Sysselsättningskrav
Offentliga kontrakt kan användas som en väg in till arbetsmarknaden för människor som har svårt att få jobb och samtidigt bidra med kompetens som matchar arbetsmarknadens behov. Att ställa krav på sysselsättning innebär att leverantören inom ramen för kontraktet ska erbjuda en eller flera anställningar eller praktikplatser.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | |||
---|---|---|---|---|
Sysselsättningskrav | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||
Information om kriteriet Offentliga kontrakt kan användas som en väg in till arbetsmarknaden för människor som har svårt att få jobb och samtidigt bidra med kompetens som matchar arbetsmarknadens behov. Att ställa krav på sysselsättning innebär att leverantören inom ramen för kontraktet ska erbjuda en eller flera anställningar eller prakikplatser. Kriterietext Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkterna 1 – 4. 1. Leverantörens åtagande Leverantören åtar sig att till dessa erbjuda sysselsättning enligt nedan. Ange något av följande tre alternativ: Alternativ a): En eller flera anställningar på heltid eller deltid, vilka sammantagna motsvarar minst [antal] månader på heltid. Anställningen är antingen tillsvidare eller tidsbegränsad och regleras enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS), om inte avvikelser gjorts i kollektivavtal som leverantör är bunden av. Anställningen ska ha anknytning till det arbete som utförs inom ramen för det aktuella kontraktet. Anställningen kan innehålla utbildningsinsatser (helt eller delvis) som leverantören erbjuder den anställde, så länge utbildningen har anknytning till anställningen. Senast sex (6) månader efter kontraktets start ska minst en (1) anställning ha påbörjats eller erbjudits. Om en anställning avslutas i förtid av den anställde eller om det föreligger saklig grund för uppsägning eller skäl för avskedande ska leverantören anses ha uppfyllt sitt åtagande om minst tre fjärdedelar (75 %) av den sammantagna avtalade anställningstiden har fullgjorts. En eller flera praktikplatser på heltid eller deltid, vilka sammantagna motsvarar minst [antal] månader på heltid. Praktiken är oavlönad och utgör inget anställningsförhållande med leverantören. Praktiken får pågå högst sex månader om inte kollektivavtal som leverantören är bunden av anger annat. Praktiken ska ha anknytning till det arbete som utförs inom ramen för det aktuella kontraktet. Praktikplatsen kan innehålla utbildningsinsatser (helt eller delvis) som leverantören erbjuder den anställde, så länge utbildningen har anknytning till praktiken. Senast sex (6) månader efter kontraktets start ska minst en (1) praktik ha påbörjats eller erbjudits. Om en praktik avslutas i förtid, av sakligt godtagbara skäl, ska leverantören anses ha uppfyllt sitt åtagande om minst tre fjärdedelar (75 %) av den sammantagna avtalade praktiktiden har fullgjorts. Alternativ c): En eller flera anställningar på heltid eller deltid, vilka sammantaget motsvarar minst [antal] månader på heltid och en eller flera praktikplatser på heltid eller deltid, vilka sammantaget motsvarar minst [antal] månader på heltid. Anställningen är antingen tillsvidare eller tidsbegränsad och regleras enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) om inte avvikelser gjorts i kollektivavtal som leverantör är bunden av. Praktiken är oavlönad och utgör inget anställningsförhållande med leverantören. Anställningen respektive praktiken ska ha anknytning till det arbete som utförs inom ramen för det aktuella kontraktet. Anställningen och praktiken kan innehålla utbildningsinsatser (helt eller delvis) som leverantören erbjuder den anställde, så länge utbildningen har anknytning till anställningen respektive praktiken. Praktiken är oavlönad och utgör inget anställningsförhållande med leverantören. Praktiken får pågå högst sex månader om inte kollektivavtal som leverantören är bunden av anger annat. Senast sex (6) månader efter kontraktets start ska minst en (1) anställning och minst en (1) praktik ha påbörjats eller erbjudits. Åtagandet får fullgöras hos underleverantör: 2. Rekrytering av personer från avsedd målgrupp Leverantören kan få stöd för sin rekrytering av dessa personer genom att vända sig till [kontaktuppgifter till Arbetsförmedlingen och/eller kommunen eller andra aktörer] som bistår leverantören vid rekryteringen från avsedd målgrupp. Om leverantören genomför rekryteringen på egen hand ska denne kunna styrka att det avser personer från avsedd målgrupp/er. Ovanstående gäller även för eventuella underleverantörer. 3. Uppföljning Uppföljningen kan komma att ske genom dialog vid exempelvis leverantörsmöten och/eller genom rapportering om vilka anställningar/praktikplatser som har gjorts. Leverantörsmöten Uppstartsmöte: uppstartsmötet äger rum [anges av den upphandlande myndigheten]. Vid uppstartsmötet redogör leverantören för hur den avser att gå till väga, och inom vilken tid, för att uppfylla sitt åtagande enligt punkt 1 samt hur handledningen och introduktion av personerna ska gå till. Avslutningsmöte: avslutningsmötet äger rum vid tidpunkt som anges av den upphandlande myndigheten. Vid avslutningsmötet redogör leverantören för de faktiska resultaten av de sysselsättningsfrämjande villkoren, dvs. vilka anställningar och /eller praktikplatser som ingåtts eller erbjudits. Rapportering om vilka anställningar/praktikplatser som har gjorts Rapportering kan begäras vid ett eller flera tillfällen under kontraktstiden. Om redovisningen lämnas på annat sätt ska leverantören lämna de uppgifter som framgår av bilagan. Leverantören ska på begäran kunna styrka lämnade uppgifter. 4. Hantering av brister [Den upphandlande myndigheten] har rätt att utfärda vite om leverantören inte vidtar rättelse, inte tar fram en åtgärdsplan eller inte avhjälper brister enligt godkänd åtgärdsplan inom angiven tid. Vitet utgår med [antal % av kontraktets värde eller antal kronor per vecka] så länge som bristen kvarstår, dock max [antal] kr. Uppnås maximalt vitesbelopp anses bristen vara väsentlig och den upphandlande myndigheten har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan.] [(Vid ramavtal) [Den upphandlande myndigheten] har vidare rätt att avstänga leverantören från tilldelning enligt rangordning eller annan avropsordning eller frånta leverantören möjligheten att delta i förnyad konkurrensutsättning så länge som bristen kvarstår.] Någon sanktion utgår inte om bristen beror på omständigheter utanför leverantörens kontroll. |
Läs mer om hur villkoren ska tillämpas:
Tillämpningsanvisningar Sysselsättningskrav
Läs mer om processen att ställa sysselsättningskrav i upphandling: