Reserverad upphandling för vissa tjänster enligt bilaga 2
Från och med 1 januari 2023 finns det två olika möjligheter att reservera deltagandet i en upphandling av vissa tjänster som omfattas av bilaga 2 till LOU. En upphandling kan sedan tidigare reserveras till organisationer som uppfyller vissa krav och kan från årsskiftet även reserveras till idéburna organisationer. Vilka specifika tjänster som går att upphandla på detta vis skiljer sig delvis åt, beroende på vilken möjlighet som används.
Innehåll på denna sida
Informationen på denna sida gäller upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).
Vad är en reserverad upphandling?
Vid en reserverad upphandling gör den upphandlande myndigheten en positiv särbehandling av vissa leverantörer med stöd av särskilda bestämmelser. Endast leverantörer som uppfyller kraven i bestämmelserna får då delta i upphandlingen.
Reserverad upphandling till organisationer som uppfyller vissa krav
Upphandlande myndigheter har möjlighet att reservera deltagande i upphandlingar till organisationer som uppfyller följande krav:
- Syftet med organisationen ska vara kopplat till tjänstens tillhandahållande.
- Organisationens vinst ska återinvesteras för att uppnå syftet.
- Organisationens lednings- och ägarstruktur ska vara grundad på personalens ägande eller deltagande eller som kräver aktivt deltagande av personal, användare eller berörda parter.
Möjligheten till reservation gäller vid upphandling av vissa sociala tjänster och andra särskilda tjänster som anges med CPV-koder i 19 kapitlet 25 § i LOU.
CPV-kod | Förklaring |
---|---|
79622000-0 | Tillhandahållande av hemtjänstpersonal |
79624000-4 | Förmedling av vårdpersonal |
79625000-1 | Förmedling av läkare |
85000000-9 till 85323000-9 | Hälso- och sjukvård samt socialvård till Kommunal hälso- och sjukvård (observera att intervallet omfattar flera koder, samtliga koder framgår av bilaga 2) |
98133000-4 | Tjänster tillhandahållna av sociala medlemsorganisationer |
75121000-0 | Utbildningsadministration |
75122000-7 | Hälsovårdsförvaltning |
80110000-8 | Förskoleundervisning |
80300000-7 | Högre utbildning |
80420000-4 | E-lärande |
80430000-7 | Vuxenundervisning på universitetsnivå |
80511000-9 | Personalutbildning |
80520000-5 | Utbildningslokaler/system |
80590000-6 | Handledning |
92500000-6 | Biblioteks-, arkiverings-, musei- och övriga kulturtjänster |
92600000-7 | Sporttjänster |
98133110-8 | Tjänster tillhandahållna av ungdomsorganisationer |
75123000-4 | Fastighetsförvaltning |
Det finns begränsningar när det gäller avtalets löptid och möjlighet att tilldela samma organisation ett nytt avtal genom reserverad upphandling. Löptiden för ett kontrakt som har upphandlats med stöd av bestämmelsen får inte överstiga tre år. En organisation som har tilldelats ett kontrakt med stöd av bestämmelsen under de senaste tre åren kan inte på nytt tilldelas ett kontrakt på samma sätt av samma upphandlande myndighet. Det finns dock inget hinder mot att en organisation som först tilldelats ett kontrakt genom en reserverad upphandling sedan tilldelas ett kontrakt för samma tjänst genom en vanlig upphandling.
Reserverad upphandling till idéburna organisationer
Från och med den 1 januari 2023 finns det en särskild möjlighet att reservera deltagandet i upphandling för idéburna organisationer. En sådan reservation innebär att endast idéburna organisationer som uppfyller vissa krav tillåts delta i upphandlingen.
För att deltagandet i upphandlingen ska kunna reserveras ska följande krav vara uppfyllda:
- Reservationen ska avse idéburna organisationer vars allmännyttiga syfte bidrar till att uppnå ändamålet med den tjänst som ska tillhandahållas.
- Organisationen får inte göra värdeöverföringar annat än till andra idéburna organisationer eller till forskning.
- Staten, en region eller en kommun får inte ha ett rättsligt bestämmande inflytande över organisationen.
Möjligheten till reservation gäller vid upphandling av vissa sociala tjänster och andra särskilda tjänster som anges med CPV-koder i 19 kapitlet 25 a § i LOU.
Register över idéburna organisationer
Idéburna organisationer som uppfyller vissa krav har möjlighet att registrera sig i ett register hos Kammarkollegiet enligt registreringslagen. En idéburen organisation behöver dock inte vara registrerad för att uppfylla kraven i den aktuella bestämmelsen.
