Energimärkning tilldelning
Nivå: Spjutspetsnivå
Energimärkningen gör det lättare att jämföra olika däck. Energimärkning hjälper till att bidra till minskad bränsleförbrukning och därmed minskar utsläppen av koldioxid. Energimärkningen ger dig objektiv och tydlig information om däckens energieffektivitet. Den visar också ljudnivå och väggrepp.
Kriterieinformation
- Typ:
- Tilldelningskriterier
- Id:
- 10684:1
- Grupp:
- Däck
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Poäng tilldelas för de däck (dubbdäck och regummerade däck undantagna) som används inom ramen för uppdraget och uppfyller klass A gällande energieffektivisering samt våtgrepp enligt förordning EG Däckförordning 2020/740 om märkning av däck vad gäller drivmedelseffektivitet och andra väsentliga parametrar.
Förslag till bevis
Dekal som visar däckets klassificering för energimärkning enligt förordning EG nr 1222/2009 om märkning av däck vad gäller drivmedelseffektivitet och andra väsentliga parametrar.
Information om kriteriet
Det finns i dagsläget mycket få A-klassade däck och kravet ställs därför som ett tilldelningskriterium för att gynna de däck som har lägst rullmotstånd.
Glöm inte att ställa andra lämpliga krav på säkerhet.
Miljömål
Motiv
Däck står för 20–30 % av fordonens bränsleförbrukning, främst på grund av rullmotstånd. De mest energieffektiva däcken kan minska bränsleförbrukningen med upp till 10 %, vilket bidrar till lägre koldioxidutsläpp och minskade driftkostnader.
Den 1 maj 2021 trädde EU-förordning 2020/740 i kraft, vilket innebär en uppdaterad energimärkning för däck till personbilar, lastbilar och bussar. Märkningen visar:
- Bränsleeffektivitet (rullmotstånd) på skalan A–E, där A är mest effektiv.
- Våtgrepp på skalan A–E, där A innebär kortast bromssträcka på vått väglag.
- Buller i decibel samt klassificering A–C, där A är tystast.
- Snögreppsmärkning (3PMSF-symbol) för vinterdäck.
- Isgreppsmärkning för C1-däck som uppfyller ISO 19447.
Energimärkningen är obligatorisk inom EU och gör det enklare att jämföra däck utifrån miljöprestanda och trafiksäkerhet. På EU-nivå förväntas märkningen bidra till att minska bränsleanvändningen inom transportsektorn med upp till 5 %.
Observera att dubbdäck, regummerade däck, reservdäck, tävlingsdäck och vissa specialdäck är undantagna från energimärkningen enligt förordningen.
Upphandlande myndigheter bör göra en egen behovs- och marknadsanalys, eftersom utbudet av däck med hög energiklass kan vara begränsat i vissa dimensioner.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10684:1
- Versionsdatum
- 2021-11-22
- Senast granskad
- 2021-11-22
Uppdatering enligt EU däckförordning 2020/740