Energimärkning
Nivå: Avancerad nivå. Finns även som Basnivå och Spjutspetsnivå
Energimärkningen gör det lättare att jämföra olika däck. Energimärkning hjälper till att bidra till minskad bränsleförbrukning och därmed minskar utsläppen av koldioxid. Energimärkningen ger dig objektiv och tydlig information om däckens energieffektivitet. Den visar också ljudnivå och väggrepp.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 10323:2
- Grupp:
- Däck
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Rullmotståndet och väggrepp på våt väg hos de däck (dubbdäck och regummerade däck undantagna) som används inom ramen för uppdraget, ska minst uppfylla följande klasser enligt förordning förordning (EU 2020/740) om märkning av däck vad gäller drivmedelseffektivitet och andra väsentliga parametrar:
Däckklass | Energieffektiviseringsklass |
Grepp på våt väg |
C1 Sommar | C | B |
C1 Vinter | C | Snögreppsmärkning och isgreppsmärkning |
C2 Sommar | C | B |
C2 Vinter | C | Snögreppsmärkning |
Förslag till bevis
Dekal som visar däckets klassificering för energimärkning enligt förordning EG nr 1222/2009 om märkning av däck vad gäller drivmedelseffektivitet och andra väsentliga parametrar.
Föremål för upphandling
Däck för personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon
Hur kravet ska användas
Tänk på att olika behov förutsätter olika energimärkningar, se motivtext för mer information.
Miljömål
Motiv
Däck svarar för 20 procent av fordonens bränsleförbrukning och de mest energieffektiva däcken beräknas minska förbrukningen med upp till 10 procent. Den 1 november 2012 infördes ny energiklassning på däck till personbil, lastbil och buss. Energimärkningen visar information om energieffektivitet, väggrepp vid vått väglag samt buller. På EU-nivå förväntas energimärkningen på sikt kunna spara 5 procent av den totala användningen av bränsle till transporter. Lägre bränsleförbrukning bidrar till minskade koldioxidutsläpp.
Energimärkningen visar däckets energiklass på en skala från A till G, med pilar från mörkt grönt till rött. Däck märkta med energiklass A är effektivast, vilket betyder att de har ett lågt rullmotstånd. Dessutom visar märkningen däckets väggrepp vid vått väglag, också det på skalan A till G, där A betyder bra grepp. Märkningen visar även det utvändiga rulljudet, det vill säga hur mycket själva däcken bullrar på ett standardiserat underlag. Buller mäts i decibel dB(A).
Tänk på följande:
-
För vinterdäck stämmer inte alltid klassificeringen av våtgrepp överens med däckets kvaliteter. Däckbranschens informationsråd har tagit fram en vägledning för jämförelse mellan tre typer av vinterdäck (dubbdäck, dubbfria däck för nordiska förhållanden och dubbfria däck för mellaneuropeiska förhållanden). Denna jämförelse finns på http://www.dackinfo.se/vinterdack/3-typer-vinterdack/. Ytterligare information om hur man ska tänka vid köp av vinterdäck finns hos Trafikverket, se https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Dack/vinterdack/Vinterdacksguide/.
-
Upphandlingsmyndigheten har upphandlingskriterier för C1-däck (personbilsdäck) och C2-däck (lätta lastbilsdäck) men har inte kommit fram till ett enhetligt krav på C3-däck (tunga fordonsdäck) då denna grupp är mycket heterogen, bland annat en stor användning av regummerade däck som är undantagna energimärkningen, och det finns väldigt många användningsområden. Energimärkningen gäller dock även för nya C3-däck som kan köras i över 80km/h och det är möjligt att även ställa krav på dessa i sin upphandling. Upphandlaren bör för C3 däck vara uppmärksam på att däcken är anpassade till det användningsområde de kommer att användas i, exempelvis i anläggningsarbeten eller i områden med mycket vägar utan asfaltsbeläggning bör däcktypen vara lämpligt för körning på stickande eller skärande underlag, samt att däck på tunga fordon under vintertid motsvarar de krav som ställs från myndigheterna på dessa.
-
Upphandlaren måste också vara uppmärksam på att kraven som finns i dokumentet är generellt ställda. De olika energiklasserna stämmer in på olika typer av fordon. Om man är i behov av specialdäck såsom SUV-däck eller run-flat-däck så behöver man göra en egen marknadsanalys för att säkerställa utbudet. Inom vissa dimensioner finns också väldigt få alternativ.
Däckmärkningen omfattar ej följande däck:
a) regummerade däck,
b) terränggående däck för yrkesmässigt bruk,
c) däck som är konstruerade endast för montering på fordon som registrerats för första gången före den 1 oktober 1990,
d) reservdäck för temporärt bruk (T-typ),
e) däck avsedda för hastigheter under 80 km/tim,
f) däck vars nominella fälgdiameter inte överstiger 254 mm eller som är 635 mm eller större,
g) däck som försetts med tilläggsutrustning för att förbättra friktionsegenskaperna, som t.ex. dubbdäck,
h) däck som är konstruerade endast för montering på fordon som uteslutande är avsedda för hastighetstävlingar.
För mer information se förordningen för energimärkningen av däck
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10323:2
- Versionsdatum
- 2021-11-22
2022-01-14, Krav ID 10323:2: uppdatering enligt EU däckförordning 2020/740