Start

Hållbar upphandling av städtjänster

När du upphandlar städtjänster är det viktigt att du tar hänsyn till såväl miljömässiga som sociala och arbetsrättsliga aspekter. Miljöpåverkan inom städbranschen beror bland annat på val av städmetod, kemikalier, transporter och förbrukningsartiklar. Inom städbranschen finns även risk för oskäliga arbetsvillkor. Därmed kan det vara aktuellt att ställa arbetsrättsliga villkor om lön, semester och arbetstid i nivå med kollektivavtal.

Genom att arbeta strategiskt med inköpen kan du bidra till en hållbarare upphandling, vilket ger positiva effekter för både miljö och samhälle. Innan du använder hållbarhetskriterierna för att ställa krav behöver upphandlingen förberedas. Gör en behovsanalys, ha tidig dialog med möjliga leverantörer och fatta därefter ett strategiskt beslut om vad det är som ska upphandlas. 

Förbered upphandlingen 

Inköpsprocessen 

Innan upphandling av städtjänster påbörjas är det bra att se över hur era inköp av städtjänster fungerar idag. Frågor ni kan ställa er är till exempel: 

  • Hur ser vår interna process ut för hantering av städtjänster?  
  • Hur fungerar nuvarande avtal – finns det något som vi kan förbättra? 
  • Hur följer vi upp avtal, till exempel vad gäller kemikalier och kvalitet? 

Gör en behovsanalys  

Innan du påbörjar upphandling av städtjänster är det viktigt att analysera vilka behov er verksamhet har. Det handlar dels om att ta reda på vilka resultat och effekter som förväntas när avtalet är implementerat i verksamheten, dels om att undersöka om det finns andra mer övergripande mål eller ambitioner inom organisationen som upphandlingen kan bidra till. Utgå från användarnas behov och tänk på att önskemål och behov inte alltid är samma sak. Frågor ni kan ställa er är till exempel: 

  • Finns det behov av specialstädning, som allergianpassad rengöring eller städning med särskild hygien?  
  • Omfattar upphandlingen även förbrukningsartiklar eller städkemikalier? 
  • Omfattar upphandlingen även tjänster utöver den regelmässiga städningen, som exempelvis storstädning, fönsterputsning och golvvård? 
  • Behöver städningen äga rum någon särskild tid på dygnet? 

Behovsanalys

Efterfråga funktion  

Funktionskrav handlar om vad som ska uppnås, i stället för att i detalj ställa krav på när, var och hur saker ska göras. Utgå ifrån vilka behov ni har och vilka effekter ni vill uppnå. Det skapar utrymme för olika tillvägagångssätt och innovativa lösningar. Det kan också göra det möjligt för fler leverantörer att delta i upphandlingen, när de inte utesluts på grund av krav som kanske egentligen kan lösas på andra sätt. Det är viktigt att planera in uppföljning av kraven för att säkerställa att man verkligen uppnår den avsedda funktionen. 

Funktionskrav i upphandling 

Ha tidig dialog 

Genom dialog med potentiella leverantörer och andra marknadsaktörer får ni en bättre bild av vilka lösningar som finns på marknaden eller som kan utvecklas. Dialogen leder ofta till fler lösningsförslag från fler leverantörer, och på så vis en förbättrad konkurrens och effektivare upphandlingar.  

Tidig dialog 

Planera för avtalsuppföljning 

Avtalsuppföljning ska säkerställa att leverantören levererar det som är efterfrågat och uppfyller kraven i upphandlingsdokumenten. Genom att följa upp avtalet bidrar ni till att skapa trovärdighet för er verksamhet och goda förutsättningar att nå målen med upphandlingen. 

Avtala kvaliteten i förväg 

Vid upphandling av städtjänster är det viktigt att i förväg planera för hur den avtalade kvaliteten ska följas upp.  

