Annons vid ändring av avtal på grund av kompletterande beställningar?
Publicerad 10 maj 2017
Enligt 17 kap. 16 § LOU ska en kompletterande beställning annonseras. Vad ska annonsen innehålla och var ska den publiceras? Finns det några beloppsgränser som styr?
Hans Erik
Publicerad 10 maj 2017

Hej Erik!
Vid ändringar av avtal på grund av kompletterande beställningar eller oförutsebara omständigheter ska en annons skickas till EU:s publikationsbyrå för publicering i TED.
Grunden för vad annonsen ska innehålla framgår av en bilaga till LOU-direktivet. Ytterligare detaljer finns sedan i EU:s genomförandeförordning om eForms. Annonsen får skrivas på valfritt EU-språk och får inte publiceras på egen hand innan den har publicerats av TED. Den upphandlande organisationen får dock offentliggöra annonsen, om den inte inom 48 timmar från det att TED bekräftade att annonsen tagits emot har fått någon underrättelse från TED om att publicering har skett.
Rent praktiskt behöver den upphandlande organisationen kontrollera om sitt upphandlingsverktyg stödjer annonsering av ändringar av avtal. Om upphandlingsverktyget saknar detta stöd kan det istället vara möjligt att använda EU:s publikationsbyrås elektroniska verktyg eNotices för att upplysa om ändringen av avtalet i en annons. I eNotices kan den upphandlande myndigheten ta fram annonser enligt EU:s standardformulär och skicka dessa till EU:s publikationsbyrå för publicering i TED. Man behöver registrera sig för att använda tjänsten.
En kompletterande beställning får inte innebära att värdet av det ursprungliga kontraktet ökar med mer än 50 procent. Görs flera successiva ändringar ska denna begränsning tillämpas på värdet för varje enskild höjning.
Läs mer
Du kan läsa mer om ändringar i kontrakt och ramavtal i uppdragsrapporten Ändringar av kontrakt och ramavtal - möjligheterna i den nya upphandlingslagstiftningen.
Källhänvisningar
Vid ändringar av avtal på grund av kompletterande beställningar eller oförutsebara omständigheter ska en annons skickas till EU:s publikationsbyrå för publicering i TED.
Grunden för vad annonsen ska innehålla framgår av en bilaga till LOU-direktivet. Ytterligare detaljer finns sedan i EU:s genomförandeförordning om eForms. Annonsen får skrivas på valfritt EU-språk och får inte publiceras på egen hand innan den har publicerats av TED. Den upphandlande organisationen får dock offentliggöra annonsen, om den inte inom 48 timmar från det att TED bekräftade att annonsen tagits emot har fått någon underrättelse från TED om att publicering har skett.
Rent praktiskt behöver den upphandlande organisationen kontrollera om sitt upphandlingsverktyg stödjer annonsering av ändringar av avtal. Om upphandlingsverktyget saknar detta stöd kan det istället vara möjligt att använda EU:s publikationsbyrås elektroniska verktyg eNotices för att upplysa om ändringen av avtalet i en annons. I eNotices kan den upphandlande myndigheten ta fram annonser enligt EU:s standardformulär och skicka dessa till EU:s publikationsbyrå för publicering i TED. Man behöver registrera sig för att använda tjänsten.
En kompletterande beställning får inte innebära att värdet av det ursprungliga kontraktet ökar med mer än 50 procent. Görs flera successiva ändringar ska denna begränsning tillämpas på värdet för varje enskild höjning.
Läs mer
Du kan läsa mer om ändringar i kontrakt och ramavtal i uppdragsrapporten Ändringar av kontrakt och ramavtal - möjligheterna i den nya upphandlingslagstiftningen.
