Hur gör vi om de arbetsrättsliga villkoren slutat gälla och det saknas nya?
Publicerad 01 juli 2025
Hej,
Senaste versionen av villkoren för byggarbetare och måleritjänster var version 2023 och slutade gälla 2025-04-30. Jag kan inte hitta några nya villkor på hemsidan. Vart finns de eller när kommer ni publicera nya? Som enskild kommun har vi inte resurserna för att arbeta fram nya på egen hand.
Tack på förhand
//Erik
Senaste versionen av villkoren för byggarbetare och måleritjänster var version 2023 och slutade gälla 2025-04-30. Jag kan inte hitta några nya villkor på hemsidan. Vart finns de eller när kommer ni publicera nya? Som enskild kommun har vi inte resurserna för att arbeta fram nya på egen hand.
Tack på förhand
//Erik
Erik
Publicerad 01 juli 2025

Hej Erik,
De villkor som ställs ska vara i nivå med gällande kollektivavtal. Då de gamla villkoren bygger på kollektivavtal som löpt ut kan de tyvärr inte användas i upphandlingar nu. Att ta fram nya villkorsbilagor tar tid och vi kan tyvärr inte ge någon prognos för när de kan tänkas vara färdiga.
Om Upphandlingsmyndigheten inte har publicerade villkor för den aktuella kategorin arbetstagare behöver den upphandlande organisationen själv försöka ta fram villkor i samråd med arbetsmarknadens parter. Upphandlingsmyndigheten har stöd för hur man då kan gå tillväga. Om man inte kan fastställa nivån på ett villkor behöver det villkoret inte ställas.
Läs mer i inlägget Måste arbetsmarknadens parter involveras vid framtagandet av en villkorsbilaga? i vår Frågeportal och på vår webbsida om Att ange arbetsrättsliga villkor.
Med vänlig hälsning,
De villkor som ställs ska vara i nivå med gällande kollektivavtal. Då de gamla villkoren bygger på kollektivavtal som löpt ut kan de tyvärr inte användas i upphandlingar nu. Att ta fram nya villkorsbilagor tar tid och vi kan tyvärr inte ge någon prognos för när de kan tänkas vara färdiga.
Om Upphandlingsmyndigheten inte har publicerade villkor för den aktuella kategorin arbetstagare behöver den upphandlande organisationen själv försöka ta fram villkor i samråd med arbetsmarknadens parter. Upphandlingsmyndigheten har stöd för hur man då kan gå tillväga. Om man inte kan fastställa nivån på ett villkor behöver det villkoret inte ställas.
Läs mer i inlägget Måste arbetsmarknadens parter involveras vid framtagandet av en villkorsbilaga? i vår Frågeportal och på vår webbsida om Att ange arbetsrättsliga villkor.
Med vänlig hälsning,
Sofia
Jurist
01 juli 2025
Hej,
Okej jag förstår. Vad säger lagen, är det ett skallkrav att det är exakt samma nivå? Är det helt omöjligt att gå på de gamla? Nu vet vi ju inte vilken differens det är men finns det ingen tolerans för differensen mellan de arbetsrättsliga villkoren i en upphandling och nivån för gällande kollektivavtal?
Okej jag förstår. Vad säger lagen, är det ett skallkrav att det är exakt samma nivå? Är det helt omöjligt att gå på de gamla? Nu vet vi ju inte vilken differens det är men finns det ingen tolerans för differensen mellan de arbetsrättsliga villkoren i en upphandling och nivån för gällande kollektivavtal?
Erik
01 juli 2025

Hej Erik,
Vilka nivåer det ska vara på villkoren framgår av 17 kap. 3 § vari det stadgas att ”nivåerna på villkoren ska ka anges enligt de lägsta nivåer som följer av ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen. Villkoren ska dock alltid minst motsvara de nivåer som följer av lag.”
Att villkoren alltid minst ska motsvara de nivåer som följer av lag innebär att de ska utformas på det sätt som blir förmånligast för arbetstagaren och syftar inte till att möjliggöra en annan nivå på villkoren i fråga än den som följer av ett tillämpligt kollektivavtal. Vidare syftar bestämmelserna om att ställa arbetsrättsliga villkor till att leverantörer inte ska kunna konkurrera med undermåliga villkor för sina anställda. Att fastställa nivåerna på ett sätt som innebär att kontraktet ska fullgöras med villkor som ligger under nivån i ett tillämpligt kollektivavtal skulle motverka det syftet, och även skapa en fördel för de anbudsgivare som inte är kollektivavtalsanslutna vilket skulle strida mot likabehandlingsprincipen.
Källor
Prop. 2016/17:163 s. 34 ff.
Med vänlig hälsning,
Vilka nivåer det ska vara på villkoren framgår av 17 kap. 3 § vari det stadgas att ”nivåerna på villkoren ska ka anges enligt de lägsta nivåer som följer av ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen. Villkoren ska dock alltid minst motsvara de nivåer som följer av lag.”
Att villkoren alltid minst ska motsvara de nivåer som följer av lag innebär att de ska utformas på det sätt som blir förmånligast för arbetstagaren och syftar inte till att möjliggöra en annan nivå på villkoren i fråga än den som följer av ett tillämpligt kollektivavtal. Vidare syftar bestämmelserna om att ställa arbetsrättsliga villkor till att leverantörer inte ska kunna konkurrera med undermåliga villkor för sina anställda. Att fastställa nivåerna på ett sätt som innebär att kontraktet ska fullgöras med villkor som ligger under nivån i ett tillämpligt kollektivavtal skulle motverka det syftet, och även skapa en fördel för de anbudsgivare som inte är kollektivavtalsanslutna vilket skulle strida mot likabehandlingsprincipen.
Källor
Prop. 2016/17:163 s. 34 ff.
Med vänlig hälsning,
Frida
Jurist
02 juli 2025
Fråga oss!
Öppettider under vecka 23–35: Chatten öppen måndag och fredag kl. 9–11. Telefonen öppen varje tisdag–torsdag kl. 9–11. Vecka 29–31 är Frågeservice stängt. Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.