Adekvat utbildning och tydliga instruktioner för hur arbetet ska utföras är också av betydelse för kvaliteten på städningen. Informationen bör vara tillgänglighetsanpassad, det vill säga utformad på ett sätt som all personal lätt kan ta till sig, oavsett funktionsförmåga och språknivå.  

Tänk på att faktorer som leverantören inte själv kan styra över kan påverka hur enkelt det är att hålla rent. Exempel är golvmaterial, möblering, inredning och tillgänglighet av skoskydd. 

Begär uppgifter om underleverantörer 

En upphandlande myndighet kan kräva att en leverantör uppger hur stor del av kontraktet som leverantören planerar att utföra med hjälp av underleverantörer och vilka dessa underleverantörer är. Det kan även finnas villkor i avtalet som anger att leverantören är skyldig att informera om ett byte. Det ska framgå i upphandlingsdokumenten att myndigheten vill ha dessa typer av information. 

Anlita underleverantörer för att genomföra kontrakt 

Följ upp arbetsrättsliga villkor 

Om ni ställer arbetsrättsliga villkor behöver de villkoren följas upp. Oseriösa företag riskerar att gynnas om ingen uppföljning äger rum, eftersom företag som kanske inte uppfyller villkoren ändå kan konkurrera om ett kontrakt. 

Uppföljning av arbetsrättsliga villkor 

Städkemikalier – exempel på uppföljning

För att säkerställa att de städkemikalier som leverantören angivit faktiskt är de som används är det viktigt att planera för en kontinuerlig uppföljning. Förutom att se till att det är rätt produkter på hyllorna bör man löpande säkerställa att säkerhetsdatabladen är uppdaterade och stämmer överens med de produkter som används. Det möjliggör en säker hantering av kemikalierna. Dessutom bör man kontrollera att produkter inte hälls upp på omärkta behållare där det inte framgår vad de innehåller.  

Om verksamheten förvarar egna kemikalier i samma utrymme som städleverantören bör dessa vara tydligt separerade från de produkter som städpersonalen använder. Detta minskar risken för att fel produkter används när städtjänsten utförs och underlättar vid uppföljningen. 

Minskad miljöpåverkan från städtjänster 

Socialt hållbar städtjänst 

Det finns många sociala aspekter att ta hänsyn till vid upphandling av städtjänster. I branschen förekommer otrygga anställningsvillkor, låga löner och oseriösa aktörer. Dessutom förekommer ofta obekväma arbetstider och brister i arbetsmiljön. Städtjänstyrket är mestadels fysiskt krävande och belastningsskador är ett vanligt problem. Hantering av rengöringskemikalier kan också innebära risker för arbetsrelaterade hälsoproblem, som till exempel allergi och eksem.  

Hållbarhetskriterier 

I vår kriterietjänst hittar du hållbarhetskriterier för städtjänster med fokus på miljömässig och social hållbarhet. Dessa kriterier kan du använda i utformningen av upphandlingsdokumenten.  

Observera att det inte är tillräckligt att hänvisa till kravID i Upphandlingsmyndighetens kriterietjänst. Kriterietexterna bör läggas in i upphandlingsdokumenten, alternativt i en bilaga till dem. Det blir då tydligt för leverantörerna vad de ska uppfylla. Det underlättar också för den upphandlande organisationen vid uppföljning, eftersom kriterierna kan ha reviderats sedan upphandlingen genomfördes. Den version av kriterierna som ni ställde krav på i upphandlingen finns i så fall inte längre kvar på Upphandlingsmyndighetens webbplats. 

Hållbarhetskriterier för städtjänster 

Om ni som upphandlande organisation vill använda upphandlingen av städtjänster för att bidra till ökad sysselsättning kan ni använda våra sysselsättningsfrämjande villkor. 

Förbrukningsartiklar 

Förbrukningsartiklar är produkter som används fortlöpande och har kort livslängd, till exempel tvål och diskmedel. Om upphandlingen omfattar den typen av produkter kan det vara relevant att även ställa hållbarhetskrav på dem.

Hållbarhetskriterier finns framtagna för