Rutiner för kvalitetssäkring
Nivå: Basnivå
För att uppfylla hållbarhetskraven i upphandlingsdokumenten krävs att leverantören har dokumenterade rutiner för kvalitetssäkring.
Kriterieinformation
- Typ:
- Kvalificeringskrav
- Id:
- 11031:1
- Grupp:
- Möbler
- Engelska:
Kriterietext
Leverantören av de produkter som levereras enligt kontraktet ska ha rutiner för ett systematiskt kvalitetsarbete. Rutinerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Det systematiska kvalitetsarbetet ska minst omfatta följande punkter:
- Rutiner för att kraven i kontraktet kontrolleras och uppfylls under kontraktstiden.
- Rutiner för att dokumentation som styrker att kraven uppfylls finns tillgänglig.
- Rutiner för rapportering och behandling av avvikelser relaterade till de i kontraktet ställda kraven.
- Rutiner för rapportering, dokumentation och hantering av reklamationer och klagomål på produkterna.
- Rutiner för spårbarhet uppströms i leverantörskedjan för de produkter som omfattas av kontraktet.
- Utsedd kontaktperson för frågor kring kvalitetsarbetet gentemot den upphandlande organisationen.
- Rutiner rörande kontaktpersonens årliga rapportering av de ovanstående punkterna till den upphandlande organisationen.
Leverantören ska på begäran kunna styrka att kravet är uppfyllt. Om leverantören tillämpar ett eget dokumenterat system kan [Den upphandlande organisationen] komma att begära att uppgifterna styrks av en oberoende tredje part.
Förslag till bevis
Leverantören ska i sitt anbud lämna information om sitt systematiska kvalitetsarbete och på begäran kunna uppvisa något av exempelvis följande:
- Leverantörens certifikat enligt ISO 9001 eller likvärdig standard utfärdat av ett ackrediterat certifieringsorgan. När leverantörens verksamhet omfattar konstruktion, utveckling och/eller framställning av produkter ska produktionsenheten omfattas av certifikatet.
- Eget dokumenterat system som minst omfattar punkterna i kravet
Vid annonserade upphandlingar över tröskelvärdena har upphandlande organisationer en skyldighet att acceptera en standardiserad form av egenförsäkran, ESPD European Single Procurement Document) som preliminärt bevis på att leverantören uppfyller kvalificeringskraven och att denne kan ge in efterfrågade bevis för detta.
Förslag till uppföljning
Certifierat system
Uppföljning kan ske genom att till exempel kontrollera att certifikatet är giltigt och utfärdat av ackrediterat certifieringsorgan.
Eget dokumenterat system
Vid uppföljning av dokumenterade rutiner kan revisionsprotokoll begäras in från genomförd extern revision av leverantörens egna dokumenterade kvalitetssystem.
Leverantören kan vid uppföljningsmöten redovisa rutiner för punkterna i kravet alternativt skriftligen skicka dem till den upphandlande organisationen.
Agenda 2030
Motiv
Rutiner för kvalitetssäkring är grunden till ett fungerande kemikaliearbete samt kontroll i leverantörsledet. De är en förutsättning för att leverantören ska kunna visa att man uppfyller krav som ställs på produkternas innehåll. Rutiner skapar förutsättningar för att leverantören ska kunna tillhandahålla den dokumentation som är nödvändig för att verifiera att kraven uppfylls.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11031:1
- Versionsdatum
- 2021-05-25
- Senast granskad
- 2024-05-27
2021-05-25, Krav ID 11031:1: Justeringar av kravtexten
2015-05-04, Krav ID 11031: Ursprunglig version