Start

Upphandla leksaker, skapandematerial och idrottsmateriel

Att utsättas för skadliga ämnen som barn kan ge effekter långt senare i livet. Barn är känsligare än vuxna eftersom de fortfarande växer och deras organ inte är fullt utvecklade. Att ställa krav i offentlig upphandling är ett sätt att minska risken för hälsofarliga ämnen i leksaker.

Denna sida berör standarder eller standardavtal

Innehållet på denna sida har inte uppdaterats efter Konkurrensverkets ställningstagande 2024:1 om kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokument, som berör användningen av standarder och standardavtal i offentlig upphandling. Kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten

Några exempel på effekter är eksem, allergi och astma samt hormonstörningar som på längre sikt kan leda till fetma, cancer, diabetes, koncentrationsstörningar, för tidig pubertet samt svårigheter att själv få barn. Några exempel på hälsofarliga ämnen som kan förekomma i leksaker är mjukgörare i plaster, flamskyddsmedel och doftämnen. 

Leksaker måste vara CE-märkta för att få säljas. De uppfyller då leksaksdirektivets krav på mekanisk och fysikalisk säkerhet. Det innebär till exempel att de inte innehåller smådelar om de inte är försedda med särskild varningstext om det. När det gäller innehåll av hälsofarliga ämnen kan våra hållbarhetskriterier användas för att ställa ännu hårdare krav i upphandlingen. Hållbarhetskriterier finns även för skapandematerial och vissa typer av idrottsmateriel (bollar och yoga/träningsmattor) som inte omfattas av leksaksdirektivets krav.

Beslut som fattas innan upphandlingen påbörjas kan ha betydelse för påverkan på olika hållbarhetsaspekter vid inköp av leksaker, skapandematerial och idrottsmateriel. En viktig del är att besluta om vad som ska ingå i det sortiment som ska upphandlas. Vissa produkter uppfyller inte alla hållbarhetskriterier, en översyn av hur behovet av dessa produkter ser ut kan då behöva göras.

Läs mer under rubriken Inköpsprocessen

Upphandla för en giftfri miljö

Giftfri förskola

Om kemikalier i barns vardag (kemi.se)

Om kemikalier i plastleksaker (ri.se)

Vad är en leksak?

Leksaker är alla produkter som uppfyller kraven i direktiv 2009/48/EG om leksakers säkerhet (leksaksdirektivet) och är CE-märkta som leksaker. Leksaksdirektivet omfattar produkter som utformats eller är avsedda som leksaker för barn under 14 år oavsett om det är produktens enda syfte eller inte. Även vissa skapandematerial och idrottsmateriel avsedda för barn under 14 år kan vara CE-märkta som leksaker. 

Alla produkter som är CE-märkta är inte leksaker. Det finns CE-märkningar för flera andra produktområden. 

Eftersom det är leverantören/tillverkaren som avgör om en produkt är en leksak och därmed ska CE-märkas finns det produkttyper på marknaden som kan vara både leksaker och skapandematerial. Det beror på hur den enskilda produkten bedömts av leverantören/tillverkaren. Exempel på produkttyper som finns både som CE-märkt leksak och som ej CE-märkt skapandematerial, beroende på om de är avsedda för konstnärligt bruk eller inte, är färgpennor, tuschpennor, kritor och färgtuber. Är produkten CE-märkt som leksak är det en leksak, annars är det skapandematerial. Även vissa idrottsmateriel kan vara CE-märkt som leksak. Exempel på en produkttyp som finns både som CE-märkt leksak och som ej CE-märkt idrottsmateriel, beroende på om de är avsedda för lek eller idrott, är bollar Är bollen CE-märkt som leksak är den en leksak, annars idrottsmateriel. EU-kommissionen har gett ut ett antal vägledande dokument om vad som ska betraktas som en leksak.

Produkter som inte är CE-märkta som leksak definieras inte som leksaker. Det kan till exempel vara skapandematerial och idrottsmateriel som nämnts ovan. De är inte leksaker men omfattas av hållbarhetskriterierna i egna undergrupper. 

Om märkning av leksaker (konsumentverket.se)

Om CE-märkning (konsumentverket.se)

EU-kommissionens vägledningar till leksaksdirektivet

Lekplatsutrustning och barnavårdsartiklar, som till exempel nappar och nappflaskor, omfattas däremot inte av hållbarhetskriterierna. De är heller inte CE-märkta som leksaker. 

Inköpsprocessen

Att ställa krav på innehåll av hälsofarliga ämnen ingår i flera av de olika stegen i inköpsprocessen. 

Giftfri miljö i inköpsprocessen
Ställ krav för att minska mängden farliga ämnen 

Förutom att ställa krav i upphandlingen är det särskilt viktig att tänka på behovsanalys och implementering av avtal vid upphandling av leksaker, skapandematerial och idrottsmateriel till förskolan.

Behovsanalys

Innan upphandling av leksaker, skapandematerial och idrottsmateriel påbörjas är det viktigt att analysera vilka behov verksamheten har. Utgå från användarnas behov. Det kan vara bra att tänka på att önskemål och behov inte alltid är samma sak.

Saker som behöver analyseras i behovsanalysen:

  • Behöver vi specifika produkter eller kan vi ställa krav på pedagogisk funktion?
  • Hur påverkar val av sortiment säkerheten? Ska hela sortimentet vara CE-märkt som leksak? Behöver vi andra produkter än leksaker (t. ex. ej CE-märkt skapandematerial och idrottsmateriel)?
  • Vilka blir konsekvenserna av hållbarhetskraven på sortimentet? 

