Producentansvar
Nivå: Basnivå
Detta krav är ett lagkrav och regleras i förordning (1994:1236). Producentansvaret innebär att en producent ska ta emot däck som tjänat ut och se till att däcken återanvänds, materialåtervinns, energiutvinns eller tas om hand på något annat <br />miljömässigt godtagbart sätt.
Kriterieinformation
- Typ:
- Kvalificeringskrav
- Id:
- 10683
- Grupp:
- Däck
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Anbudsgivaren ska senast vid avtalsstart uppfylla kraven enligt förordning (1994:1236) om producentansvar för däck.
Förslag till bevis
Leverantören anses uppfylla kravet om denne försäkrar att man själv, alternativt en importör/producent i tidigare led, är ansluten till Svensk Däckåtervinning AB (SDAB, www.sdab.se).
Alternativt kan anbudsgivaren lämna en försäkran att man är ansluten till ett annat, likvärdigt system som det som administreras av SDAB. I dessa fall måste anbudsgivaren komplettera anbudet med en beskrivning av en organisation med insamlingsställen, som också har en relevant geografisk täckning. De företag som ansvarar för återvinning av däck ska också beskrivas, inklusive processer för återvinning, och det ska också framgå att en regelbunden rapportering görs till Naturvårdsverket om resultatet av återanvändning, materialåtervinning och andra förhållanden som rör det slutliga omhändertagandet av däck.
Föremål för upphandling
Däck för personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon
Information om kriteriet
Förordningen om producentansvar, se www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941236.htm
Miljömål
Motiv
Detta krav är ett lagkrav och regleras i förordning (1994:1236). Producentansvaret innebär att en producent ska ta emot däck som tjänat ut och se till att däcken återanvänds, materialåtervinns, energi utvinns eller tas om hand på något annat miljömässigt godtagbart sätt. Ansvaret gäller den som tillverkat, säljer eller fört in däck i Sverige. Detta innebär i praktiken att den upphandlande myndigheten kan få producentansvar beroende på hur man köper in däcken.
Syftet med är att ta hand om uttjänta däck på ett miljömässigt godtagbart sätt. Upphandlingsmyndigheten har normalt inte med lagkrav i sina kriteriedokument men har i detta fall gjort ett undantag, då expertgruppen som arbetat fram kravet menade att det kan finnas problem med efterföljandet av lagen. Idag efterlevs lagen bra inom den Europa men en ökad import från utomeuropeiska länder gör att många däck på marknaden inte ingår i retursystemet. Om upphandlande myndighet gör en upphandling av däck från annat land betraktas myndigheten som importör och skall själv uppfylla kraven i lagstiftningen alternativt kräva att utländsk leverantör i detta avseende följer den svenska förordningen.
Observera att även däck som sitter monterade på fordon, redskap, utrustning mm omfattas av producentansvaret. Undantag gäller dock för fordon som omfattas av Europaparlamentet och rådets direktiv 2000/53/EG om uttjänta fordon.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10683
- Versionsdatum
- 2021-11-22
- Senast granskad
- 2021-11-19