Godstransporter
Krav för godstransporter är tänkta att användas vid upphandling av transporter, eller upphandling av varor där godstransport är en naturlig del. Exempel på sådana varor är livsmedel och olika typer av bulkvaror.
Expandera rad för mer information | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Euroklass tunga fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Vid genomförandet av transportuppdraget ska alla tunga fordon minst uppfylla kraven i Euro V. För transporter som utförs inom miljözoner gäller reglerna för miljözon. Vid nyanskaffning av tunga fordon som kommer att användas i transportuppdraget ska dessa fordon lägst uppfylla kraven för Euro VI. Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Om tunga fordon ska användas i uppdraget ska minst ....% av transportarbetet utföras av fordon som lägst uppfyller kraven för Euro V. För transporter som utförs inom miljözoner gäller reglerna för miljözon. | |||||||||||||||
Euroklass tunga fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Vid genomförandet av transportuppdraget ska alla tunga fordon minst uppfylla kraven i Euro V. För transporter som utförs inom miljözoner gäller reglerna för miljözon. Vid nyanskaffning av tunga fordon som kommer att användas i transportuppdraget ska dessa fordon lägst uppfylla kraven för Euro VI. Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Om tunga fordon ska användas i uppdraget ska minst ....% av transportarbetet utföras av fordon som lägst uppfyller kraven för Euro V. För transporter som utförs inom miljözoner gäller reglerna för miljözon. | |||||||||||||||
Euroklass lätta fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Minst ....% av transportarbetet som omfattas av uppdraget ska utföras av fordon som lägst uppfyller utsläppskraven motsvarande Euro 5. Vid nyanskaffning av fordon under avtalstiden ska varje fordon som används för uppdraget minst uppfylla kraven för Euro 5. | |||||||||||||||
Euroklass lätta fordon | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Fordon som används vid utförandet av uppdraget ska som lägst uppfylla utsläppskraven motsvarande Euro 5. Vid nyanskaffning av fordon under avtalstiden ska varje fordon som används för uppdraget minst uppfylla kraven för Euro 6. | |||||||||||||||
Euroklass lätta fordon | Spjutspetsnivå | Tilldelningskriterier | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Uppfyller fordonet emissionskraven enligt Euro 6? | |||||||||||||||
Euroklass lätta fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Minst ....% av transportarbetet som omfattas av uppdraget ska utföras av fordon som lägst uppfyller utsläppskraven motsvarande Euro 5. Vid nyanskaffning av fordon under avtalstiden ska varje fordon som används för uppdraget minst uppfylla kraven för Euro 5. | |||||||||||||||
Euroklass lätta fordon | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Fordon som används vid utförandet av uppdraget ska som lägst uppfylla utsläppskraven motsvarande Euro 5. Vid nyanskaffning av fordon under avtalstiden ska varje fordon som används för uppdraget minst uppfylla kraven för Euro 6. | |||||||||||||||
Euroklass lätta fordon | Spjutspetsnivå | Tilldelningskriterier | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Uppfyller fordonet emissionskraven enligt Euro 6? | |||||||||||||||
Dubbdäck - lätta fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Kriterietext Dubbfria däck ska användas om inte transportarbete regelmässigt utförs i områden med låg snöröjnings- och halkbekämpningsstandard. | |||||||||||||||
Dubbdäck - lätta fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Kriterietext Dubbfria däck ska användas om inte transportarbete regelmässigt utförs i områden med låg snöröjnings- och halkbekämpningsstandard. | |||||||||||||||
Specifika krav på tempererade (kylda/uppvärmda) transporter | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Temperering som kall eller värmhållning av last ökar fordons energianvändning. Att hålla en kontant temperatur i last med så lite energi som möjligt är ett sätt att behålla bra kvalité för lasten och minska fordonsenergianvändning. Kriterietext Transportuppdrag som omfattar transport av kylda eller djupfrysta varor som livsmedel ska genomföras i enlighet med branschriktlinjer för temperaturdisciplin. Dock måste inte samtliga fordon som används i transportuppdraget vara certifierade i enlighet med ATP-standard. | |||||||||||||||
Specifika krav på tempererade (kylda/uppvärmda) transporter | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Temperering som kall eller värmhållning av last ökar fordons energianvändning. Att hålla en kontant temperatur i last med så lite energi som möjligt är ett sätt att behålla bra kvalité för lasten och minska fordonsenergianvändning. Kriterietext Tempererade transporter ska följa branschriktlinjer för temperaturdisciplin. Skåp på de fordon som används för transportuppdraget ska vara certifierad i enlighet med ATP-standard eller likvärdigt. Leverantören ska under kontraktsperioden dessutom sätta upp mål för att minska utsläpp av kväveoxider, kolväten, partiklar och buller från tempererad last. | |||||||||||||||
