Behöver en anbudsgivare spara eller arkivera sina anbud?
Publicerad 08 november 2017
Hej,
Vi är lite osäkra på om vi måste arkivera anbud i original (med den fysiska underskriften) när vi har lämnat in ett digitalt anbud. Om ja vilka handlingar det då gäller:
Vi är lite osäkra på om vi måste arkivera anbud i original (med den fysiska underskriften) när vi har lämnat in ett digitalt anbud. Om ja vilka handlingar det då gäller:
- Underskrivet anbud
- Underskrivna svarsdokument t.ex. Sanningsförsäkran
- Samarbetsavtal/back to back agreement eller åtagande från underleverantör etc.
Suzanne
Publicerad 08 november 2017
Hej Suzanne,
I lagen om offentlig upphandling (LOU) finns inga krav på att anbudsgivaren ska spara sina anbud i någon form. Ur ett upphandlingsrättsligt perspektiv kan ni därför välja fritt hur anbuden ska hanteras.
I arkivlagen finns bestämmelser om myndigheters och vissa andra organs arkiv. Det framgår inte av din fråga om din verksamhet omfattas av arkivlagen. Frågor om arkivlagen faller utanför ramen för vad vi kan svara på i vår Frågeportal.
Uppdaterad: den 19 november 2019
Med vänlig hälsning,
I lagen om offentlig upphandling (LOU) finns inga krav på att anbudsgivaren ska spara sina anbud i någon form. Ur ett upphandlingsrättsligt perspektiv kan ni därför välja fritt hur anbuden ska hanteras.
I arkivlagen finns bestämmelser om myndigheters och vissa andra organs arkiv. Det framgår inte av din fråga om din verksamhet omfattas av arkivlagen. Frågor om arkivlagen faller utanför ramen för vad vi kan svara på i vår Frågeportal.
Uppdaterad: den 19 november 2019
Med vänlig hälsning,
Gustav
08 november 2017
Fråga oss!
25–26 april är Frågeservice stängd på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.