Källhänvisningar
- 17 kap. 16 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – lagen om offentlig upphandling (LOU) – annonsering om ändring av kontrakt eller ramavtal
- 17 kap. 11 § LOU – kompletterande beställningar
- 17 kap. 12 § LOU – oförutsebara omständigheter
- 2 och 5 §§ upphandlingsförordningen (2016:1162) – en annons eller ett meddelande ska skickas till Europeiska unionens publikationsbyrå och ska utformas enligt kommissionens genomförandeförordning (EU) 2019/1780
- bilaga V del G LOU-direktivet – vilka uppgifter annonsen ska innehålla
- 9 § upphandlingsförordningen – tidpunkt för offentliggörande av annonser på nationell nivå
- artikel 72.1 andra stycket direktiv 2014/24/EU (LOU-direktivet) – om när annonsering behöver ske vid ändring av ett avtal.
Erika
Jurist
12 maj 2017 (Uppdaterat 04 juli 2025)
Hej!
Är det korrekt uppfattat att annonsering gällande ändring av avtal/kontrakt alltid ska göras enligt EU:s standardformulär och skickas till TED, oavsett om upphandlingen var direktivstyrd eller inte? I 17 kap. 16 § LOU framgår inte vilka avtal/kontrakt som omfattas, innebär det då att detta gäller för samtliga kontrakt?
Är det korrekt uppfattat att annonsering gällande ändring av avtal/kontrakt alltid ska göras enligt EU:s standardformulär och skickas till TED, oavsett om upphandlingen var direktivstyrd eller inte? I 17 kap. 16 § LOU framgår inte vilka avtal/kontrakt som omfattas, innebär det då att detta gäller för samtliga kontrakt?
Anna
10 oktober 2017

Hej Anna!
Annonsering i TED ska göras vid upphandlingar över tröskelvärdet. Bestämmelsen gäller för alla typer av kontrakt, det vill säga inklusive kontrakt som grundas på ramavtal.
Vidare har regeringen konstaterat att bestämmelserna om ändringar av kontrakt på det direktivstyrda området ger uttryck för allmänna principer som även är gällande vid icke direktivstyrd upphandling. Det faktum att 19 kap. LOU saknar hänvisning till 17 kap. 8–16 §§ LOU innebär inte att utrymmet för tillåtna ändringar är mindre vid upphandlingar enligt 19 kap. LOU, snarare tvärt om. I vilken utsträckning ett kontrakt under tröskelvärdet får ändras även i andra fall än sådana som är tillåtna enligt 17 kap. LOU får dock avgöras i rättstillämpningen (se prop. 2015/16:195 s. 858–859). Detta talar även för att annonsering av ändringar inte krävs vid upphandlingar enligt 19 kap. LOU.
Med vänliga hälsningar
Annonsering i TED ska göras vid upphandlingar över tröskelvärdet. Bestämmelsen gäller för alla typer av kontrakt, det vill säga inklusive kontrakt som grundas på ramavtal.
Vidare har regeringen konstaterat att bestämmelserna om ändringar av kontrakt på det direktivstyrda området ger uttryck för allmänna principer som även är gällande vid icke direktivstyrd upphandling. Det faktum att 19 kap. LOU saknar hänvisning till 17 kap. 8–16 §§ LOU innebär inte att utrymmet för tillåtna ändringar är mindre vid upphandlingar enligt 19 kap. LOU, snarare tvärt om. I vilken utsträckning ett kontrakt under tröskelvärdet får ändras även i andra fall än sådana som är tillåtna enligt 17 kap. LOU får dock avgöras i rättstillämpningen (se prop. 2015/16:195 s. 858–859). Detta talar även för att annonsering av ändringar inte krävs vid upphandlingar enligt 19 kap. LOU.
Med vänliga hälsningar
Erika
Jurist
12 oktober 2017 (Uppdaterat 08 mars 2021)
Hej!
En fråga vad det gäller annonsering enligt 17 kap. 16 § LOU ändring av avtal.
Jag har förstått vilket formulär som ska användas men undrar under hur lång tid annonsen är ute och om det finns en möjlighet att invända mot de som annonseras?
En fråga vad det gäller annonsering enligt 17 kap. 16 § LOU ändring av avtal.