Specifika krav på tempererade (kylda/uppvärmda) transporter | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Temperering som kall eller värmhållning av last ökar fordons energianvändning. Att hålla en kontant temperatur i last med så lite energi som möjligt är ett sätt att behålla bra kvalité för lasten och minska fordonsenergianvändning. Kriterietext Transportuppdrag som omfattar transport av kylda eller djupfrysta varor som livsmedel ska genomföras i enlighet med branschriktlinjer för temperaturdisciplin. Dock måste inte samtliga fordon som används i transportuppdraget vara certifierade i enlighet med ATP-standard. | |||||||||||||||
Specifika krav på tempererade (kylda/uppvärmda) transporter | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Temperering som kall eller värmhållning av last ökar fordons energianvändning. Att hålla en kontant temperatur i last med så lite energi som möjligt är ett sätt att behålla bra kvalité för lasten och minska fordonsenergianvändning. Kriterietext Tempererade transporter ska följa branschriktlinjer för temperaturdisciplin. Skåp på de fordon som används för transportuppdraget ska vara certifierad i enlighet med ATP-standard eller likvärdigt. Leverantören ska under kontraktsperioden dessutom sätta upp mål för att minska utsläpp av kväveoxider, kolväten, partiklar och buller från tempererad last. | |||||||||||||||
Specifika krav på tempererade (kylda/uppvärmda) transporter | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Temperering som kall eller värmhållning av last ökar fordons energianvändning. Att hålla en kontant temperatur i last med så lite energi som möjligt är ett sätt att behålla bra kvalité för lasten och minska fordonsenergianvändning. Kriterietext Transportuppdrag som omfattar transport av kylda eller djupfrysta varor som livsmedel ska genomföras i enlighet med branschriktlinjer för temperaturdisciplin. Dock måste inte samtliga fordon som används i transportuppdraget vara certifierade i enlighet med ATP-standard. | |||||||||||||||
Specifika krav på tempererade (kylda/uppvärmda) transporter | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Temperering som kall eller värmhållning av last ökar fordons energianvändning. Att hålla en kontant temperatur i last med så lite energi som möjligt är ett sätt att behålla bra kvalité för lasten och minska fordonsenergianvändning. Kriterietext Tempererade transporter ska följa branschriktlinjer för temperaturdisciplin. Skåp på de fordon som används för transportuppdraget ska vara certifierad i enlighet med ATP-standard eller likvärdigt. Leverantören ska under kontraktsperioden dessutom sätta upp mål för att minska utsläpp av kväveoxider, kolväten, partiklar och buller från tempererad last. | |||||||||||||||
Incitament för minskad klimatpåverkan | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||||||||||||
Information om kriteriet Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter uppdragsstart, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid i en enhet som är lämplig för tjänsten (tonkm, paket eller annat) som den aktuella tjänsten har förorsakat, med tydligt angivande av vilken metod som används.
| |||||||||||||||
Miljöledningssystem hos leverantör av transporttjänster | Basnivå | Kvalificeringskrav | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Miljöledningsrutiner är väsentliga för att tjänsten på ett strukturerat och välorganiserat sätt kan utföras så att miljöhänsyn är tillgodosett under hela uppdraget. Kravet kan också omformuleras till ett särskilt kontraktsvillkor som börjar gälla exempelvis ett halvår efter kontraktsstart för att underlätta och ge incitament för leverantörer som inte har ett certifierat system. Kriterietext Anbudsgivaren ska i anbudet redovisa rutiner för ett systematiskt miljöarbete för att minska miljöpåverkan från uppdraget. Arbetet ska omfatta den verksamhet som utför transporterna, inklusive underleverantörer, och ska minst inkludera följande delar:
| |||||||||||||||
Miljöledningssystem hos leverantör av transporttjänster | Basnivå | Kvalificeringskrav | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Miljöledningsrutiner är väsentliga för att tjänsten på ett strukturerat och välorganiserat sätt kan utföras så att miljöhänsyn är tillgodosett under hela uppdraget. Kravet kan också omformuleras till ett särskilt kontraktsvillkor som börjar gälla exempelvis ett halvår efter kontraktsstart för att underlätta och ge incitament för leverantörer som inte har ett certifierat system. Kriterietext Anbudsgivaren ska i anbudet redovisa rutiner för ett systematiskt miljöarbete för att minska miljöpåverkan från uppdraget. Arbetet ska omfatta den verksamhet som utför transporterna, inklusive underleverantörer, och ska minst inkludera följande delar:
| |||||||||||||||
Miljöledningssystem hos leverantör av transporttjänster | Basnivå | Kvalificeringskrav | Godstransporter | ||||||||||||
