Sysselsättningsfrämjande villkor
Här kan du ta del av olika kontraktsvillkor för att ökad sysselsättning genom offentlig upphandling. Den ena varianten innebär att leverantören åtar sig att medverka i en dialog om sina förutsättningar för sysselsättningsfrämjande åtgärder. Den andra att leverantören åtar sig att erbjuda anställningar eller praktik. Dessutom finns en kompletterande variant med kontraktsvillkor som innebär att bonus utgår om ytterligare personer får sysselsättning och/eller att den vinnande leverantören vidtar jämställdhetsåtgärder inom ramen för kontraktet.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dialog om sysselsättningsfrämjande åtgärder | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Dialog om sysselsättningfrämjande åtgärder | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Offentliga kontrakt kan användas som en väg in till arbetsmarknaden för människor som har svårt att få jobb och samtidigt bidra med kompetens som matchar arbetsmarknadens behov. Att ställa krav på dialog om sysselsättningsfrämjande åtgärder innebär att leverantören ska medverka i dialog som syftar till att diskutera leverantörens förutsättningar att bidra till sysselsättningsfrämjande åtgärder. Det kan ske genom att, inom ramen för kontraktet, erbjuda anställning eller praktik för arbetslösa personer som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska medverka med minst en (1) person vid minst ett (1) dialogmöte med [Den upphandlande myndigheten] och eventuellt annan aktör. [Den upphandlande myndigheten] kallar till mötet. Mötet kan ske i samband med kontraktets start eller vid annan tidpunkt. Dialogmötet kan ske fysiskt eller på annat sätt, till exempel via Skype, telefon eller videomöte. Dialogens syfte är att leda fram till en överenskommelse om att leverantören ska genomföra sysselsättningsfrämjande åtgärder och på vilket sätt. Överenskommelsen ska vara skriftlig och ange när kontraktsvillkoren för sysselsättningsfrämjande villkor vid upphandling träder i kraft samt vilken eller vilka målgrupper som är aktuella och vilket alternativ i kontraktsvillkoren (a, b eller c) som leverantören åtagit sig att uppfylla eller annat åtagande eller samverkan som överenskommes mellan leverantören och den upphandlande myndigheten. En överenskommelse om att leverantören åtar sig anställning eller praktik innebär att kontraktsvillkor för sysselsättningsfrämjande villkor vid upphandling kommer att gälla (se Ange dokument här). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sysselsättningskrav | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Sysselsättningskrav | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Offentliga kontrakt kan användas som en väg in till arbetsmarknaden för människor som har svårt att få jobb och samtidigt bidra med kompetens som matchar arbetsmarknadens behov. Att ställa krav på sysselsättning innebär att leverantören inom ramen för kontraktet ska erbjuda en eller flera anställningar eller prakikplatser. Kriterietext Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkterna 1 – 4. 1. Leverantörens åtagande Leverantören åtar sig att till dessa erbjuda sysselsättning enligt nedan. Ange något av följande tre alternativ: Alternativ a): En eller flera anställningar på heltid eller deltid, vilka sammantagna motsvarar minst [antal] månader på heltid. Anställningen är antingen tillsvidare eller tidsbegränsad och regleras enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS), om inte avvikelser gjorts i kollektivavtal som leverantör är bunden av. Anställningen ska ha anknytning till det arbete som utförs inom ramen för det aktuella kontraktet. Anställningen kan innehålla utbildningsinsatser (helt eller delvis) som leverantören erbjuder den anställde, så länge utbildningen har anknytning till anställningen. Senast sex (6) månader efter kontraktets start ska minst en (1) anställning ha påbörjats eller erbjudits. Om en anställning avslutas i förtid av den anställde eller om det föreligger saklig grund för uppsägning eller skäl för avskedande ska leverantören anses ha uppfyllt sitt åtagande om minst tre fjärdedelar (75 %) av den sammantagna avtalade anställningstiden har fullgjorts. En eller flera praktikplatser på heltid eller deltid, vilka sammantagna motsvarar minst [antal] månader på heltid. Praktiken är oavlönad och utgör inget anställningsförhållande med leverantören. Praktiken får pågå högst sex månader om inte kollektivavtal som leverantören är bunden av anger annat. Praktiken ska ha anknytning till det arbete som utförs inom ramen för det aktuella kontraktet. Praktikplatsen kan innehålla utbildningsinsatser (helt eller delvis) som leverantören erbjuder den anställde, så länge utbildningen har anknytning till praktiken. Senast sex (6) månader efter kontraktets start ska minst en (1) praktik ha påbörjats eller erbjudits. Om en praktik avslutas i förtid, av