Arbetstidsvillkor när kollektivavtal helt avtalat bort arbetstidslagen
Publicerad 11 december 2025
Hej,
Jag ska ställa krav om arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal i en upphandling, och håller på att sätta ihop en bilaga enligt mallen ni tillhandahåller. I avsnittet för arbetstid har jag dock stött på huvudbry. Kollektivavtalet som ligger till grund för villkoren inleder avsnittet om arbetstid såhär: "Genom detta avtal har parterna gjort undantag från tillämpningen av arbetstidslagen (SFS 1982:673) i sin helhet."
Som jag förstått det kan man inte i en upphandling ställa krav som innebär att parter som INTE har kollektivavtal riskerar att bryta mot lagen om de ska applicera miniminivåerna, vilket innebär att kollektivavtalens villkor inte alltid kan tas med rakt av när man sätter villkor i upphandling. Istället måste kollektivavtalet och lagen jämföras punkt för punkt och villkoret i upphandlingen sättas till det som är mest förmånligt för arbetstagaren.
Min fråga är nu om jag bör skriva något om att arbetstidslagen överlag ändå gäller för de punkter där kollektivavtalet och lagen säger exakt samma saker, och bara definiera vad som gäller för de punkter där lagen och kollektivavtalet skiljer sig åt? Det blir ju en ohanterligt lång bilaga om jag måste skriva med varenda villkor rörande arbetstid, även de där kollektivavtalet stämmer överens med lagen, men samtidigt måste jag väl hänvisa till vad som är "basen" ifall jag bara särskilt skriver ut de punkter där de skiljer sig åt? Och om jag då använder lagen som "bas", blir det problem för de potentiella anbudsgivare som är bundna av kollektivavtalet i fråga (vilket vi bedömer är den stora majoriteten) då de formellt sett avtalat bort lagen i sin helhet? Även om det de avtalat sig till överensstämmer med lagen i de fallen?
Kan jag annars helt enkelt skriva "arbetstidslagen gäller" och sen får de företag som har kollektivavtal åberopa att de följer lagen genom paragraf 3, där lagen medger andra villkor för de som har kollektivavtal? Kan det anses likabehandlande - alla ska följa lagen men man gör det på olika sätt beroende på om man har eller inte har kollektivavtal?
Tack på förhand!
Jag ska ställa krav om arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal i en upphandling, och håller på att sätta ihop en bilaga enligt mallen ni tillhandahåller. I avsnittet för arbetstid har jag dock stött på huvudbry. Kollektivavtalet som ligger till grund för villkoren inleder avsnittet om arbetstid såhär: "Genom detta avtal har parterna gjort undantag från tillämpningen av arbetstidslagen (SFS 1982:673) i sin helhet."
Som jag förstått det kan man inte i en upphandling ställa krav som innebär att parter som INTE har kollektivavtal riskerar att bryta mot lagen om de ska applicera miniminivåerna, vilket innebär att kollektivavtalens villkor inte alltid kan tas med rakt av när man sätter villkor i upphandling. Istället måste kollektivavtalet och lagen jämföras punkt för punkt och villkoret i upphandlingen sättas till det som är mest förmånligt för arbetstagaren.
Min fråga är nu om jag bör skriva något om att arbetstidslagen överlag ändå gäller för de punkter där kollektivavtalet och lagen säger exakt samma saker, och bara definiera vad som gäller för de punkter där lagen och kollektivavtalet skiljer sig åt? Det blir ju en ohanterligt lång bilaga om jag måste skriva med varenda villkor rörande arbetstid, även de där kollektivavtalet stämmer överens med lagen, men samtidigt måste jag väl hänvisa till vad som är "basen" ifall jag bara särskilt skriver ut de punkter där de skiljer sig åt? Och om jag då använder lagen som "bas", blir det problem för de potentiella anbudsgivare som är bundna av kollektivavtalet i fråga (vilket vi bedömer är den stora majoriteten) då de formellt sett avtalat bort lagen i sin helhet? Även om det de avtalat sig till överensstämmer med lagen i de fallen?