Information om kriteriet Miljöledningsrutiner är väsentliga för att tjänsten på ett strukturerat och välorganiserat sätt kan utföras så att miljöhänsyn är tillgodosett under hela uppdraget. Kravet kan också omformuleras till ett särskilt kontraktsvillkor som börjar gälla exempelvis ett halvår efter kontraktsstart för att underlätta och ge incitament för leverantörer som inte har ett certifierat system. Kriterietext Anbudsgivaren ska i anbudet redovisa rutiner för ett systematiskt miljöarbete för att minska miljöpåverkan från uppdraget. Arbetet ska omfatta den verksamhet som utför transporterna, inklusive underleverantörer, och ska minst inkludera följande delar:
| |||||||||||||||
Miljöledningssystem hos leverantör av transporttjänster | Basnivå | Kvalificeringskrav | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Miljöledningsrutiner är väsentliga för att tjänsten på ett strukturerat och välorganiserat sätt kan utföras så att miljöhänsyn är tillgodosett under hela uppdraget. Kravet kan också omformuleras till ett särskilt kontraktsvillkor som börjar gälla exempelvis ett halvår efter kontraktsstart för att underlätta och ge incitament för leverantörer som inte har ett certifierat system. Kriterietext Anbudsgivaren ska i anbudet redovisa rutiner för ett systematiskt miljöarbete för att minska miljöpåverkan från uppdraget. Arbetet ska omfatta den verksamhet som utför transporterna, inklusive underleverantörer, och ska minst inkludera följande delar:
| |||||||||||||||
Krav på däck - tunga fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Krav på däck till tunga fordon utgår från rekommendationer från TRB Sverige AB, som Kriterietext Vid byte av däck på fordon som används för transportuppdraget, ska antioxidanten N'-isopropyl-N'-fenyl-p-fenylendiamin (IPPD) (CasNr 101-72-4) i de nya däcken ej överstiga 0,85 viktprocent av slitbanegummit | |||||||||||||||
Koldioxidkrav på personbilar | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Kriterietext Vid genomförande av transportuppdraget ska de fordon, som under avtalstiden används för transportuppdraget, maximalt släppa ut koldioxidutsläpp enligt nedan:
Utsläppen avser blandad körning, enlig uppgifter i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register.
Alternativa drivmedel ska utgöra minst 70 procent av total mängd bränsle som används i de fordon som används för transportuppdraget och som kan köras på sådana bränslen. Mängden alternativt bränsle beräknas utifrån energiinnehåll. | |||||||||||||||
Koldioxidkrav på personbilar | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Kriterietext Vid anskaffning av personbilar med maximalt 6 sittplatser, som under avtalstiden kommer att användas för transportuppdraget, ska fordon användas som enligt uppgift i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register släpper ut högst 120 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning eller är typgodkända för att drivas på biodrivmedel eller el. Till biodrivmedel räknas vätskeformiga eller gasformiga bränslen som framställs av biomassa, d.v.s. den biologiskt nedbrytbara delen av produkter, avfall och restprodukter av biologiskt ursprung från jordbruk (inklusive material av vegetabiliskt och animaliskt ursprung), skogsbruk och därmed förknippad industri inklusive fiske och vattenbruk, liksom den biologiskt nedbrytbara delen av industriavfall och kommunalt avfall. | |||||||||||||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||||||||||||
Information om kriteriet Informationskravet är ett funktionskrav som ger leverantören en stor frihet att välja det sätt att minska klimatpåverkan som passar deras förhållanden bäst. Koldioxidutsläppen kan minskas till exempel genom att byta till mer klimatanpassat bränsle (bränsle med högre innehåll av förnybara råvaror), investera i energieffektivare fordon, gynna sparsam körning, systematisera kontroll av däck tryck eller arbeta med förbättrad ruttplanering och optimera fordon efter last till exempel genom att använda cykeltransporter när det är lämpligt. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter uppdragsstart, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat med tydligt angivande av vilken metod för beräkningen som används. Beräkningen ska baseras på verklig drivmedelsförbrukning till minst 80 procent. Redovisningen ska utgöra underlag för samtal mellan beställare och leverantör hur man tillsammans kontinuerligt kan minska utsläppen. Beställaren ansvarar för att kalla till samtal. | |||||||||||||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Informationskravet är ett funktionskrav som ger leverantören en stor frihet att välja det sätt att minska klimatpåverkan som passar deras förhållanden bäst. Koldioxidutsläppen kan minskas till exempel genom att byta till mer klimatanpassat bränsle (bränsle med högre innehåll av förnybara råvaror), investera i energieffektivare fordon, gynna sparsam körning, systematisera kontroll av däck tryck eller arbeta med förbättrad ruttplanering och optimera fordon efter last till exempel genom att använda cykeltransporter när det är lämpligt. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter uppdragsstart, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat med tydligt angivande av vilken metod för beräkningen som används. Beräkningen ska baseras på verklig drivmedelsförbrukning till minst 80 procent. Redovisningen ska utgöra underlag för samtal mellan beställare och leverantör hur man tillsammans kontinuerligt kan minska utsläppen. Beställaren ansvarar för att kalla till samtal. | |||||||||||||||