sakligt godtagbara skäl, ska leverantören anses ha uppfyllt sitt åtagande om minst tre fjärdedelar (75 %) av den sammantagna avtalade praktiktiden har fullgjorts. Alternativ c): En eller flera anställningar på heltid eller deltid, vilka sammantaget motsvarar minst [antal] månader på heltid och en eller flera praktikplatser på heltid eller deltid, vilka sammantaget motsvarar minst [antal] månader på heltid. Anställningen är antingen tillsvidare eller tidsbegränsad och regleras enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) om inte avvikelser gjorts i kollektivavtal som leverantör är bunden av. Praktiken är oavlönad och utgör inget anställningsförhållande med leverantören. Anställningen respektive praktiken ska ha anknytning till det arbete som utförs inom ramen för det aktuella kontraktet. Anställningen och praktiken kan innehålla utbildningsinsatser (helt eller delvis) som leverantören erbjuder den anställde, så länge utbildningen har anknytning till anställningen respektive praktiken. Praktiken är oavlönad och utgör inget anställningsförhållande med leverantören. Praktiken får pågå högst sex månader om inte kollektivavtal som leverantören är bunden av anger annat. Senast sex (6) månader efter kontraktets start ska minst en (1) anställning och minst en (1) praktik ha påbörjats eller erbjudits. Åtagandet får fullgöras hos underleverantör: 2. Rekrytering av personer från avsedd målgrupp Leverantören kan få stöd för sin rekrytering av dessa personer genom att vända sig till [kontaktuppgifter till Arbetsförmedlingen och/eller kommunen eller andra aktörer] som bistår leverantören vid rekryteringen från avsedd målgrupp. Om leverantören genomför rekryteringen på egen hand ska denne kunna styrka att det avser personer från avsedd målgrupp/er. Ovanstående gäller även för eventuella underleverantörer. 3. Uppföljning Uppföljningen kan komma att ske genom dialog vid exempelvis leverantörsmöten och/eller genom rapportering om vilka anställningar/praktikplatser som har gjorts. Leverantörsmöten Uppstartsmöte: uppstartsmötet äger rum [anges av den upphandlande myndigheten]. Vid uppstartsmötet redogör leverantören för hur den avser att gå till väga, och inom vilken tid, för att uppfylla sitt åtagande enligt punkt 1 samt hur handledningen och introduktion av personerna ska gå till. Avslutningsmöte: avslutningsmötet äger rum vid tidpunkt som anges av den upphandlande myndigheten. Vid avslutningsmötet redogör leverantören för de faktiska resultaten av de sysselsättningsfrämjande villkoren, dvs. vilka anställningar och /eller praktikplatser som ingåtts eller erbjudits. Rapportering om vilka anställningar/praktikplatser som har gjorts Rapportering kan begäras vid ett eller flera tillfällen under kontraktstiden. Om redovisningen lämnas på annat sätt ska leverantören lämna de uppgifter som framgår av bilagan. Leverantören ska på begäran kunna styrka lämnade uppgifter. 4. Hantering av brister [Den upphandlande myndigheten] har rätt att utfärda vite om leverantören inte vidtar rättelse, inte tar fram en åtgärdsplan eller inte avhjälper brister enligt godkänd åtgärdsplan inom angiven tid. Vitet utgår med [antal % av kontraktets värde eller antal kronor per vecka] så länge som bristen kvarstår, dock max [antal] kr. Uppnås maximalt vitesbelopp anses bristen vara väsentlig och den upphandlande myndigheten har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan.] [(Vid ramavtal) [Den upphandlande myndigheten] har vidare rätt att avstänga leverantören från tilldelning enligt rangordning eller annan avropsordning eller frånta leverantören möjligheten att delta i förnyad konkurrensutsättning så länge som bristen kvarstår.] Någon sanktion utgår inte om bristen beror på omständigheter utanför leverantörens kontroll. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bonus för ytterligare sysselsättning och jämställdhet | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Bonus för ytterligare sysselsättning och jämställdhet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Bonus för ytterligare sysselsättning och jämställdhet kan användas för att öka incitamentet för att leverantören vidtar ytterligare sysselsättningsskapande åtgärder inom ramen för det aktuella kontraktet. Kriterietext Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa nedanstående alternativ [välj alternativ nedan] som komplement till leverantörens åtagande enligt de sysselsättningsfrämjande kontraktsvillkoren i övrigt. 1. Leverantörens åtagande Alternativ 1): Leverantören har möjlighet till bonus om leverantören vidtar ytterligare syssel-sättningsskapande åtgärder inom ramen för genomförandet av de aktuella kontraktsvillkoren. Bonus utgår om fler personer ur angiven målgrupp eller målgrupper får syssel-sättning genom anställning eller praktik. Bonus kan utgå för maximalt antal platser enligt tabellen nedan (och till maximalt angivet belopp).