Förbered upphandlingen

Behovsanalys

Implementering av avtal

Det är viktigt att alla som är berörda av avtalet får den information de behöver för att kunna använda avtalet så som det är tänkt. Det ska vara lätt för medarbetarna att köpa varor på rätt sätt, det vill säga att endast avropa produkter som ingår i avtalet från kommunens ramavtalsleverantör. Ett sätt att underlätta för den som beställer kan vara att ta fram en intern vägledning med kommunens inköpsrekommendationer för avrop.

Giftfri miljö i inköpsprocessen (Implementera avtalet)

Ställ krav för att minska mängden farliga ämnen (Underlätta för dem som ska beställa) 

Hållbarhetsrisker i leveranskedjan vid upphandling av lek-, sport och hobbyartiklar

Lek-, sport-, och hobbyartiklar består i stor utsträckning av liknande material och råvaror. Gemensamt är att de har en global leveranskedja som omfattar ett flertal högriskländer. Tillverkning kan ske i ett stort antal länder men för vissa produkter sker tillverkningen i stor utsträckning i särskilda regioner. Produktgruppen lek-, sport-, och hobbyartiklar bedöms innebära höga risker. Det beror på att produktionen aktualiserar risker inom samtliga områden 

  • mänskliga rättigheter 
  • arbetares rättigheter 
  • miljö
  • korruption

Vår riskanalystjänst

Ansvarsfulla leveranskedjor

Upphandlande myndigheter och enheter är i vissa fall skyldiga att ställa arbetsrättsliga villkor om det är behövligt. Att det är behövligt innebär att det finns en risk för oskäliga arbetsvillkor vid utförandet av kontraktet. Om arbetet utförs i länder där svensk rätt inte är tillämplig ska villkor fastställas enligt ILO:s kärnkonventioner. Upphandlingsmyndigheten erbjuder kontraktsvillkor på olika nivåer som hjälper dig att ställa krav på hållbara leveranskedjor.

Kontraktsvillkor för hållbara leveranskedjor

Lagstiftning för leksaker

Det finns mycket lagstiftning som rör leksaker. Kemikalieinspektionen har tagit fram ett faktablad ”Kort om regler för kemikalier i leksaker”. Det finns även mer utförlig information om regler för leksaker på Kemikalieinspektionens webbplats.

Faktablad: Kort om regler för kemikalier i leksaker (kemi.se)  

Om regler för leksaker (kemi.se)

Några exempel på regler och lagstiftning som gäller för leksaker är:

Leksaksdirektivet (EG) 2009/48

Ett omfattande regelverk för leksaker är beslutat på EU-nivå genom leksaksdirektivet (2009/48/EG). Direktivet handlar om leksakers säkerhet och innehåller regler om kemikalier, allmän säkerhet och elsäkerhet. Leksaksdirektivet är det mest omfattande regelverket för leksaker, men det finns även krav på leksaker i flera andra regelverk som gäller parallellt.

Reach  (EG) 1907/2006

Reach är den europeiska kemikalieförordningen. Inom REACH finns till exempel bilaga XVII som omfattar begränsningar och förbud av olika ämnen som får finnas i varor och kemiska produkter

Kandidatförteckningen

Kandidatförteckningen är en lista över ämnen som identifierats som särskilt farliga ämnen (Substances of Very High Concern förkortas SVHC). Det är ämnen som är cancerogena, hormonstörande, kan skada arvsmassan, störa reproduktion eller är särskilt miljöfarliga. Ämnen är kandidater för att hamna på tillståndslistan i Reach, bilaga XIV.

RoHS 

Om leksaken är elektrisk måste den uppfylla kraven i RoHS-direktivet (2011/65/EU), som bland annat begränsar innehåll av vissa farliga tungmetaller och bromerade flamskyddsmedel.

CE-märkning

Leksaker måste vara CE-märkta för att få säljas. Genom CE-märket bekräftar tillverkaren att leksaken uppfyller kraven i gällande EU-lagstiftning. Tänk på att CE-märkningen inte är en garanti för att en leksak uppfyller kraven i samtliga regler som gäller för leksaker, utan endast leksaksdirektivets krav.

Alla produkter är inte lämpliga för små barn under tre år. Dessa produkter har en märkning som anger detta.

Harmoniserade standarder

Det finns flera standarder som kan används för att testa och säkerställa att leksakerna uppfyller kraven i leksaksdirektivet. EU-harmoniserade standarder förtydligar de övergripande säkerhetskrav som finns i lagen. Uppfyller en produkt de krav som finns i en harmoniserad standard så uppfyller även produkten motsvarande krav i lagstiftningen. Många av kemikaliekraven i direktivet täcks in av EN71- standarder, men inte alla. Det finns även icke-harmoniserade standarder i EN71-serien, som inte är kopplade till krav i direktivet.

Harmoniserade standarder EN 71 Leksaker – Säkerhetsregler aktuella för offentlig sektor:

  • 71-1 Mekaniska och fysikaliska egenskaper
  • 71-2 Brännbarhet
  • 71-3 Migrering av vissa grundämnen
  • 71-4 Experimentlådor för kemi
  • 71-5 Kemiska leksaker
  • 71-7 Fingerfärger – krav och provningsmetoder
  • 71-12 N-nitrosaminer och N-nitroserbara ämnen
  • 71-13 Doftspel, kosmetiklådor och smakspel
  • EN 62115 Elektriska leksaker

Icke harmoniserade EN 71-standarder:

  • 71-10 Organiska kemikalier – Provtagning och metoder för extraktion
  • 71-11 Analysmetoder för organiska föreningar 

Om EU och standarder (SIS.se)