Rullmotstånd vid anskaffning av däck | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Däck svarar för 20 procent av fordonens bränsleförbrukning och de mest energieffektiva däcken beräknas minska förbrukningen med upp till 10 procent. Den 1 november 2012 infördes ny energiklassning på däck till personbil, lastbil och buss. På EU-nivå förväntas energimärkningen på sikt kunna spara 5 procent av den totala användningen av bränsle till transporter. Lägre bränsleförbrukning bidrar till minskade koldioxidutsläpp. Kriterietext Rullmotståndet hos de däck (dubbdäck och regummerade däck undantagna) som anskaffas inom ramen för uppdraget, ska lägst uppfylla följande energieffektiviseringsklasser:
| |||||||||||||||
Rullmotstånd vid anskaffning av däck | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Däck svarar för 20 procent av fordonens bränsleförbrukning och de mest energieffektiva däcken beräknas minska förbrukningen med upp till 10 procent. Den 1 november 2012 infördes ny energiklassning på däck till personbil, lastbil och buss. På EU-nivå förväntas energimärkningen på sikt kunna spara 5 procent av den totala användningen av bränsle till transporter. Lägre bränsleförbrukning bidrar till minskade koldioxidutsläpp. Kriterietext Rullmotståndet hos de däck (dubbdäck och regummerade däck undantagna) som anskaffas inom ramen för uppdraget, ska lägst uppfylla följande energieffektiviseringsklasser:
| |||||||||||||||
Rullmotstånd vid anskaffning av däck | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Däck svarar för 20 procent av fordonens bränsleförbrukning och de mest energieffektiva däcken beräknas minska förbrukningen med upp till 10 procent. Den 1 november 2012 infördes ny energiklassning på däck till personbil, lastbil och buss. På EU-nivå förväntas energimärkningen på sikt kunna spara 5 procent av den totala användningen av bränsle till transporter. Lägre bränsleförbrukning bidrar till minskade koldioxidutsläpp. Kriterietext Rullmotståndet hos de däck (dubbdäck och regummerade däck undantagna) som anskaffas inom ramen för uppdraget, ska lägst uppfylla följande energieffektiviseringsklasser:
| |||||||||||||||
Miljöklass på drivmedel | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på miljöklass för drivmedel minskar man belastningen på miljön och hälsa framförallt i tätorter. Kriterietext Drivmedel som används inom ramen för uppdraget ska uppfylla följande specifikationer eller motsvarande: Fossila drivmedel:
Förnybara drivmedel:
| |||||||||||||||
Miljöklass på drivmedel | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på miljöklass för drivmedel minskar man belastningen på miljön och hälsa framförallt i tätorter. Kriterietext Biodrivmedel som används vid utförandet av tjänsten ska minska växthusgasutsläppen med 80 procent jämfört med medelvärdet för bensin och diesel (83,8 g CO2 eq/MJ bränsle) som definieras i EU-direktivet 2009/28/EG. | |||||||||||||||
Miljöklass på drivmedel | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på miljöklass för drivmedel minskar man belastningen på miljön och hälsa framförallt i tätorter. Kriterietext Drivmedel som används inom ramen för uppdraget ska uppfylla följande specifikationer eller motsvarande: Fossila drivmedel:
Förnybara drivmedel:
| |||||||||||||||
Miljöklass på drivmedel | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på miljöklass för drivmedel minskar man belastningen på miljön och hälsa framförallt i tätorter. Kriterietext Biodrivmedel som används vid utförandet av tjänsten ska minska växthusgasutsläppen med 80 procent jämfört med medelvärdet för bensin och diesel (83,8 g CO2 eq/MJ bränsle) som definieras i EU-direktivet 2009/28/EG. | |||||||||||||||
Miljöklass på drivmedel | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på miljöklass för drivmedel minskar man belastningen på miljön och hälsa framförallt i tätorter. Kriterietext Drivmedel som används inom ramen för uppdraget ska uppfylla följande specifikationer eller motsvarande: Fossila drivmedel:
Förnybara drivmedel:
| |||||||||||||||
Miljöklass på drivmedel | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på miljöklass för drivmedel minskar man belastningen på miljön och hälsa framförallt i tätorter. Kriterietext Biodrivmedel som används vid utförandet av tjänsten ska minska växthusgasutsläppen med 80 procent jämfört med medelvärdet för bensin och diesel (83,8 g CO2 eq/MJ bränsle) som definieras i EU-direktivet 2009/28/EG. | |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst hälften av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon Bland de fordon som används för att köra vårt gods, skall det finnas minst xx stycken fordon som drivs förnybart. Med förnybart menas:
| |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst 70% av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 30 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Samtliga fordon som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel.
