Start

Hur kan jag använda kriterierna för leksaker avseende tillgänglighet och universell utformning?

Hej!
 
Jag är lite ny på området leksaker och skapandematerial och Giftfri förskola. Jag har fastnat på KravID 11470 avseende systematiskt arbete med tillgänglighet och universell utformning, där jag undrar hur man kan applicera detta krav på den typen av produkter som vi marknadsför – d.v.s. kritor, fiberpennor, målarböcker, konstnärsmaterial m.m.  Jag har inga problem att se hur det kan appliceras på stadsmiljöer, byggnader, teknisk utrustning etc. men för vår typ av ”enkla” produkter som ju sett i stort sett likadana sen ”urminnes tider” är det värre.
 
Jag har läst SIS-standarden samt Googlat i hopp om att hitta input men har tyvärr inte hittat något som hjälpt mig annat än hur det fungerar på andra områden med andra produkter och processer.
 
Kan ni på något sätt skingra min förvirring kring detta? Om ni har möjlighet att kortfattat förklara – eller hjälpa mig med var jag kan hitta relevant info så att bitarna faller på plats - är jag mycket tacksam. Tveka inte fråga om något var otydligt.

Katarina

Publicerad 24 oktober 2022

Hej Katarina!

Universell utformning handlar om att inkludera alla användare. Att produkter ska vara flexibla och kunna användas på olika sätt, så att inga personer utesluts från användning. Kärnan är att involvera användarna i framtagandet av produkten så att det passar olika behov. Ännu viktigare är att fundera runt vilka personer som inte använder produkterna idag, om det finns något i själva utformningen som utesluter vissa personer från att använda dem.

I ert fall kan det handla om att fundera runt storleken på era kritor och penslar, att det finns alternativ så att även barn som har svårt med motoriken kan hålla i dem. Eller att ha starka nyansskillnader så att barn som är färgblinda eller synnedsatta kan uppfatta skillnaderna i färg på kritorna. Eller att barn som är överkänsliga eller allergiska kan leka med dem utan att få besvär. Vad gäller till exempel målarböcker handlar det om att fundera på vilka bilder som finns i dem. Finns det böcker som även ett barn med intellektuell funktionsnedsättning kan förstå att fylla i? Är det väldigt många små detaljer som ett barn med ADHD kan uppleva stressande? Hur framställs flickor och pojkar, finns det bilder på barn med olika typer av funktionsnedsättningar? För att nämna några exempel.

De som är experter är barnen själva, så därför är det viktigt att ni involverar dem i utvecklandet av era produkter. Hela bilaga B i standarden SS-EN 17161:2019 handlar om att involvera användarna, så där kan ni få tips på hur ni kan göra. Förhoppningsvis får ni många nya idéer som gör att fler barn upptäcker och kan använda era produkter.

Du kan läsa mer om att upphandla varor och tjänster som är tillgängliga för alla på vår webbplats.

På sidan ”Förbered upphandling av tillgängliga varor och tjänster” på vår webbplats, under rubriken ”Universell utformning för att inkludera fler områden och användare” finns information om standard SS-EN 17161:2019 som hänvisas till ovan, och också möjlighet att ladda ner den.

Hoppas att mitt svar har varit klargörande. Om inte är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar,

Ellionor

24 oktober 2022

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.

Fråga oss!

Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.