CPV-kod | Förklaring |
---|---|
75200000-8 | Samhällstjänster |
75231200-6 | Tjänster i samband med kvarhållande i häkte och rehabilitering av brottslingar |
75231240-8 | Skyddstillsyn |
79611000-0 | Jobbsökningstjänster |
79622000-0 | Tillhandahållande av hemtjänstpersonal |
79624000-4 | Förmedling av vårdpersonal |
79625000-1 | Förmedling av läkare |
85000000-9 till 85323000-9 | Hälso- och sjukvård samt socialvård till Kommunal hälso- och sjukvård (observera att intervallet omfattar flera koder, samtliga koder framgår av bilaga 2) |
98133100-5 | Samhällsförbättringar och stödtjänster till befolkningen |
98133000-4 | Tjänster tillhandahållna av sociala medlemsorganisationer |
98200000-5 | Konsulttjänster med avseende på lika möjligheter |
98500000-8 | Privata hushåll med anställd personal |
98513000-2 till 98514000-9 | Arbetskrafttjänster för hushåll till Hemtjänst (observera att intervallet omfattar flera koder, samtliga koder framgår av bilaga 2) |
75000000-6 | Offentlig förvaltning, försvar och socialförsäkringstjänster |
75121000-0 | Utbildningsadministration |
75122000-7 | Hälsovårdsförvaltning |
80000000-4 till 80660000-8 | Undervisning och utbildning till Utbildning och simulering: elektroniska system för militärt bruk (observera att intervallet omfattar flera koder, samtliga koder framgår av bilaga 2) |
Med idéburen organisation avses en juridisk person som uteslutande har ett allmännyttigt syfte. Syftet ska vara angivet i stadgar, bolagsordning, urkund eller motsvarande handling.
Med allmännyttigt syfte avses ett eller flera angivna ändamål, som enligt en utbredd uppfattning är värda att stödja. Detta eller dessa ändamål ska också utgöra grunden för och drivkraften i den verksamhet som bedrivs. För att kravet på allmännyttigt syfte ska vara uppfyllt måste organisationen som helhet omfattas av det.
Att generera vinst är inte ett allmännyttigt syfte. Det utesluter inte att organisationen kan gå med vinst. Det innebär enbart att det definierade syftet i organisationens stadgar, bolagsordning, urkund eller motsvarande handling ska vara allmännyttigt och inte att generera vinst till sina ägare.
Ett exempel på allmännyttiga syften är att motverka utanförskap, social isolering och ensamhet. Ett annat exempel är att bedriva riktad verksamhet till behövande inom olika områden, exempelvis till hemlösa, missbrukare, personer som utsätts för våld i nära relationer eller personer med psykisk ohälsa.
Det allmännyttiga syftet ska kunna knytas till ändamålet med den tjänst som organisationen tillhandahåller. Det innebär dels att ändamålet med tjänsten ska motsvara organisationens allmännyttiga syfte, dels att det inte får finnas ett vinstsyfte kopplat till utförandet av tjänsten. Ändamålet med en tjänst kan exempelvis vara att insatser för äldre människor enligt socialtjänstlagen ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.
Med värdeöverföring avses en affärshändelse som medför att förmögenheten hos en idéburen organisation minskar och som inte är av rent affärsmässig karaktär för organisationen.
Kravet avseende värdeöverföringar innebär att de medel som genereras i den idéburna organisationens verksamhet som huvudregel inte får lämna den idéburna sektorn. Det är tillåtet att överföra medel mellan olika idéburna organisationer och till forskning. Organisationens medel får dock inte används för andra syften, som till exempel att berika någon enskild.
När det gäller bedömningen om rättsligt inflytande beaktas om organisationen är ägd eller styrd av det offentliga på ett sätt som innebär att det offentliga, direkt eller indirekt, kontrollerar den.
Att den idéburna organisationen får en majoritet av sina medel från det offentliga innebär inte ett rättsligt bestämmande inflytande. Att organisationen har grundats av en offentlig aktör saknar också betydelse.
Organisationen ska uppfylla kraven under hela kontraktstiden
Den upphandlande myndigheten ansvarar för att säkerställa att en idéburen organisation som deltar i en reserverad upphandling uppfyller kraven under hela kontraktstiden. Detta kan exempelvis ske genom särskilda kontraktsvillkor.
Annan form av reserverad upphandling för ökad sysselsättning
Det finns en annan form av reserverad upphandling som upphandlande myndigheter under vissa förutsättningar kan använda för att stödja integration av personer med funktionsnedsättning eller personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Denna typ av reserverad upphandling regleras i de direktivstyrda reglerna.
- 19 kap. 25 § lagen om offentlig upphandling (LOU) – reservation av deltagandet i en upphandling till organisationer som uppfyller vissa krav
- artikel 77.1–3 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/24/EU (LOU-direktivet) – reservation av deltagandet i en upphandling till organisationer som uppfyller vissa krav
- 19 kap. 25 a § LOU – reservation av deltagandet i en upphandling till idéburna organisationer
- Lagen (2022:900) om registrering av idéburna organisationer
- Förordningen (2022:903) om registrering av idéburna organisationer
- Prop. 2017/18:158 – reservation av deltagandet i en upphandling till organisationer som uppfyller vissa krav
- Prop. 2021/22:5 – reservation av deltagandet i en upphandling till organisationer som uppfyller vissa krav
- Prop. 2021/22:135 – reservation av deltagandet i en upphandling till idéburna organisationer
- Finansutskottets betänkande 2021/22:FiU28 – reservation av deltagandet i en upphandling till idéburna organisationer
- EU-domstolens dom i mål C-436/20, ASADE, – förutsättningar för att reservera deltagandet i upphandlingar vid andra förhållanden än de som avses i artikel 77 i LOU-direktivet