Energimärkning tilldelning
Nivå: Spjutspetsnivå
Energimärkningen gör det lättare att jämföra olika däck. Energimärkning hjälper till att bidra till minskad bränsleförbrukning och därmed minskar utsläppen av koldioxid. Energimärkningen ger dig objektiv och tydlig information om däckens energieffektivitet. Den visar också ljudnivå och väggrepp.
Kriterieinformation
- Typ:
- Tilldelningskriterier
- Id:
- 10684:1
- Grupp:
- Däck
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Poäng tilldelas för de däck (dubbdäck och regummerade däck undantagna) som används inom ramen för uppdraget och uppfyller klass A gällande energieffektivisering samt våtgrepp enligt förordning EG Däckförordning 2020/740 om märkning av däck vad gäller drivmedelseffektivitet och andra väsentliga parametrar.
Förslag till bevis
Dekal som visar däckets klassificering för energimärkning enligt förordning EG nr 1222/2009 om märkning av däck vad gäller drivmedelseffektivitet och andra väsentliga parametrar.
Föremål för upphandling
Däck för personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon
Information om kriteriet
Det finns i dagsläget mycket få A-klassade däck och kravet ställs därför som ett tilldelningskriterium för att gynna de däck som har lägst rullmotstånd.
Glöm inte att ställa andra lämpliga krav på säkerhet.
Miljömål
Motiv
Däck svarar för 20 procent av fordonens bränsleförbrukning och de mest energieffektiva däcken beräknas minska förbrukningen med upp till 10 procent. Den 1 maj 2021 infördes ny energiklassning på däck till personbil, lastbil och buss. Energimärkningen visar information om energieffektivitet, väggrepp vid vått väglag samt buller. På EU-nivå förväntas energimärkningen på sikt kunna spara 5 procent av den totala användningen av bränsle till transporter. Lägre bränsleförbrukning bidrar till minskade koldioxidutsläpp.
Energimärkningen visar däckets energiklass på en skala från A till E, med pilar från mörkt grönt till rött. Däck märkta med energiklass A är effektivast, vilket betyder att de har ett lågt rullmotstånd. Dessutom visar märkningen däckets väggrepp vid vått väglag, också det på skalan A till E, där A betyder bra grepp. Märkningen visar även det utvändiga rulljudet, det vill säga hur mycket själva däcken bullrar på ett standardiserat underlag. Buller mäts i decibel dB, skalan är från A till C.. EU:s nya snögreppsmärkningen visar om däcket är lämpligt vid svåra snötäckta väglag. Den nya isgreppsmärkningen visar om C1-däck (personbilsdäck) uppfyller minimikraven för isgrepp enligt den nya standarden ISO 19447.
Tänk på följande:
-
Upphandlaren måste också vara uppmärksam på att kraven som finns i dokumentet är generellt ställda och man kan behöva göra en egen behovs- och marknadsanalys för att säkerställa utbudet. Inom vissa dimensioner kan det finnas få alternativ.
Däckmärkningen omfattar ej följande däck:
a) regummerade däck,
b) terränggående däck för yrkesmässigt bruk,
c) däck som är konstruerade endast för montering på fordon som registrerats för första gången före den 1 oktober 1990,
d) reservdäck för temporärt bruk (T-typ),
e) däck avsedda för hastigheter under 80 km/tim,
f) däck vars nominella fälgdiameter inte överstiger 254 mm eller som är 635 mm eller större,
g) däck som försetts med tilläggsutrustning för att förbättra friktionsegenskaperna, som t.ex. dubbdäck,
h) däck som är konstruerade endast för montering på fordon som uteslutande är avsedda för hastighetstävlingar.
För mer information se förordningen för energimärkningen av däck: http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/jag-ar-saljare-eller-tillverkare-av-produkter/produktgrupper-a-o/mapp-for-produkter/dack/
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10684:1
- Versionsdatum
- 2021-11-22
- Senast granskad
- 2021-11-22
Uppdatering enligt EU däckförordning 2020/740