Kan jag annars helt enkelt skriva "arbetstidslagen gäller" och sen får de företag som har kollektivavtal åberopa att de följer lagen genom paragraf 3, där lagen medger andra villkor för de som har kollektivavtal? Kan det anses likabehandlande - alla ska följa lagen men man gör det på olika sätt beroende på om man har eller inte har kollektivavtal?
Tack på förhand!
Magda
Publicerad 11 december 2025
Hej Magda,
I vår mall är uppdelningen sådan att bilaga 1 tillämpas av leverantörer som inte har kollektivavtal. I ”huvuddokumentet” anges i punkten 3 att leverantören kan uppfylla villkoren i bilaga 1 på olika sätt, bland annat genom att vara bunden av ett kollektivavtal.
Precis som du noterar anges i lagen (2016:1146) om offentlig upphandling (LOU) 17 kap. 5 § att en leverantör kan uppfylla villkoren genom att tillämpa ett kollektivavtal. Lagen är dock en procedurlagstiftning som riktar sig mot upphandlande organisationer och reglerar hur de ska agera, i det här fallet hur de arbetsrättsliga villkoren ska utformas. Vår kriterietext är utformad för att tillgodose detta.
I 17 kap. 2 § LOU anges att upphandlande organisation ska ange villkor som leverantören minst ska tillämpa för sina anställda under tiden de utför arbete under det upphandlade kontraktet. Enligt 17 kap. 3 § ska villkoren, alltså bilaga 1 i vår mall, vara i nivå med tillämpligt kollektivavtal eller minst lag. För särskilda kontraktsvillkor, alltså sådana som regleras i 17 kap. LOU, gäller vidare alltid att de måste utformas i enlighet med de upphandlingsrättsliga principerna. Vad gäller utformningen av villkoren i bilaga 1 behöver du alltså identifiera vilka nivåer som ska gälla, samt ange dessa på ett tydligt sätt så att alla leverantörer förstår dem på samma sätt.
Återkom gärna om du har fler funderingar eller om jag förstått din fråga fel.
Källhänvisningar:
I vår mall är uppdelningen sådan att bilaga 1 tillämpas av leverantörer som inte har kollektivavtal. I ”huvuddokumentet” anges i punkten 3 att leverantören kan uppfylla villkoren i bilaga 1 på olika sätt, bland annat genom att vara bunden av ett kollektivavtal.
Precis som du noterar anges i lagen (2016:1146) om offentlig upphandling (LOU) 17 kap. 5 § att en leverantör kan uppfylla villkoren genom att tillämpa ett kollektivavtal. Lagen är dock en procedurlagstiftning som riktar sig mot upphandlande organisationer och reglerar hur de ska agera, i det här fallet hur de arbetsrättsliga villkoren ska utformas. Vår kriterietext är utformad för att tillgodose detta.
I 17 kap. 2 § LOU anges att upphandlande organisation ska ange villkor som leverantören minst ska tillämpa för sina anställda under tiden de utför arbete under det upphandlade kontraktet. Enligt 17 kap. 3 § ska villkoren, alltså bilaga 1 i vår mall, vara i nivå med tillämpligt kollektivavtal eller minst lag. För särskilda kontraktsvillkor, alltså sådana som regleras i 17 kap. LOU, gäller vidare alltid att de måste utformas i enlighet med de upphandlingsrättsliga principerna. Vad gäller utformningen av villkoren i bilaga 1 behöver du alltså identifiera vilka nivåer som ska gälla, samt ange dessa på ett tydligt sätt så att alla leverantörer förstår dem på samma sätt.
Återkom gärna om du har fler funderingar eller om jag förstått din fråga fel.
Källhänvisningar:
- Prop. 2016/17:163 s. 34 ff. och s. 40 ff.
- Att ange arbetsrättsliga villkor på vår webb
- Om de upphandlingsrättsliga principerna på vår webb
Frida
Jurist
23 december 2025
Fråga oss!
Frågeservice är stängt 22 december–11 januari. Våra öppettider gäller på helgfria dagar.