Start

Jämför kriterier

Här kan du jämföra olika kriterier och nivåer mellan varandra, för att se vilka som passar bäst att använda i din upphandling. Du kan jämföra upp till tre kriterier.

Jämför kriterie 1, formuläret skickas in automatiskt när ett alternativ har valts

Tillgång till reservdelar (ny utrustning)

Krav ID
11185:1
Kriterienivå
Avancerad nivå
Kriterietyp
Särskilda kontraktsvillkor
Kravtext

Leverantören ska säkerställa att kritiska komponenter* kan repareras eller bytas ut, samt finnas tillgängliga som reservdelar under minst tre (3) år efter produktleveransen. 

Instruktioner om hur kritiska komponenter kan bytas ut ska finnas tillgängliga i en service-eller reparationshandbok, eller liknande. Handboken ska innehålla åtgärder för säker reparation, en illustration över enheten som visar vilka delar som går att komma åt och byta ut (vilken också kan vara i form av en instruktionsvideo) samt vilka verktyg som behövs för arbetet. Service-/reparationshandboken ska finnas digitalt tillgänglig utan kostnad.

*Följande delar är kritiska komponenter:  

  • Bärbara datorer: batteri, bildskärmspanel/bildskärmsenhet, minne (SSD, HDD, RAM), externt/internt nätaggregat, tangentbord, system/moderkort
  • Stationära datorer: centralprocessor, grafikprocessor (PCIe), externt/internt nätaggregat, minne (SSD, HDD, ODD, Ram), system/moderkort
  • Allt-i-ett-datorer: centralprocessor, externt/internt nätaggregat, minne (SSD, HDD, ODD, RAM), system/moderkort• Datorplattor: batteri, bildskärmspanel/bildskärmsenhet, extern/intern nätaggregat
  • Smartmobil: batteri, bildskärmspanel/bildskärmsenhet, laddare.

Undantag: Processorer som är fastlödda på moderkortet är undantagna från förteckningen över kritiska komponenter. 

Jämför kriterie 2, formuläret skickas in automatiskt när ett alternativ har valts
Jämför kriterie 3, formuläret skickas in automatiskt när ett alternativ har valts