Tjänster vanligast att upphandla | Upphandlingsmyndigheten
Start

Tjänster vanligast att upphandla

Publicerad 02 december 2024
  • Upphandlingsstatistik

År 2023 annonserade upphandlande organisationer 17 025 upphandlingar. 45 procent av upphandlingarna som annonserades avsåg tjänster. Tre av tio upphandlingar avsåg CPV 45 Anläggningsarbete.

Nära hälften av upphandlingarna avser tjänster

Upphandlingar kan kategoriseras efter huvudsakligt upphandlingsslag, det vill säga om upphandlingen avser varor, tjänster eller byggentreprenader. Vid blandade kontrakt, som exempelvis kan avse både varor och tjänster, gör den upphandlande organisationen en bedömning av vad som är det huvudsakliga upphandlingsslaget. Bedömningen kan exempelvis baseras på värdet av de ingående delarna i kontraktet. Nära hälften (45 procent) av alla upphandlingar som annonserades 2023 avsåg huvudsakligen tjänster, 27 procent avsåg varor och 27 procent byggentreprenader.

Antal annonserade upphandlingar efter upphandlingsslag, 2021–2023
Antal upphandlingar efter upphandlingsslag 2021 2022 2023 Andel 2023
Byggentreprenader 4 171 4 538 4 641 27,3 %
Tjänster 7 982 7 603 7 724 45,4 %
Varor 4 508 4 542 4 652 27,3 %
Uppgift saknas 1 763 514 8 0,05 %
Totalt 18424 17197 17025  

Källa: Upphandlingsmyndigheten 2024.

Majoriteten av alla upphandlingar av varor och tjänster som annonserades 2023 var direktivstyrda. 70 procent av tjänsteupphandlingarna och 67 procent av varuupphandlingarna som annonserades under året omfattades av EU:s upphandlingsdirektiv. De flesta upphandlingar som huvudsakligen avser byggentreprenader var inte direktivstyrda. Endast 22 procent av alla byggupphandlingar under året var direktivstyrda. Tröskelvärdet för upphandling av byggentreprenader är dock närmare 60 miljoner kronor.

Källa: Upphandlingsmyndigheten 2024.

Kommunsektorn annonserar flest upphandlingar av såväl varor och tjänster som byggentreprenader. En stor del av den statliga sektorns upphandlingar avser i huvudsak tjänster. Totalt 56 procent av statens upphandlingar var tjänsteupphandlingar. Över hälften (52 procent) av regionsektorns upphandlingar avsåg varuupphandlingar. Nära hälften (44 procent) av kommunsektorns upphandlingar avsåg tjänsteupphandlingar. Kommunsektorn annonserade de flesta (82 procent) av upphandlingarna som avsåg byggentreprenader.

Källa: Upphandlingsmyndigheten 2024.

27 procent av upphandlingarna avser anläggningsarbete

Totalt 4 573 upphandlingar som annonserades 2023 avsåg CPV 45 Anläggningsarbete. Det motsvarar 27 procent av alla upphandlingar under året. 1 471 upphandlingar avsåg CPV 71 Arkitekt-, bygg-, ingenjörs- och besiktningstjänster. 1 143 avsåg CPV 79 Företagstjänster: lagstiftning, marknadsföring, rådgivning, rekrytering, tryckning och säkerhet. De tio vanligaste CPV-huvudgrupperna 2023 har, med några undantag, varit de vanligaste i flera år.

Common Procurement Vocabulary

För att klassificera föremålet för en upphandling används CPV-klassifikationen. CPV standardiserar de referenser som används av upphandlande organisationer vid annonsering för att beskriva föremålet för upphandlingen. CPV-klassifikationen är indelad i fem nivåer där den första nivån anger huvudgrupp och de efterföljande nivåerna en ökande grad av precisering. Sammanlagt finns närmare 10 000 CPV-koder. En upphandling ska innehålla minst en CPV-kod som beskriver den kategori varor, tjänster eller byggentreprenader som upphandlingen avser. Det är dock vanligt att en upphandling i praktiken har flera CPV-koder eftersom upphandlingar ofta avser kombinationer av flera olika varor och tjänster. Klassifikationen kan användas för att beskriva föremålet för upphandling och inom vilka branscher och segment som upphandlingen görs.

De tio vanligaste CPV-huvudgrupperna utifrån huvudsaklig CPV-kod,
CPV-Huvudgrupp Antal upphandlingar Andel av upphandlingarna
45 Anläggningsarbete 4 573 26,9 %
71 Arkitekt-, bygg-, ingenjörs- och besiktningstjänster 1 471 8,6 %
79 Företagstjänster: lagstiftning, marknadsföring, rådgivning, rekrytering, tryckning och säkerhet 1 143 6,7 %
90 Avlopps- och avfallshantering, sanering och miljötjänster 1 077 6,3 %
33 Medicinsk utrustning, läkemedel och hygienartiklar  806 4,7 %
72 IT-tjänster: konsultverksamhet, programvaruutveckling, Internet och stöd  794 4,7 %
34 Transportutrustning och transporthjälpmedel  719 4,2 %
50 Reparation och underhåll  580 3,4 %
85 Hälso- och sjukvård samt socialvård 435 2,6 %
44 Konstruktioner och konstruktionsmaterial: konstruktionshjälpmedel (utom elutrustning) 349 2,0 %

Källa: Upphandlingsmyndigheten 2024.  Not: Uppgifter baseras på huvudsaklig CPV-kod. Med huvudsaklig CPV-kod avses den kod som den upphandlande organisationen har definierat som huvudkod för upphandlingen.

Statistiken baseras på den huvudsakliga CPV-koden. Annonser om upphandling innehåller en så kallad huvudsaklig CPV-kod. Den huvudsakliga CPV-koden är den kod som den upphandlande organisationen anser bäst beskriver föremålet för upphandling. Endast en huvudkod kan anges och den ska som regel motsvara huvuddelen av upphandlingens värde. Det är möjligt att ange ytterligare koder för att klassificera föremålet men de ingår inte i denna statistik.

Tänk på

Den statistik som redovisas här visar vanligaste branscher och segment 2023 utifrån antalet upphandlingar. CPV 85 Hälso- och sjukvård samt socialvård är exempel på ett segment med ett förhållandevis litet antal upphandlingar men där värdet på enskilda upphandlingar är mycket högt. Analyser av värden skulle sannolikt ge en något annorlunda bild av vanligaste branscher och segment. För närvarande saknas dock tillförlitliga uppgifter i annonser som möjliggör sådana analyser.

Upphandlingsmyndighetens statistikdatabas

I Upphandlingsmyndighetens statistikdatabas kan du ta del av statistik om annonserade upphandlingar efter flera olika variabler. Det är exempelvis möjligt att ta fram statistik för alla upphandlande organisationer och för enskilda upphandlingar.

Statistikdatabasen