Utomhusbelysning
Gatubelysning och annan utomhusbelysning utgör den näst största posten av kommunernas drift- och underhållskostnader. Energianvändningen står för den största kostnaden. Många anläggningar är gamla och det finns en potential för stora miljöförbättringar vid utbyte och renovering av dessa. År 2015 började nya lagkrav att gälla som förbjuder försäljningen av kvicksilverlampor. Detta kommer att tvinga fram många nyinvesteringar för väg-, park- och annan utomhusbelysning. Idag använder gatubelysningen i Sverige totalt ca 1,5 TWh per år, enligt Belysningsbranschen.
Kriterie | Nivå | Typ | Kriteriegrupp | Expandera rad för mer information | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Systematiskt miljöarbete | Basnivå | Kvalificeringskrav | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Ett systematiskt miljöarbete är viktigt för att säkra att miljöhänsyn beaktas på ett strukturerat och välorganiserat sätt vid utförandet av entreprenaden. Kriterietext Anbudsgivaren ska redovisa rutiner för ett systematiskt miljöarbete som säkerställer att den yrkesmässiga och tekniska kapaciteten som krävs för genomförande av uppdraget finns. Redovisningen ska minst innehålla följande:
AMA-rubriker: Vid totalentreprenad: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Entreprenörens belysningskompetens | Basnivå | Kvalificeringskrav | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet En entreprenör med rätt kompetens och förmåga ger bättre förutsättningar för en lyckad installation av energieffektiva belysningsanläggningar. Kriterietext Anbudsgivaren ska ha erfarenhet av att utföra belysningsentreprenader och ska inlämna referensuppdrag som styrker detta. Beskrivningen ska visa hur man uppnått önskad energiprestanda i enlighet med projekteringen. Referensuppdragen ska inte vara äldre än fem år, och ska vara godkända av uppdragens beställare.
AMA-rubriker: Vid totalentreprenad: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Drift och underhåll av belysningsinstallationer | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Drift- och underhåll som är anpassat till hur anläggningen används påverkar i stor grad hur bra energieffektivitet och ljuskvalitet bibehålls över tid. Kriterietext Drifts- och underhållsplanen som upprättats av belysningsprojektören ska följas. Detta innefattar att:
Underhållsplan och serviceintervall ska anpassas till hur anläggningen används. Förändringar, exempelvis användning av ersättningsprodukter, får inte göras utan belysningsprojektörens och den upphandlande myndighetens medgivande. Dokumentation ska då uppvisas som säkerställer att anläggningens belysningskvalitet och energiprestanda bibehålls eller förbättras. Drift- och underhållsplanen ska revideras så att den alltid överensstämmer med de produkter och styrsystem som finns i anläggningen. AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Entreprenörens avfallsrutiner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kriterietext Entreprenören ska vid avtalsstart redovisa en plan för hur avfall omhändertas i uppdraget. Avfallshanteringen ska minst omfatta följande fraktioner: 2 fraktioner av trä, 2 fraktioner av metall, betong, plast, wellpapp och kartong samt miljöfarligt avfall. Beställaren ska ges möjlighet till kontroll under löpande entreprenad.
AMA-rubriker: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemiska produkter | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet säkerställer att entreprenören har bra kontroll på vilka kemiska produkter som används i entreprenaden. Elektroniska säkerhetsdatablad underlättar hantering av kemiska produkter i en organisation, för att förebygga olyckor. Kriterietext Entreprenören ska vid avtalsstart ha en förteckning över de kemiska produkter som kommer användas i entreprenaden. Förteckningen ska innehålla följande information:
För samtliga kemiska produkter som används inom entreprenaden där säkerhetsdatablad krävs enligt Reach-förordningen (EG) nr 1907/2006 ska leverantören vid avtalsstart dessutom:
AMA-rubriker: Vid totalentreprenad: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsmaskiner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Detta krav syftar till att minska miljö- och hälsoskadliga emissioner till luft från den utrustning som används i entreprenaden. Utsläppen av kväveoxider och partiklar minskar genom att nyare maskiner används. Kriterietext Motorerna i arbetsmaskiner som omfattas av EU:s regelverk (direktiv 97/68/EG samt förordning 1998:1709) ska uppfylla kraven enligt Steg II eller senare Steg-krav (ha lägre utsläpp). Motorerna i arbetsmaskiner som inte omfattas av EU:s regelverk ska vara högst 10 år gamla. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsmaskiner | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Detta krav syftar till att minska miljö- och hälsoskadliga emissioner till luft från den utrustning som används i entreprenaden. Utsläppen av kväveoxider och partiklar minskar genom att nyare maskiner används. Kriterietext Motorerna i dieseldrivna arbetsmaskiner som omfattas av EU:s regelverk (direktiv 97/68/EG samt förordning 1998:1709) ska uppfylla kraven enligt Steg IIIa eller ha lägre utsläpp. Motorerna i bensindrivna arbetsmaskiner som omfattas av EU:s regelverk (direktiv 97/68/EG samt förordning 1998:1709) ska uppfylla kraven enligt Steg II eller ha lägre utsläpp. Motorerna i arbetsmaskiner som inte omfattas av EU:s regelverk ska vara högst 6 år gamla. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Miljöklass på drivmedel | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att sänka emissioner till luft från fordon och arbetsmaskiner. Kriterietext Drivmedel som används inom ramen för uppdraget ska uppfylla följande miljöklasser:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Euroklass tunga fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Vid genomförandet av transportuppdraget ska alla tunga fordon minst uppfylla kraven i Euro V. För transporter som utförs inom miljözoner gäller reglerna för miljözon. Vid nyanskaffning av tunga fordon som kommer att användas i transportuppdraget ska dessa fordon lägst uppfylla kraven för Euro VI. Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Om tunga fordon ska användas i uppdraget ska minst ....% av transportarbetet utföras av fordon som lägst uppfyller kraven för Euro V. För transporter som utförs inom miljözoner gäller reglerna för miljözon. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Euroklass lätta fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Minst ....% av transportarbetet som omfattas av uppdraget ska utföras av fordon som lägst uppfyller utsläppskraven motsvarande Euro 5. Vid nyanskaffning av fordon under avtalstiden ska varje fordon som används för uppdraget minst uppfylla kraven för Euro 5. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Euroklass lätta fordon | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Fordon som används vid utförandet av uppdraget ska som lägst uppfylla utsläppskraven motsvarande Euro 5. Vid nyanskaffning av fordon under avtalstiden ska varje fordon som används för uppdraget minst uppfylla kraven för Euro 6. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Euroklass lätta fordon | Spjutspetsnivå | Tilldelningskriterier | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Uppfyller fordonet emissionskraven enligt Euro 6? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koldioxidkrav på personbilar | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kriterietext Vid genomförande av transportuppdraget ska de fordon, som under avtalstiden används för transportuppdraget, maximalt släppa ut koldioxidutsläpp enligt nedan:
Utsläppen avser blandad körning, enlig uppgifter i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register.
Alternativa drivmedel ska utgöra minst 70 procent av total mängd bränsle som används i de fordon som används för transportuppdraget och som kan köras på sådana bränslen. Mängden alternativt bränsle beräknas utifrån energiinnehåll. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koldioxidkrav på personbilar | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsentreprenad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kriterietext Vid anskaffning av personbilar med maximalt 6 sittplatser, som under avtalstiden kommer att användas för transportuppdraget, ska fordon användas som enligt uppgift i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register släpper ut högst 120 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning eller är typgodkända för att drivas på biodrivmedel eller el. Till biodrivmedel räknas vätskeformiga eller gasformiga bränslen som framställs av biomassa, d.v.s. den biologiskt nedbrytbara delen av produkter, avfall och restprodukter av biologiskt ursprung från jordbruk (inklusive material av vegetabiliskt och animaliskt ursprung), skogsbruk och därmed förknippad industri inklusive fiske och vattenbruk, liksom den biologiskt nedbrytbara delen av industriavfall och kommunalt avfall. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ljuskällors energieffektivitet | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet anger de mest energieffektiva ljuskällorna för utomhusapplikationer som finns tillgängliga på marknaden. Kriterietext AMA-rubriker: Ljuskällan ska uppfylla följande energiklasser enligt förordning (EU) 874/2012 om energimärkning av elektriska lampor och armaturer:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ljuskällors energieffektivitet | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet anger de mest energieffektiva ljuskällorna för utomhusapplikationer som finns tillgängliga på marknaden. Kriterietext AMA-rubriker:
Ljuskällan ska uppfylla följande energiklasser enligt förordning (EU) 874/2012 om energimärkning av elektriska lampor och armaturer:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ljuskällors kvicksilverinnehåll | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet används för att minimera innehållet av kvicksilver i ljuskällor. Kriterietext AMA-rubriker:
Ljuskällan ska uppfylla följande krav på minimum kvicksilverinnehåll, enligt nedan tabell. Där krav saknas är lagkrav tillräcklig kravnivå.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ljuskällors kvicksilverinnehåll | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet används för att minimera innehållet av kvicksilver i ljuskällor. Kriterietext AMA-rubriker: Ljuskällan ska uppfylla följande krav på minimum kvicksilverinnehåll, enligt nedan tabell.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Driftdonets energieffektivitet | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet är till för att eftersträva så energieffektiv armatur som möjligt. Kriterietext AMA-rubrik: Driftdonets verkningsgrad ska uppfyllas enligt nedan tabell (driftdonets verkningsgrad räknas ut med ljuskällans effekt delat med ljuskällans och driftdonets effekt tillsammans):
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Driftdonets energieffektivitet | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet är till för att eftersträva så energieffektiv armatur som möjligt. Kriterietext Driftdonet ska vara elektroniskt, och förberett för ljusreglering.
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Armaturens kapslingsklass | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Bra kapslingsklass minskar behovet av överdimensionering för att kompensera ljusnedgång, och minskad överdimensionering sparar energi. Kriterietext Armaturen ska ha kapslingsklass IP 65 för vägklasser M1 till M6 för bland annat minskad nedsmutsning på insidan.
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Armaturens kapslingsklass | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Bra kapslingsklass minskar behovet av överdimensionering för att kompensera ljusnedgång, och minskad överdimensionering sparar energi. Kriterietext Armaturens ska ha kapslingsklass IP 65 för alla vägklasser för bland annat minskad nedsmutsning på insidan.
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Armatur, drift och underhåll | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Enkelt och snabbt underhåll kräver mindre tids användning av arbetsmaskiner och transportfordon. Kriterietext Vid underhållsåtgärder på gatuarmaturer ska standardunderhåll såsom byte av ljuskälla, drivdon, LED-modul och kupa/glas kunna utföras med handskar på hög höjd. Alla lösa delar ska vara förankrade, gäller även skruvar, så kallade oförlorbara. Skruvar ska vara av standarddimension (som kan hanteras med handskar) och av typ Torx. Byte av ljuskälla ska kunna utföras utan verktyg. (LED-modul räknas inte som enskild ljuskälla)
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Armaturens ljusfördelning | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Ljusföroreningar bidrar till onödig energianvändning och kan påverka djur, växter och människors hälsa negativt. Kriterietext Av anbudet ska framgå att för armatur för utomhusbelysning utanför tätort, ska armaturen vara konstruerad på sådant sätt att 0 % ljus riktas uppåt. För utomhusbelysning i tätort ska andelen uppåtriktat ljus från armaturen högst få vara följande procentsatser i nedan tabell enligt respektive vägklass.
M= vägar och trafikleder för normal eller hög hastighet, C= allmän väg- och gatubelysning, ex affärsgator, korsningar och cirkulationsplatser, S= GC-väg med plan beläggning, ex asfalt. Med funktionell belysning menas sådan belysning vars huvuduppgift är att förse god sikt åt användare enligt relevanta parametrar i EN 13201.
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Armaturen förberedd för ljusreglering | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Om systemkrav för ljusreglering föreligger i anläggningen så förbered detta genom att välja armaturer som klarar den tänkta ljusregleringen, och som är anpassade till de ljuskällor och driftdon som väljs. Ljusreglering ger stora energibesparingar och ökar livslängden för ljuskällorna. Kriterietext Armaturen ska vara försedd med möjlighet till nattsänkning som förprogrammerats vid leverans men som går att ställa om i fält.
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Armaturen förberedd för ljusreglering | Spjutspetsnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Om systemkrav för ljusreglering föreligger i anläggningen så förbered detta genom att välja armaturer som klarar den tänkta ljusregleringen, och som är anpassade till de ljuskällor och driftdon som väljs. Ljusreglering ger stora energibesparingar och ökar livslängden för ljuskällorna. Kriterietext Armaturen ska vara försedd med möjlighet för individuell styrning. Armaturen skall steglöst styras på individnivå och möjlighet finnas för anpassning till rådande förhållanden, avseende väderlek (ljusförhållanden) och trafikintensitet.
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Styrsystem för ljusreglering | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Styrning ger väsentligt bättre möjligheter att anpassa ljusflödet efter faktiskt behov, och därmed spara energi. Kriterietext För att minimera brinntid ska styrsystem användas. Styrsystemet ska se till att belysningsanläggningen är tänd när det är mörkt. Detta är en funktion tända/släcka och kan erhållas antingen genom en utrustning i varje armatur eller via en styrcentral som är mer centralt placerad. Nedan exempel på de två funktionerna:
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Styrsystem för ljusreglering | Spjutspetsnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Styrning ger väsentligt bättre möjligheter att anpassa ljusflödet efter faktiskt behov, och därmed spara energi. Kriterietext För att minimera brinntid ska styrsystem användas. Styrsystemet ska se till att belysningsanläggningen är tänd när det är mörkt. Detta är en funktion tända/släcka och kan erhållas antingen genom en utrustning i varje armatur eller via en styrcentral som är mer centralt placerad. Nedan exempel på de två funktionerna:
För att ytterligare reducera energiåtgången i anläggningen så ska någon av nedanstående funktioner användas:
För att underlätta och säkerställa driften av belysningsanläggningar ska krav också ställas på kommunikation och information om t ex:
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Styrsystem för ljusreglering | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Styrning ger väsentligt bättre möjligheter att anpassa ljusflödet efter faktiskt behov, och därmed spara energi. Kriterietext För att minimera brinntid ska styrsystem användas. Styrsystemet ska se till att belysningsanläggningen är tänd när det är mörkt. Detta är en funktion tända/släcka och kan erhållas antingen genom en utrustning i varje armatur eller via en styrcentral som är mer centralt placerad. Nedan exempel på de två funktionerna:
För att ytterligare reducera energiåtgången i anläggningen så ska någon av nedanstående funktioner användas:
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsprodukter - Ljuskällor och armaturer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektörens belysningskompetens | Basnivå | Kvalificeringskrav | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet En belysningsplanerare med rätt kompetens ger bättre förutsättningar för en lyckad energieffektiv belysningsanläggning. Kriterietext Anbudsgivaren ska ha tidigare erfarenhet av att ha projekterat energieffektiva belysningsanläggningar och ska inlämna referensuppdrag som styrker detta. Beskrivningen ska visa hur energieffektivisering och relevanta standarder för belysningskvalitet beaktades vid projekteringen, samt resultat av installerad anläggning. Referensuppdragen ska inte vara äldre än fem år, och ska vara godkända av uppdragens beställare. AMA-rubriker Vid konsultupphandling: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energimedveten belysningsprojektering | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Att arbeta utifrån en energimedveten projekteringsprocess är ett viktigt redskap för att skapa hållbara och energieffektiva belysningsanläggningar. Kriterietext Leverantören ska redovisa en arbetsprocess som säkerställer att en energimedveten belysningsprojektering kommer att tillämpas i uppdraget, som ej ger avkall på belysningskvaliteten. Redovisningen ska minst innehålla följande:
AMA-rubriker Vid totalentreprenad: Vid konsultupphandling: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anläggningens energieffektivitet | Basnivå | Teknisk specifikation | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta krav säkerställs så höga verkningsgrader i anläggningen som möjligt, och därmed minskad energianvändning. Kriterietext Om ett nytt belysningssystem installeras för en trafikerad väg (klasserna ME eller MEW i SS-EN 13201-1) ska indikatorn för maximal energieffektivitet, som räknas fram genom att systemets genomsnittliga systemeffektivitet (W/m2) divideras med angiven luminans (cd/m2) för den yta som ska belysas, inte överstiga följande värden:
Vid komplicerade trafikpunkter (klassen CE i SS-EN 13201-1) ska indikatorn för maximal energieffektivitet, som räknas fram genom att systemets genomsnittliga systemeffektivitet (W/m2) divideras med angiven belysningsstyrka (lux) för den yta som ska belysas, inte överstiga följande värden:
Beräkningen förutsätter att belysningen uppfyller de relevanta prestandakraven enligt SS-EN 13201-1 eller motsvarande.
AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anläggningens energieffektivitet | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta krav säkerställs så höga verkningsgrader i anläggningen som möjligt, och därmed minskad energianvändning. Kriterietext Om ett nytt belysningssystem installeras för en trafikerad väg (klasserna ME eller MEW i SS-EN 13201-1) ska indikatorn för maximal energieffektivitet, som räknas fram genom att systemets genomsnittliga systemeffektivitet (W/m2) divideras med angiven luminans (cd/m2) för den yta som ska belysas, inte överstiga följande värden:
Vid komplicerade trafikpunkter (klassen CE i SS-EN 13201-1) ska indikatorn för maximal energieffektivitet, som räknas fram genom att systemets genomsnittliga systemeffektivitet (W/m2) divideras med angiven belysningsstyrka (lux) för den yta som ska belysas, inte överstiga följande värden:
Beräkningen förutsätter att belysningen uppfyller de relevanta prestandakraven enligt SS-EN 13201-1 eller motsvarande. AMA-rubrik: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Belysningsanläggningens livscykelkostnad (LCC) | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Livscykelkostnadskalkyler ger en totalbild över de mest energi- och kostnadseffektiva lösningarna. Kriterietext Anbudsgivaren ska presentera livscykelkostnaden för planerad anläggning genom att använda bilagd LCC-kalkyl för belysningsanläggningar. Den projekterade anläggningen ska även jämföras mot befintlig anläggning (om sådan finns) samt ytterligare minst en lösning. En analys avseende valet ska redovisas. Drifts- och underhållsplanen ska beaktas i beräkningen.
AMA-rubriker: Vid konsultupphandling: AMA AF Konsult 10, AUC.1 Omfattning (skriv in kravtexten ovan) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Drifts- och underhållsplan för belysningsanläggningen | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Belysningsprojektering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Anvisningar för korrekta installationer, kalibreringar och underhåll är viktiga för att behålla belysningssystemets ljuskvalitet och energieffektivitet över tid. Genom optimerat underhåll kan överdimensionering av belysningsanläggningen undvikas, vilket annars görs för att kompensera för ljusnedgång och nedsmutsning. Kriterietext Leverantören ska innan slutgodkännande av uppdraget delge den upphandlande myndigheten en drifts- och underhållsplan för den projekterade belysningsanläggningen. Planen ska beskriva de underhållsåtgärder som är nödvändiga under belysningssystemets hela förväntade livslängd, så att anläggningens energieffektivitet och ljuskvalitet bibehålls eller kan förbättras över tid. Planen ska minst innehålla följande:
AMA-rubrik: |
Gatubelysning och annan utomhusbelysning utgör den näst största posten av kommunernas drift- och underhållskostnader. Energianvändningen står för den största kostnaden. Många anläggningar är gamla och det finns en potential för stora miljöförbättringar vid utbyte och renovering av dessa. År 2015 började nya lagkrav att gälla som förbjuder försäljningen av kvicksilverlampor. Detta kommer att tvinga fram många nyinvesteringar för väg-, park- och annan utomhusbelysning. Idag använder gatubelysningen i Sverige totalt ca 1,5 TWh per år, enligt Belysningsbranschen.
Energianvändning vid drift står för den största miljöpåverkan för en belysningsanläggning sett i ett livscykelperspektiv. En minskad energianvändning ger minskade utsläpp av bland annat växthusgaspåverkande koldioxid, övergödande och försurande kväveoxider och försurande svaveldioxid.
Även EU-kommissionen tillhandahåller hållbarhetskriterier för utomhusbelysning (produkter, projektering och entreprenad). Kriterierna för ”road lighting and traffic signals” uppdaterades 2018 och finns tillgängliga på engelska på kommissionens webbsida för hållbar upphandling.