Alternativ 2): Leverantören har möjlighet till bonus om leverantören vidtar jämställdhets- åtgärder inom ramen för genomförandet av de aktuella kontraktsvillkoren. Det kan exempelvis vara positiv särbehandling av en eller flera personer ur det underrepresenterade könet hos arbetsgivaren i samband med rekryteringen (ger bonus x 1). Jämställdhetsåtgärden under kontraktets utförande innebär att sysselsättningen erbjuds till en eller flera personer som kommer från det underrepresenterade könet (inom leverantörens verksamhet). Personerna ska komma från angiven målgrupp och ha lika eller nästan lika meriter. För sysselsättningen gäller kontraktsvillkoren i övrigt. Bonus utgår för samtliga eller upp till ett maximalt antal personer (enligt vad som anges i tabellen nedan) som sysselsätts inom ramen för kontraktsvillkoren beroende på hur könsfördelningen ser ut för personer med likvärdiga arbeten ser ut inom leverantörens verksamhet. Positiv särbehandling i samband med rekryteringen med hänsyn till kön får endast fortgå så länge det finns ett behov hos leverantören, dvs. det finns en ojämn köns-fördelning i leverantörens verksamhet. Bonus utgår inte för åtgärder i strid mot diskrimineringslagen.
Alternativ 3: Leverantören har möjlighet till ytterligare bonus om leverantören ger både ytterligare sysselsättning och vidtar jämställdhetsåtgärder inom ramen för genomförandet av de aktuella kontraktsvillkoren. Fler personer som ges sysselsättning utöver åtagandet i kontraktsvillkoren och positiv särbehandling av en person ur det underrepresenterade könet hos arbetsgivaren i samband med rekryteringen (ger bonus x 2). Sysselsättningsåtgärden som ger bonus innebär att fler personer ur angiven målgrupp/er får sysselsättning genom anställning eller praktik. Bonus kan utgå för maximalt antal platser enligt tabellen nedan (och till maximalt angivet belopp). Jämställdhetsåtgärden som ger bonus innebär att en eller flera personer från det underrepresenterade könet inom leverantörens verksamhet sysselsätts under kontraktets utförande. Personerna ska komma från angiven målgrupp och ha lika eller nästan lika meriter. För sysselsättningen gäller kontraktsvillkoren i övrigt. Positiv särbehandling i samband med rekryteringen med hänsyn till kön får endast fortgå så länge det finns ett behov hos leverantören. Bonus utgår inte för åtgärder i strid mot diskrimineringslagen.
|
Offentliga kontrakt kan användas som en väg in till arbetsmarknaden för människor som har svårt att få jobb och samtidigt bidra med kompetens som matchar arbetsmarknadens behov. Sysselsättningskrav i offentlig upphandling innebär att leverantören i ett offentligt kontrakt åtar sig att anställa eller erbjuda praktikplats till personer som står utanför arbetsmarknaden. Genom att ställa sysselsättningskrav i offentlig upphandling kan offentlig verksamhet och näringsliv tillsammans bidra till en bättre fungerande arbetsmarknad. Vilket i sin tur ökar integrationen, ger individen bättre levnadsförhållanden och leverantören bättre kompetensförsörjning. Sysselsättningskrav i offentlig upphandling kan bidra till att nå flera mål i Agenda 2030.
Det är många roller som är involverade under hela inköpsprocessen när man ställer sysselsättningskrav. Det är viktigt att samarbeta och följa alla steg i processen. På vår webbplats hittar du stöd beskrivet som en modell med tydliga steg i varje fas i inköpsprocessen.