Persontransporter
Vägtrafiken är den största källan till utsläpp av luftföroreningar och buller i vårt land. Fordonets avgaser ger upphov till problem på lokal, regional och global nivå. Transportsektorn står för ungefär 25 % av landets slutliga totala energianvändning och cirka 40 % av de totala koldioxidutsläppen. Hälften av utsläppen står personbilarna för. Samhällsbetalda resor står för stora volymer vilket innebär att kommuner och landsting befinner sig i en position där de har utomordentligt goda förutsättningar att påverka miljö- och trafiksäkerhetsprestanda hos dessa leverantörer.
Vägtrafiken är den största källan till utsläpp av luftföroreningar och buller i vårt land. Fordonets avgaser ger upphov till problem på lokal, regional och global nivå. Transportsektorn står för ungefär 25 % av landets slutliga totala energianvändning och cirka 40 % av de totala koldioxidutsläppen. Hälften av utsläppen står personbilarna för. Samhällsbetalda resor står för stora volymer vilket innebär att kommuner och landsting befinner sig i en position där de har utomordentligt goda förutsättningar att påverka miljö- och trafiksäkerhetsprestanda hos dessa leverantörer.
Vid upphandling av samhällsbetalda resor med taxi kan det även vara behövligt att ställa arbetsrättsliga villkor i enlighet med 17 kap. 2-5 §§ LOU, 16 kap. 2-5 §§ LUF och 14 kap. 2-5 §§ LUK. Med behövligt menas att det kan finnas en risk för oskäliga arbetsvillkor för taxiförare vid utförandet av kontraktet.
Filtrering
Kriteriegrupp
Ladda ner | Beskrivning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Miljöledningsarbete | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbil | ||
Information om kriteriet Krav på rutiner för miljöledning säkerställer ständiga förbättringar och kan ställas när en transporttjänst upphandlas. Kriterietext Anbudsgivaren ska senast 6 månader efter kontraktsstart ha ett miljöledningsarbete som omfattar den verksamhet som utför transporterna och minst innehåller följande:
| |||||
Fordon godkända att drivas på förnybara drivmedel | Basnivå | Tilldelningskriterier | Personbil | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på att fordon ska drivas på förnybara drivmedel bidrar man till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Poäng tilldelas om fordon, som tjänsten omfattar är typgodkända eller om tillverkaren har utfärdat ett specifikt godkännande, för att drivas på biodrivmedel1 och eller el2. En högre andel ger högre poäng i utvärderingen. | |||||
Drivmedel elbilar | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbil | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på elens ursprung gynnar man förnybar elproduktion och minskar mijöpåverkan från tjänsten. Kriterietext Elleverans till fordon som används vid utförandet av uppdraget ska vid egna anläggningar vara produktionsspecificerad1 som 100 % från förnybar2 källa. | |||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbil | ||
Information om kriteriet Genom att ställa information kravet främjar man ständiga förbättringar och ger leverantören möjlighet att minska klimatpåverkan med en rad olika åtgärder allt efter vad som är lämpligat. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter kontrakts start, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat. Följande ska redovisas:
Exempel på motivering eller åtgärder är att leverantören ska kunna visa på att rutiner och uppföljningssystem finns som säkerställer en bestående sänkning av netto utsläpp av koldioxid. Exempel på rutiner och uppföljningssystem kan vara:
| |||||
Miljöledningsarbete | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Buss | ||
Information om kriteriet Krav på rutiner för miljöledning säkerställer ständiga förbättringar och kan ställas när en transporttjänst upphandlas. Kriterietext Anbudsgivaren ska senast 6 månader efter kontraktsstart ha ett miljöledningsarbete som omfattar den verksamhet som utför transporterna och minst innehåller följande:
| |||||
Fordon godkända att drivas på förnybara drivmedel | Basnivå | Tilldelningskriterier | Buss | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på att fordon ska drivas på förnybara drivmedel bidrar man till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Poäng tilldelas om fordon, som tjänsten omfattar är typgodkända eller om tillverkaren har utfärdat ett specifikt godkännande, för att drivas på biodrivmedel1 och eller el2. En högre andel ger högre poäng i utvärderingen. | |||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Buss | ||
Information om kriteriet Genom att ställa information kravet främjar man ständiga förbättringar och ger leverantören möjlighet att minska klimatpåverkan med en rad olika åtgärder allt efter vad som är lämpligat. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter kontrakts start, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat. Följande ska redovisas:
Exempel på motivering eller åtgärder är att leverantören ska kunna visa på att rutiner och uppföljningssystem finns som säkerställer en bestående sänkning av netto utsläpp av koldioxid. Exempel på rutiner och uppföljningssystem kan vara:
| |||||
Drivmedel elbilar | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Buss | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på elens ursprung gynnar man förnybar elproduktion och minskar mijöpåverkan från tjänsten. Kriterietext Elleverans till fordon som används vid utförandet av uppdraget ska vid egna anläggningar vara produktionsspecificerad1 som 100 % från förnybar2 källa. | |||||
Fordonsbuller | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Buss | ||
Information om kriteriet Kriterietext Bussar som är klass I-fordon får ej överstiga 77 dB (A). Trafikföretaget ska i sitt miljöarbete ha ett bullerprogram för att minimera störande buller från verksamheten. Detta program ska innefatta rutiner för att säkerställa att de bullernivåer som fordonen har vid leverans inte försämras. Rutinerna ska omfatta rapportering och omedelbara åtgärder. Trafikföretaget ska genomföra bullerkontroll och åtgärder minst 1 gång per år enligt checklista som återfinns i den branschgemensamma Miljökrav vid trafikupphandling. | |||||
Miljöledningsarbete | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Specialfordon | ||
Information om kriteriet Krav på rutiner för miljöledning säkerställer ständiga förbättringar och kan ställas när en transporttjänst upphandlas. Kriterietext Anbudsgivaren ska senast 6 månader efter kontraktsstart ha ett miljöledningsarbete som omfattar den verksamhet som utför transporterna och minst innehåller följande:
| |||||
Ålderskrav | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Specialfordon | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordon som omfattas av uppdraget ska ha en högsta ålder om 8 år räknat från första registreringsdatum (gäller löpande under hela kontraktsperioden). | |||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Specialfordon | ||
Information om kriteriet Genom att ställa information kravet främjar man ständiga förbättringar och ger leverantören möjlighet att minska klimatpåverkan med en rad olika åtgärder allt efter vad som är lämpligat. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter kontrakts start, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat. Följande ska redovisas:
Exempel på motivering eller åtgärder är att leverantören ska kunna visa på att rutiner och uppföljningssystem finns som säkerställer en bestående sänkning av netto utsläpp av koldioxid. Exempel på rutiner och uppföljningssystem kan vara:
|