Start

Nationella upphandlingsstrategin

Med färdplanen för offentliga affärer har regeringen uppdaterat den nationella upphandlingsstrategin som nu innehåller tio inriktningsmål och tre fokusområden Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

Färdplanen för offentliga affärer är framtagen som ett led i arbetet med att utveckla de offentliga affärerna. Det är regeringens önskan och avsikt att statliga myndigheter genomför innehållet i färdplanen. Samtidigt konstateras att kommuner och regioner står för en stor del av de offentliga inköpen i Sverige. Regeringen vill därför verka för att företrädare för kommuner och regioner, samt andra upphandlande myndigheter och enheter, tar fram styrande dokument och arbetssätt med färdplanens mål som grund.

Färdplan för de offentliga affärerna 2025–2030 på regeringens webbplats

Nationella upphandlingsstrategin på regeringens webbplats

Upphandlingsmyndighetens arbete med färdplanen

Vi ska verka för att färdplanen för offentliga affärer får genomslag genom att informera och vägleda upphandlande myndigheter och enheter att utveckla sitt strategiska och taktiska arbete med inköp och upphandling. Dessutom har vi i uppdrag att följa upp hur offentliga organisationer arbetar med färdplanen och i vilken utsträckning inriktningsmålen uppnås. 

Tio inriktningsmål

Färdplanen för offentliga affärer innehåller tio inriktningsmål som syftar till att lyfta det offentliga inköpet till en strategisk nivå. Det första inriktningsmålet, Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär, är det övergripande målet som skapar förutsättning för ändamålsenlig styrning och organisering av de offentliga inköpen. Övriga nio mål beskriver vilka delar som behöver ingå för att de offentliga inköpen ska bidra till att utveckla verksamheten och samhället. 

Särskilda fokusområden

De områden som lyfts fram som särskilda fokusområden i färdplanen är:  

  • Utveckla en betryggande intern styrning och kontroll av inköpsverksamheterna.  
  • Främja utvecklingen av nya lösningar, minska trösklarna för leverantörer och optimera användningen av offentliga resurser genom samordning av de offentliga affärerna.
  • Utveckla en digitaliserad inköpsprocess.

Så följs Inriktningsmålen och fokusområdena upp

Vi genomför löpande utvärderingen av arbetet med inriktningsmålen. Målgrupp för undersökningen är upphandlingsansvariga i kommuner, regioner, statliga myndigheter och offentligt ägda bolag.

  • 2016 genomfördes en enkätundersökning för att klargöra utgångsläget (nollmätning). Resultatet av enkätundersökningen hittar du i vår rapport Trendens 2017:1.
  • 2018 genomfördes en uppföljande enkätundersökning gällande status för strategin.
  • 2020 genomfördes ytterligare en uppföljning där effektmålen konkretiserades och nya indikatorer togs fram.
  • 2022 (oktober) genomfördes Nationella upphandlingsenkäten där över 700 organisationer svarade på frågor om upphandling. Resultatet presenterades i Nationella upphandlingsrapporten i april 2023.
  • 2025 (november) genomfördes Nationella upphandlingsenkäten igen. Resultatet kommer att presenteras under 2026.