Tips och råd kring upphandling av Verksamhetssystem
Publicerad 27 april 2017
Hejsan.
Kommunen ska göra en upphandling på ett nytt verksamhetssystem inom Vård och Omsorg.
Vi har idag 2 olika system på Vård och Omsorgsförvaltningen (ett med Treserva som är det stora systemet och ett med Procapita som är det som ska bytas ut.) och det skapar extrakostnader (ca 200.000 Sek/år) och mycket extrajobb, så vi skulle gärna få en och samma leverantör på båda systemen (Treserva).
Den leverantör vi har idag på det systemet som ska bytas ut, (Procapita) kommer med största sannolikhet att lämna anbud igen och kan lämna en mycket lägre kostnad i sitt anbud, då de ej har någon större projektuppstartskostnad och det känns inte som att det blir likabehandling.
Har ni några tips på hur jag ska tänka och resonera och hur kan jag formulera krav, för att få en så rättvis utvärdering som möjligt?
Hälsningar Richard
Upphandlare
Kommunen ska göra en upphandling på ett nytt verksamhetssystem inom Vård och Omsorg.
Vi har idag 2 olika system på Vård och Omsorgsförvaltningen (ett med Treserva som är det stora systemet och ett med Procapita som är det som ska bytas ut.) och det skapar extrakostnader (ca 200.000 Sek/år) och mycket extrajobb, så vi skulle gärna få en och samma leverantör på båda systemen (Treserva).
Den leverantör vi har idag på det systemet som ska bytas ut, (Procapita) kommer med största sannolikhet att lämna anbud igen och kan lämna en mycket lägre kostnad i sitt anbud, då de ej har någon större projektuppstartskostnad och det känns inte som att det blir likabehandling.
Har ni några tips på hur jag ska tänka och resonera och hur kan jag formulera krav, för att få en så rättvis utvärdering som möjligt?
Hälsningar Richard
Upphandlare
Richard
Publicerad 27 april 2017

Hej Richard,
Jag är inte helt på det klara med kopplingen mellan dessa system och hur ert behov kan tillgodoses på bästa vis. Att en befintlig leverantör ofta har en konkurrensfördel gentemot andra leverantörer när en ny upphandling ska genomföras är ganska naturligt i de allra flesta fall. I vissa fall kan dock denna fördel vara större, som till exempel i det fall du nämner, den befintliga leverantören har inte alls samma uppstartskostnad som andra de andra leverantörerna. Den här frågan brukar oftast aktualiseras när utvärderingsmodellen ska tas fram, och kanske inte främst vid kravställningen på kontraktsföremålet.
Det finns också rättsfall som säger att den upphandlande myndigheten eller enheten inte har någon skyldighet att neutralisera en eventuell konkurrensfördel för en viss leverantör fullt ut, se till exempel Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 5995-14 och Förvaltningsrätten i Stockholms dom i mål nr 1416–17.
Läs mer
För ytterligare information om inlåsningseffekter för befintlig leverantör, se inläggen
Med vänlig hälsning
Jag är inte helt på det klara med kopplingen mellan dessa system och hur ert behov kan tillgodoses på bästa vis. Att en befintlig leverantör ofta har en konkurrensfördel gentemot andra leverantörer när en ny upphandling ska genomföras är ganska naturligt i de allra flesta fall. I vissa fall kan dock denna fördel vara större, som till exempel i det fall du nämner, den befintliga leverantören har inte alls samma uppstartskostnad som andra de andra leverantörerna. Den här frågan brukar oftast aktualiseras när utvärderingsmodellen ska tas fram, och kanske inte främst vid kravställningen på kontraktsföremålet.
Det finns också rättsfall som säger att den upphandlande myndigheten eller enheten inte har någon skyldighet att neutralisera en eventuell konkurrensfördel för en viss leverantör fullt ut, se till exempel Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 5995-14 och Förvaltningsrätten i Stockholms dom i mål nr 1416–17.
Läs mer
För ytterligare information om inlåsningseffekter för befintlig leverantör, se inläggen
- Kan en upphandlande myndighet låsa sig själv till en befintlig leverantör?,
- Får upphandlande part välja it-system? och
- Får man beakta kostnader som uppstår i samband med byte av leverantör vid en utvärdering? i vår Frågeportal.
Med vänlig hälsning
Mattias
09 maj 2017
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.