Start

Begränsad kontroll (omvänd utvärdering) vid icke-direktivstyrd upphandling

Publicerad 20 september 2016

Hej!

Är det korrekt att använda sig av en så kallad omvänd utvärdering i upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster (bilaga 2-tjänster). Min fråga är om det i en upphandling kan vara korrekt att vända på stegen vid utvärderingen och att börja med att utvärdera anbudens priser för att sedan endast kvalificera det vinnande anbudet och efter detta kvalificera den vinnande anbudsgivaren. Om det sedan visar sig att detta anbud inte kvalificeras tar man upp nr 2 till prövning osv. Detta för att effektivisera utvärderingsprocessen i upphandlingar med många och omfattande anbud.

Min fråga är egentligen om det är Ok att göra i den här ordningen vid en utvärdering:

  1. Utvärdering av anbud

  2. Kvalificering av anbud (där endast vinnande anbud kvalificeras)

  3. Kvalificering av anbudsgivare (där endast vinnande anbud kvalificeras)

Dvs. de anbud/anbudsgivare som inte vinner utvärderingen av pris genomgår ingen fortsatt prövning.

Uppdaterad av Upphandlingsmyndigheten: den 11 december 2018

Upphandlare

Publicerad 20 september 2016


Hej,

Vi tolkar din fråga som att du undrar om finns en möjlighet att använda sig av omvänd utvärdering vid icke direktivstyrda upphandlingar.

Är begränsad kontroll möjlig vid icke direktivstyrda upphandlingar?  

Ja. Begränsad kontroll innebär att kontrollen av bevisen som avser leverantörsprövningen görs först innan tilldelning av kontrakt, det vill säga efter anbudsutvärderingen. Den upphandlande organisationen utvärderar alltså först anbuden och prövar därefter om den leverantör som efter utvärdering bedöms vara vinnande anbudsgivare är lämplig, det vill säga inte ska uteslutas och uppfyller kvalificeringskraven. Vid icke direktivstyrda upphandlingar finns det sedan den 1 februari 2022 inga regler som styr hur upphandlingar ska genomföras. Eftersom begränsad kontroll (kallas ibland för omvänd utvärdering) är tillåtet enligt de direktivstyrda reglerna är detta även tillåtet enligt de icke direktivstyrda reglerna.

Behöver den upphandlande organisationen ange i upphandlingsdokumenten att begränsad kontroll ska ske?

Med hänsyn till öppenhetsprincipen är det centralt att den upphandlande organisationen anger i upphandlingsdokumenten hur upphandlingen kommer att genomföras och att det tydligt framgår vilka krav som gäller samt hur och när ställda krav kommer att kontrolleras.

Om utvärderingen går till väga på annat sätt än vad som angivits i upphandlingsdokumenten kan en leverantör som anser att den lidit skada av detta tillvägagångssätt göra gällande att upphandlingen genomförts i strid med principen om öppenhet. Det är därför oklart om en upphandlande organisation kan gå tillväga på det sätt du beskriver i din fråga, om den inte har angett i upphandlingsdokumenten att utvärderingen ska genomföras i den ordningen.

Är det i alla lägen lämpligt att göra en begränsad kontroll?
Vi kan tänka oss att problem kan uppkomma i upphandlingar som genomförs i två steg om myndigheten begränsar antalet anbudsgivare som ska bjudas in att lämna anbud. Om det, vid en senare kontroll, visar sig att en leverantör som valts ut för att lämna anbud inte är lämplig har den upphandlande organisationen gått minste om att bjuda in andra kvalificerade leverantörer. Detsamma kan vara aktuellt om den upphandlande organisationen planerar att förhandla under upphandlingens gång, så den upphandlande organisationen inte riskerar att förhandla med leverantörer som inte är kvalificerade eller som skulle ha uteslutits. Hur upphandlingen är utformad påverkar vad som är lämpligast i det enskilda fallet.

När upphandlingen genomförs i flera steg kan det alltså vara lämpligt att kontrollera leverantören redan vid urvalet. Att detta är den ordningen som den upphandlande organisationen valt att tillämpa ska som sagt framgå av upphandlingsdokumenten

Källhänvisningar
  • prop. 2021/22:5 s. 142–143 – det krävs ingen uttrycklig regel i 19 kap. LOU om att begränsad kontroll är tillåtet eftersom det är tillåtet enligt de direktivstyrda reglerna. Det är viktigt att det tydligt framgår av upphandlingsdokumenten hur och när ställda krav kommer kontrolleras.  
Med vänlig hälsning,


Gustav

11 december 2018 (Uppdaterat 01 februari 2022)

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.

Fråga oss!

25–26 april är Frågeservice stängd på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.