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 10 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst hälften av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon Bland de fordon som används för att köra vårt gods, skall det finnas minst xx stycken fordon som drivs förnybart. Med förnybart menas:
| |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst 70% av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 30 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Samtliga fordon som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel.
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 10 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst hälften av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon Bland de fordon som används för att köra vårt gods, skall det finnas minst xx stycken fordon som drivs förnybart. Med förnybart menas:
| |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst 70% av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 30 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Samtliga fordon som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel.
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 10 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst hälften av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon Bland de fordon som används för att köra vårt gods, skall det finnas minst xx stycken fordon som drivs förnybart. Med förnybart menas:
| |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst 70% av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 30 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||||||||||||
Alternativa drivmedel | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||||||||||||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Samtliga fordon som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel.
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 10 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. |
Ladda ner valda kriterier
Krav för godstransporter är tänkta att användas vid upphandling av transporter, eller upphandling av varor där godstransport är en naturlig del. Exempel på sådana varor är livsmedel och olika typer av bulkvaror.
Kriterierna är anpassade för godstransporttjänster som utförs med tunga fordon, lätta fordon eller cykel. Följande transporttjänster omfattas av kraven är styckegods, partigods och tempererade transporter. Exempel de möjliga transporter är:
-
Försändelser < 2kg styckevikt
-
Brev och paket (max 50 kg)
-
Styckegods (max 1 ton)
-
Partigods (> 1 ton)
-
Hellast (> 5 ton)
-
Bulktransporter
-
Tempererade transporter (både kylda transporter och livsmedelstransporter)
-
Bohagsflytt
-
Avfallstransporter, (mellan till exempel omlastningsstation till en behandlingsanläggning).
Miljökraven fokuserar på hur fordon kan miljöanpassas avseende utsläpp till luft av miljöpåverkande ämnen såsom kväveoxider, kolväten och partiklar. Även energieffektivitet, utsläpp av växthusgaser, buller och miljöpåverkan kopplat till service och underhåll finns inkluderade. Trafiksäkerhetskrav återfinns i dokumentet "Trafiksäkerhetskrav". Kriterierna kan också användas vid andra tjänsteupphandlingar som medför indirekta inköp av transporttjänster, exempelvis städtjänster, servicetransporter m.m.
Kriteriedokumentet är inte tänkt att användas för upphandling av entreprenader som inkluderar användning av arbetsmaskiner, exempelvis bygg- och anläggningsprojekt och snöröjningsuppdrag. För denna typ av upphandlingar hänvisar Upphandlingsmyndigheten till de miljökrav som används av Trafikverket, Göteborgs stad, Malmö stad, Stockholms stad och Trafikverket; Miljökrav vid upphandling av entreprenader och tjänster.
Vid upphandling av sophämtning rekommenderas att beställare konsulterar Mall för upphandling av avfallshämtning (november 2011) som gemensamt utarbetats av Avfall Sverige, Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Kommuner och Landsting. Mallen finns tillgänglig på www.avfallsverige.se, och innehåller omfattande miljö-, arbetsmiljö- och trafiksäkerhetskrav. Vid upphandling av avfallstransporter, från till exempel en omlastningsstation till en behandlingsanläggning, kan kriterierna i detta dokument användas.
Kriterierna för godstransporter har harmoniserats så att de i möjligaste mån speglar de krav som formulerats i följande dokument:
-
Förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor (SFS 2009:1).
-
Generella miljökrav vid entreprenadupphandling, riktlinje från Trafikverket med dokument id TDOK 2012:93. Senast reviderad 2012-03-19.
Särskilda kontraktsvillkor för effektivare transport system och effektiv drivmedelsanvändning ska förtydligas och har därför tagits bort tillsvidare.