Jag har förstått vilket formulär som ska användas men undrar under hur lång tid annonsen är ute och om det finns en möjlighet att invända mot de som annonseras?
Kris
16 oktober 2020

Hej Kris,
En annonsering om ändring av avtal syftar till att upplysa om att en ändring av ett befintligt avtal har skett och innebär inte att ett nytt avtal ingåtts, under förutsättning att ändringen är tillåten enligt ändringsbestämmelserna i 17 kap. 11 eller 12 §§ offentlig upphandling (LOU). Det innebär att det exempelvis inte löper någon ny avtalsspärr och det är inte heller möjligt att överpröva ändringen.
Om ändringen däremot inte har stöd i LOU innebär ändringen att den upphandlande organisationen i själva verket ingår ett nytt avtal. Om det saknas stöd för att genomföra ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering eller en direktupphandling innebär ändringen en otillåten direktupphandling. Ett avtal som har ingåtts genom en otillåten direktupphandling kan bli föremål för överprövning av avtalets giltighet. Vid en otillåten direktupphandling kan även Konkurrensverket besluta om att den upphandlande organisationen ska betala en upphandlingsskadeavgift.
Upplysningen (annonsen) om ändring av avtal ska publiceras i TED. Det finns ingen minimifrist för hur länge annonsen ska vara publicerad och annonsen kommer finnas kvar och vara sökbar i TED till dess att TED rensar. Detta görs såvitt vi känner till var tionde år.
Läs mer
Läs mer om bestämmelserna avseende överprövning av ett avtals giltighet på vår webbplats. Läs även mer om Konkurrensverkets möjlighet att ansöka om upphandlingsskadeavgift till följd av en otillåten direktupphandling på Konkurrensverkets webbplats.
Källhänvisningar
Med vänlig hälsning,
En annonsering om ändring av avtal syftar till att upplysa om att en ändring av ett befintligt avtal har skett och innebär inte att ett nytt avtal ingåtts, under förutsättning att ändringen är tillåten enligt ändringsbestämmelserna i 17 kap. 11 eller 12 §§ offentlig upphandling (LOU). Det innebär att det exempelvis inte löper någon ny avtalsspärr och det är inte heller möjligt att överpröva ändringen.
Om ändringen däremot inte har stöd i LOU innebär ändringen att den upphandlande organisationen i själva verket ingår ett nytt avtal. Om det saknas stöd för att genomföra ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering eller en direktupphandling innebär ändringen en otillåten direktupphandling. Ett avtal som har ingåtts genom en otillåten direktupphandling kan bli föremål för överprövning av avtalets giltighet. Vid en otillåten direktupphandling kan även Konkurrensverket besluta om att den upphandlande organisationen ska betala en upphandlingsskadeavgift.
Upplysningen (annonsen) om ändring av avtal ska publiceras i TED. Det finns ingen minimifrist för hur länge annonsen ska vara publicerad och annonsen kommer finnas kvar och vara sökbar i TED till dess att TED rensar. Detta görs såvitt vi känner till var tionde år.
Läs mer
Läs mer om bestämmelserna avseende överprövning av ett avtals giltighet på vår webbplats. Läs även mer om Konkurrensverkets möjlighet att ansöka om upphandlingsskadeavgift till följd av en otillåten direktupphandling på Konkurrensverkets webbplats.
Källhänvisningar
- prop. 2015/16:195 s. 1127–1133 – annonsering av en tillåten ändring av ett kontrakt på grund av kompletterande beställningar är inte att betrakta som en ny upphandling
- 21 kap. 7 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling) (LOU) - om upphandlingsskadeavgift på grund av otillåten direktupphandling.
Med vänlig hälsning,
Erika
Jurist
21 oktober 2020 (Uppdaterat 28 mars 2024)
Fråga oss!
Öppettider under vecka 23–35: Chatten öppen måndag och fredag kl. 9–11. Telefonen öppen varje tisdag–torsdag kl. 9–11. Vecka 29–31 är Frågeservice stängt. Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar.