Vinterdäck
Nivå: Basnivå
Det är krav på att använda vinterdäck eller likvärdig utrustning vid vinterväglag under perioden 1 december-31 mars. Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt och på snö och is på vägen, vilket ökar trafiksäkerheten.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 10682:2
- Grupp:
- Däck
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Vinterdäck ska uppfylla definitionen av vinterdäck i enlighet med TSFS 2009:19 3§.
Förslag till bevis
Vid behov kan leverantör visa att offererade vinterdäck till personbilar uppfyller den definition av vinterdäck som anges i TSFS 2009:19 3§
För att uppfylla kraven i 4 kap. 18 a § första och andra stycket trafik-förordningen (1998:1276) ska de vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar
1. vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) enligt UN ECE-reglemente 117,
2. vara märkta med POR (Professional Off Road) enligt UN ECE-reglemente 54, eller
3. vara dubbade och uppfylla kraven i 15 §.
Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller ”Mud and Snow”
Föremål för upphandling
Däck för personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon
Agenda 2030
Motiv
Kravet är ett lagkrav som syftar till att säkerställa att de befintliga kraven på vinterdäck uppfylls, se TSFS 2009:19 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av däck m.m. avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar.
En tidigare studie som Däckbranschens Informationsråd har gjort på uppdrag av Trafikverket visar att 0.9 % (39.000) av bilisterna kör på sommardäck under vinterhalvåret när det är krav på vinterdäck då vinterväglag råder.
STRO menar dock att det finns ett stort mörkertal som gäller däck som användaren tror är ett vinterdäck eftersom det är märkt med M+S (Mud and Snow). Det finns ett stort antal däck på marknaden som är märkta med M+S, men inte är "speciellt framtagna för vinterkörning" enligt TFSF 2009:19. STRO menar också att det finns missuppfattningar även hos en del leverantörerna av fordon om att det räcker med M+S märkning för att det skall vara ett godkänt vinterdäck enlig svensk lagstiftning. För att säkerställa att vinterdäcken uppfyller kraven som lagstiftningen ställer, kan detta krav ställas.
Tänk på följande:
-
För vinterdäck stämmer inte alltid klassificeringen av våtgrepp överens med däckets kvaliteter. Däckbranschens informationsråd har tagit fram en vägledning för jämförelse mellan tre typer av vinterdäck (dubbdäck, dubbfria däck för nordiska förhållanden och dubbfria däck för mellaneuropeiska förhållanden). Denna jämförelse finns på http://www.dackinfo.se/vinterdack/3-typer-vinterdack/. Ytterligare information om hur man ska tänka vid köp av vinterdäck finns hos Trafikverket https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Dack/vinterdack/Vinterdacksguide/
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10682:2
- Versionsdatum
- 2021-11-22
2020-04-23, Krav ID 10682:2: Uppdatering av förslag till bevis.2015-03-09, Krav ID 10682:1: Tidigare version. Uopdatering EU däckförordning 2020/740