna de minimis-förordningen (kommissionens förordning 2023/2831).
Det bör i detta sammanhang även erinras om kopplingen till regionernas stödordning för service i glesbygd. Det bör därför även upplysningsvis noteras att en kommuns möjlighet att medfinansiera en näringsidkare som får stöd av regionen med så kallade 1:1 medel torde förutsätta att kommunen gör en bedömning av stödet enligt kravet på att det ska föreligga synnerliga skäl enligt 2 kap. 8 § kommunallagen (2017:725). En regions kompetens att lämna sådant stöd med undantag från 2 kap. 8 § kommunallagen följer av 5 § 3 p. lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar.
Det bör slutligen noteras att från och med den 1 januari 2026 ska stöd som lämnas enligt dessa regler om de minimis-stöd offentliggöras i ett centralt register, det så kallade De minimis-registret (eAidRegister). Du hittar mer information om registret på Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analysers (Tillväxtanalys) webbplats.
Läs mer
På vår webbplats (www.upphandlingsmyndigheten.se) kan du läsa om förordningar om stöd av mindre betydelse (de minimis-stöd), den allmänna förordningen om de minimis-stöd, samt om de minimis-stöd för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse.
Du kan även läsa mer om villkoren för SGEI de minimis-stöd och hur en kommun kan lämna stöd enligt SGEI de minimis-förordningen. Där hittar du också en checklista som bland annat framhåller att kommunen eller regionen bör bedöma om några upphandlingsregler är tillämpliga.
Källhänvisningar
Förutom att ge stöd och vägledning i upphandlingsfrågor är Upphandlingsmyndighetens uppdrag bland annat att ge vägledning i statsstödsfrågor till kommuner och regioner Vi gör inte utredningar eller bedömningar i enskilda fall, däremot kan dock generellt följande nämnas.
Förordningar om stöd av mindre betydelse (de minimis-stöd)
Ett stöd av mindre betydelse är ett stöd till lågt värde som under vissa förutsättningar inte är ett statsstöd. Om villkoren i någon förordning om de minimis-stöd är uppfyllda är kriterierna i begreppet statligt stöd i artikel 107.1 EUF-fördraget inte uppfyllda. Stöd av mindre betydelse omfattas därför inte av förbudet mot statligt stöd. Stöd av mindre betydelse kallas även för de minimis-stöd eller försumbart stöd (de minimis).
Europeiska kommissionen har beslutat om fyra olika förordningar om de minimis-stöd. Förordningarna består av en allmän förordning om stöd av mindre betydelse, två sektorspecifika förordningar och en särskild förordning om stöd till företag som utför allmännyttiga tjänster.
De minimis-stöd för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse
Kommissionens förordning (2023/2832) gäller för de minimis-stöd i form av ersättning till företag som utför tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (så kallat SGEI de minimis-stöd).
SGEI de minimis-stöd till ett företag som sammanlagt uppgår till högst 750 000 euro under en treårsperiod och som även uppfyller övriga villkor i SGEI de minimis-förordningen är av så liten betydelse, att konkurrens- och samhandelskriteriet inte uppfylls. Sådant stöd är inte statsstöd.
En kommun eller en region som vill ge SGEI de minimis-stöd måste först ta ställning till om det är fråga om en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse. Exempel på sådana tjänster är nätverkstjänster som postservice och telenätstjänster eller apotekstjänster i glesbygd och andra samhällsnyttiga tjänster som inte skulle finnas utan stöd, det vill säga marknadskompletterande tjänster av det slag som du nämner i din fråga. Om marknaden inte tillgodoser det behov som kommunen eller regionen vill säkerställa kan det alltså vara möjligt att anförtro ett företag (stödmottagaren) en skyldighet att utföra en sådan tjänst, vilken kan finansieras enligt villkoren i SGEI de minimis-förordningen.
Det korta svaret på din fråga är därmed att kommunen kan lämna SGEI de minimis-stöd till stödmottagare som levererar marknadskompletterande nätverkstjänster av de slag du nämner i din fråga. Stöd som inte avser en formellt anförtrodd tjänst av allmänt ekonomiskt intresse kan däremot – om förutsättningarna därför är uppfyllda – lämnas enligt den allmänna de minimis-förordningen (kommissionens förordning 2023/2831).
Det bör i detta sammanhang även erinras om kopplingen till regionernas stödordning för service i glesbygd. Det bör därför även upplysningsvis noteras att en kommuns möjlighet att medfinansiera en näringsidkare som får stöd av regionen med så kallade 1:1 medel torde förutsätta att kommunen gör en bedömning av stödet enligt kravet på att det ska föreligga synnerliga skäl enligt 2 kap. 8 § kommunallagen (2017:725). En regions kompetens att lämna sådant stöd med undantag från 2 kap. 8 § kommunallagen följer av 5 § 3 p. lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar.
Det bör slutligen noteras att från och med den 1 januari 2026 ska stöd som lämnas enligt dessa regler om de minimis-stöd offentliggöras i ett centralt register, det så kallade De minimis-registret (eAidRegister). Du hittar mer information om registret på Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analysers (Tillväxtanalys) webbplats.
Läs mer
På vår webbplats (www.upphandlingsmyndigheten.se) kan du läsa om förordningar om stöd av mindre betydelse (de minimis-stöd), den allmänna förordningen om de minimis-stöd, samt om de minimis-stöd för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse.
Du kan även läsa mer om villkoren för SGEI de minimis-stöd och hur en kommun kan lämna stöd enligt SGEI de minimis-förordningen. Där hittar du också en checklista som bland annat framhåller att kommunen eller regionen bör bedöma om några upphandlingsregler är tillämpliga.
Källhänvisningar
- Kommissionens förordning 2023/2831 om de minimis-stöd
- Kommissionens förordning 2023/2832 om SGEI de minimis-stöd
- Kommunallagen (2017:725)
- Lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar
- Förordning om stöd för att främja tillgången till grundläggande kommersiell service (SFS 2024:1243)
Christian
Jurist
05 december 2025
Fråga oss!
Frågeservice är stängt 22 december–11 januari. Våra öppettider gäller på helgfria dagar.