Däckbuller tilldelning
Nivå: Spjutspetsnivå
Energimärkningen gör det lättare att jämföra olika däck. Energimärkningen ger dig objektiv och tydlig information om däckens energieffektivitet, ljudnivå och väggrepp. Att ställa krav på ljudnivån bidrar till att minska buller.
Kriterieinformation
- Typ:
- Tilldelningskriterier
- Id:
- 11012
- Grupp:
- Däck
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
De däck som används inom ramen för uppdraget (exklusive dubbdäck och regummerade däck) ska ha en bullerklassificering enligt förordning (EU) 2020/740 om märkning av däck vad gäller drivmedelseffektivitet och andra väsentliga parametrar.
Bedömning:
Bullerklassificeringen ska baseras på den externa ljudnivån enligt märkningen, där klassificeringen sker enligt följande skala:
- Klass A – Lägsta bullernivå (lägre än framtida gränsvärden)
- Klass B – Medelhög bullernivå (uppfyller framtida gränsvärden)
- Klass C – Hög bullernivå (över framtida gränsvärden)
Exempel på poängsättning eller prisavdrag:
- Däck med bullerklass A: +10 poäng eller 2 % prisavdrag
- Däck med bullerklass B: +5 poäng eller 1 % prisavdrag
- Däck med bullerklass C: 0 poäng eller inget prisavdrag
Förslag till bevis
Dekal eller produktblad som visar däckets energimärkning enligt förordning (EU) 2020/740, inklusive bullerklassificering (A–C) och uppmätt ljudnivå i decibel (dB).
Motiv
Energimärkningen visar däckets energiklass och våtgrepp på en skala från A till E, med pilar från mörkt grönt till rött. Däck märkta med klass A är effektivast, vilket betyder att de har ett lågt rullmotstånd och bra grepp. Märkningen visar även det utvändiga rulljudet, det vill säga hur mycket själva däcken bullrar på ett standardiserat underlag. Buller mäts i decibel dB(A). För mer information se förordningen för energimärkningen av däck: http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/produkter-med-krav/produktgrupper/mapp-for-produkter/dack/
Ljudnivån mäts utanför bilen och mäts i decibel dB(A). Det finns ett visst samband mellan hur högt det utvändiga däckljudet är och hur mycket av ljudet som hörs inne i bilen när du kör. Energimärkningen visar dels det uppmätta ljudet i dB(A) och dels hur denna ljudnivå förhåller sig till maximalt tillåten ljudnivå. Förutom antal decibel visar symbolen om bullret ligger över eller under framtida gränsvärden för buller på däck, detta i form av bågar. Är alla tre bågarna svarta betyder det att däcket bullrar mer än snittet och en svart båge betyder att däcket bullrar mindre.
De bullernivåer med gränsvärden i dB. Buller finns inom klasserna A till C i förordningen EU 2020/740, där A har den lägsta ljudnivån.
Energimärkningen visar däckets ljudnivå på två sätt:
- Decibelvärde (dB(A)) – anger hur mycket ljud däcket genererar vid körning på ett standardiserat underlag, mätt utanför bilen.
- Bullerklass – visas med bokstäverna A, B eller C, där:
- A = lägst buller
- C = högst buller
Det finns ett visst samband mellan utvändigt buller och hur mycket ljud som upplevs inne i bilen, men det påverkas också av bilens konstruktion och vägunderlag.
Däck som inte omfattas av energimärkningen:
- regummerade däck,
- vinterdäck med dubbar
- däck avsedda för
- hastigheter under 80 km/tim,
- däck med fälgdiameter som är 10" och mindre samt 25" och större
- reservdäck för tillfälligt bruk.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11012
- Versionsdatum
- 2020-11-22
- Senast granskad
- 2021-11-19
Uppdatering enligt EU däclförordning 2020/740