Fordon
En tredjedel av Sveriges klimatutsläpp kommer idag från transportsektorn. Den nationella strategin för fossilfria transporter syftar till att uppnå målet med att Sverige ska vara utan nettoutsläpp av koldioxid år 2045. För att uppnå målet måste fordonen och transporttjänsterna effektiviseras och drivas med el och förnybara bränslen. Miljökraven är utformade för att stödja upphandlare att bidra till att uppfylla målen i det klimatpolitiska ramverket samt följa lokala och regionala beslut som ligger i linje med detta. För att styra i riktning mot målet om 70 % minskade utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 har stor vikt även fästs vid att utforma kraven så att de på ett ändamålsenligt sätt kompletterar och ligger i linje med övriga styrmedel på transportområdet.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Energi/koldioxidkrav för fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen | Basnivå | Teknisk specifikation | Personbilar | ||
Information om kriteriet Huvudsyftet med miljökraven på personbilar är att minska klimatpåverkan genom att premiera fordon som kan köras på förnybara drivmedel och har låg drivmedelsförbrukning. Kriterietext Fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen, ska enligt uppgifter i Transportstyrelsens vägtrafikregister ha ett skattegrundande utsläppsvärde (WLTP) på högst
| |||||
Energi/koldioxidkrav för fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Personbilar | ||
Information om kriteriet Huvudsyftet med miljökraven på personbilar är att minska klimatpåverkan genom att premiera fordon som kan köras på förnybara drivmedel och har låg drivmedelsförbrukning. Kriterietext Fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen ska uppfylla något av följande:
| |||||
Energi/koldioxidkrav för fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen | Spjutspetsnivå | Teknisk specifikation | Personbilar | ||
Information om kriteriet Huvudsyftet med miljökraven på personbilar är att minska klimatpåverkan genom att premiera fordon som kan köras på förnybara drivmedel och har låg drivmedelsförbrukning. Kriterietext Fordon med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen ska vara godkänt för el*, vätgas, fordonsgas eller annan gas än gasol enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister. För fordonsgas och andra gaser än gasol gäller ett utsläppstak på 190 gram koldioxid per kilometer enligt skattegrundande utsläppsvärde beräknad enligt WLTP. * Endast rena elfordon och bränslecellsfordon utan förbränningsmotor, det vill säga ej laddhybrider och elhybrider | |||||
Främja energieffektiva fordon som har ett koldioxidutsläpp under 120 gram per kilometer | Basnivå | Tilldelningskriterier | Personbilar | ||
Information om kriteriet Detta kriterium främjar energieffektivitet. Kriterietext För att erhålla [poäng/prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska fordonet med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen ha ett lägre utsläpp av koldioxid än 120 gram wltp per kilometer. (Mervärde tilldelas i proportion till lägre klimatutsläpp av koldioxid gentemot utgångsvärdet) Anbudet kan tilldelas maximalt [X poäng/prisavdrag] enligt följande:
| |||||
Främja energieffektiva fordon som har ett koldioxidutsläpp under 150 gram per kilometer om fordonet är godkänt av fordonstillverkaren för HVO100 | Basnivå | Tilldelningskriterier | Personbilar | ||
Information om kriteriet Detta kriterium främjar energieffektivitet. Kriterietext För att erhålla [poäng/prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska fordonet med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen och som är godkänd att köras med HVO har ett lägre utsläpp av koldioxid än 150 gram per kilometer. (Mervärde tilldelas i proportion till lägre klimatutsläpp av koldioxid gentemot utgångsvärdet) Anbudet kan tilldelas maximalt [X poäng/prisavdrag] enligt följande:
| |||||
Främja energieffektiva fordon som har ett koldioxidutsläpp under 190 gram per kilometer om fordonet är godkänt av fordonstillverkaren för fordonsgas eller annan gas än gasol. | Basnivå | Tilldelningskriterier | Personbilar | ||
Information om kriteriet Detta kriterium främjar energieffektivitet. Kriterietext För att erhålla [poäng/prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska fordonet med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen och som är godkänd att köras med fordonsgas eller annangas än gasol har ett lägre utsläpp av koldioxid än 190 gram per kilometer. (Mervärde tilldelas i proportion till lägre klimatutsläpp av koldioxid gentemot utgångsvärdet)
Anbudet kan tilldelas maximalt [X poäng/prisavdrag] enligt följande:
| |||||
Främja energieffektiva fordon som har ett koldioxidutsläpp under 190 gram per kilometer om fordonet är godkänt av fordonstillverkaren för att köras med etanol. | Basnivå | Tilldelningskriterier | Personbilar | ||
Information om kriteriet Tilldelningskriteriet främjar de mest energieffektiva fordon. Kriterietext För att erhålla [poäng/prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska fordonet med maximalt fyra sittplatser utöver förarplatsen och som är godkänd att köras med etanol har ett lägre utsläpp av koldioxid än 190 gram per kilometer. (Mervärde tilldelas i proportion till lägre klimatutsläpp av koldioxid gentemot utgångsvärdet). Anbudet kan tilldelas maximalt [X poäng/prisavdrag] enligt följande:
| |||||
Stödsystem för sparsam körning | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Personbilar | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordonet ska vara utrustat med ett system för sparsam körning. Systemet ska ge föraren återkoppling på körsättet med information om medel- och momentanförbrukning av bränsle. | |||||
Fordonsbuller | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Personbilar | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på fordonsbuller minkar man buller som vägtrafiken förorsakar och bidrar till miljömålet god bebyggd miljö. Kriterietext Uppmätt buller enligt typgodkännande får ej överstiga 72 dB oavsett bränsle. | |||||
ISA-Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordon ska levereras utrustat med system för intelligent hastighetsanpassning (ISA). Systemet ska ge föraren återkoppling på körsättet med information om medel- och momentanförbrukning av bränsle | |||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Personbilar | ||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||
Energi/koldioxidkrav på fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplatsen | Basnivå | Teknisk specifikation | Minibussar och storbilar | ||
Information om kriteriet Huvudsyftet med miljökraven på minibussar är att minska bränsleförbrukning och öka användning av biobränslen för att minska koldioxidutsläppen. Minibussen kan vara ett effektivt transportmedel om hela dess kapacitet utnyttjas. Kriterietext Fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplatsen ska enligt uppgifter i Transportstyrelsens vägtrafikregister ha ett maximalt skattegrundande utsläppsvärde (WLTP) enligt något av följande alternativ:
| |||||
Energi/koldioxidkrav på fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplatsen | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Minibussar och storbilar | ||
Information om kriteriet Huvudsyftet med miljökraven på minibussar är att minska bränsleförbrukning och öka användning av biobränslen för att minska koldioxidutsläppen. Minibussen kan vara ett effektivt transportmedel om hela dess kapacitet utnyttjas. Kriterietext För att erhålla [poäng/prisavdrag] ska fordonet uppfylla definitionen för klimatbonusbilar enligt 5 § i förordning (2017:1334) om klimatbonusbilar enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister. (upphandlaren måste ange poäng eller prisavdrag i beskrivningen av anbudsutvärderingen) | |||||
Energi/koldioxidkrav på fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplatsen | Spjutspetsnivå | Teknisk specifikation | Minibussar och storbilar | ||
Information om kriteriet Huvudsyftet med miljökraven på minibussar är att minska bränsleförbrukning och öka användning av biobränslen för att minska koldioxidutsläppen. Minibussen kan vara ett effektivt transportmedel om hela dess kapacitet utnyttjas. Kriterietext Fordon, konstruerade och byggda för varutransport, med en högsta vikt som inte överstiger 3,5 ton, ska vara godkänt för el*, vätgas, fordonsgas eller annan gas än gasol enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister. För fordonsgas och andra gaser än gasol gäller ett utsläppstak på högst 290 gram koldioxid per kilometer enligt skattegrundande utsläppsvärde i Transportstyrelsens vägtrafikregister. * Endast rena elfordon och bränslecellsfordon utan förbränningsmotor, det vill säga ej laddhybrider och elhybrider. | |||||
Stödsystem för sparsam körning | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Minibussar och storbilar | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordonet ska vara utrustat med ett system för sparsam körning. Systemet ska ge föraren återkoppling på körsättet med information om medel- och momentanförbrukning av bränsle. | |||||
ISA-Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Minibussar och storbilar | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordon ska levereras utrustat med system för intelligent hastighetsanpassning (ISA). Systemet ska ge föraren återkoppling på körsättet med information om medel- och momentanförbrukning av bränsle | |||||
Fordonsbuller | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Minibussar och storbilar | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på fordonsbuller minkar man buller som vägtrafiken förorsakar och bidrar till miljömålet god bebyggd miljö. Kriterietext Uppmätt buller enligt typgodkännande får ej överstiga 72 dB oavsett bränsle. | |||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Minibussar och storbilar | ||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Minibussar och storbilar | ||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||
Energi/koldioxidkrav på lätta lastbilar | Basnivå | Teknisk specifikation | Lätta lastbilar | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordon, konstruerade och byggda för varutransport, med en högsta vikt som inte överstiger 3,5 ton ska enligt uppgifter i Transportstyrelsens vägtrafikregister ha ett maximalt skattegrundande utsläppsvärde (WLTP) enligt något av följande alternativ:
| |||||
Energi/koldioxidkrav på lätta lastbilar | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Lätta lastbilar | ||
Information om kriteriet Kriterietext För att erhålla [poäng/prisavdrag] ska fordonet uppfylla definitionen för klimatbonusbilar enligt 5 § i förordning (2017:1334) om klimatbonusbilar. | |||||
Energi/koldioxidkrav på lätta lastbilar | Spjutspetsnivå | Teknisk specifikation | Lätta lastbilar | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordon, konstruerade och byggda för varutransport, med en högsta vikt som inte överstiger 3,5 ton, ska vara godkänt för el*, vätgas, fordonsgas eller annan gas än gasol enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister. För fordonsgas och andra gaser än gasol gäller ett utsläppstak på högst 290 gram koldioxid per kilometer enligt skattegrundande utsläppsvärde i Transportstyrelsens vägtrafikregister. * Endast rena elfordon och bränslecellsfordon utan förbränningsmotor, det vill säga ej laddhybrider och elhybrider. | |||||
Fordonsbuller | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Lätta lastbilar | ||
Information om kriteriet Genom att ställa krav på fordonsbuller minkar man buller som vägtrafiken förorsakar och bidrar till miljömålet god bebyggd miljö. Kriterietext Uppmätt buller enligt typgodkännande får ej överstiga 72 dB oavsett bränsle. | |||||
ISA-Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordon ska levereras utrustat med system för intelligent hastighetsanpassning (ISA). Systemet ska ge föraren återkoppling på körsättet med information om medel- och momentanförbrukning av bränsle | |||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||
Stödsystem för sparsam körning | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Lätta lastbilar | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordonet ska vara utrustat med ett system för sparsam körning. Systemet ska ge föraren återkoppling på körsättet med information om medel- och momentanförbrukning av bränsle. | |||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Lätta lastbilar | ||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||
Drivmedel/drivlina | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Tunga fordon | ||
Information om kriteriet Kriterietext Tunga fordon som överstiger 3,5 ton ska som lägst uppfylla utsläppskrav motsvarande Euro VI eller senare, samt vara registrerade för något av följande drivmedel:
| |||||
Uppgradering av euroklass tunga fordon | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||
Information om kriteriet Vägtrafikens utsläpp har minskat kraftigt, bland annat beroende på renare drivmedel och lagstiftningskrav på fordons avgasemissioner. På vissa platser är dock halterna fortfarande höga främst i tätorter. Avgasemissioner från vägtrafiken innehåller ämnen som påverkar både hälsa och miljö. Kraven på euroklasser på syftar till att uppmuntra en uppgradering av fordonsflottan till bättre miljöklasser enligt det regelverk som gäller för hela EU. Euroklasserna reglerar utsläpp av kväveoxider (NOx), kolväten (HC), partiklar (PM) och koloxid (CO). Detta bidrar till att minska ett flertal miljöproblem exempelvis dålig luftkvalitet i tätorter och övergödning. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Vid genomförandet av transportuppdraget ska alla tunga fordon minst uppfylla kraven i Euro V. För transporter som utförs inom miljözoner gäller reglerna för miljözon. Vid nyanskaffning av tunga fordon som kommer att användas i transportuppdraget ska dessa fordon lägst uppfylla kraven för Euro VI. Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Om tunga fordon ska användas i uppdraget ska minst ....% av transportarbetet utföras av fordon som lägst uppfyller kraven för Euro V. För transporter som utförs inom miljözoner gäller reglerna för miljözon. | |||||
Stödsystem för sparsam körning | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Tunga fordon | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordonet ska vara utrustat med ett system för sparsam körning. Systemet ska ge föraren återkoppling på körsättet med information om medel- och momentanförbrukning av bränsle. | |||||
ISA-Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Tunga fordon | ||
Information om kriteriet Kriterietext Fordon ska levereras utrustat med system för intelligent hastighetsanpassning (ISA). Systemet ska ge föraren återkoppling på körsättet med information om medel- och momentanförbrukning av bränsle |
Kraven finns på tre nivåer: bas, avancerad och spjutspets. Avancerad nivå och spjutspetsnivå bör alltid ses som huvudalternativen. Observera att bas-nivån endast bör användas som en undantagsnivå i de fall då de andra två nivåerna inte är tillämpbara.
Det är dock viktigt att upphandla utifrån ett strategiskt perspektiv då olika drivmedel inte fungerar för alla fordon. Se över helheten och era möjligheter för olika drivmedel innan du upphandlar. Läs mer om vilka krav som går att ställa på drivmedel här: Hållbarhetskriterier för drivmedel.