Medicintekniska förbrukningsartiklar
Förbrukningsmaterial inom sjukvården omfattar ett stort antal artiklar som köps in till vård-och omsorg. Miljö och hälsa påverkas framförallt genom tillsatser av farliga kemikalier, förbrukning av ändliga resurser och uppkomst av avfall. Förbrukningsartiklarna är till övervägande del engångsartiklar vilket resulterar i stora mängder avfall. Omfattande materialflöden medför en betydande påverkan på miljön genom att stora mängder råvaror och energi förbrukas vid tillverkning, och via utsläpp av miljöfarliga ämnen vid tillverkning, transporter, användning och omhändertagande av avfall.
Expandera rad för mer information | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bisfenoler i plast, avancerad nivå | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet ställs för att säkerställa att bisfenoler som har liknande struktur och som misstänks ha lika allvarliga egenskaper som bisfenol A, inte förekommer i produkterna. Kriterietext Förbrukningsartiklar som innehåller plast ska inte innehålla bisfenol A eller bisfenoler med liknande kemisk struktur som bisfenol A, i halter över 0,1 viktprocent av varje enskild plastdel av produkten. I tabellen anges identifierade bisfenoler från en kartläggning av Kemikalieinspektionen 2017.1 Angivet CAS-nummer gäller före ämnesnamn.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bisfenol A i plast, basnivå | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Bisfenol A är klassat som ett reproduktionstoxiskt ämne, alltså ett ämne som misstänks kunna skada fertiliteten eller det ofödda barnet vid låga koncentrationer. Bisfenol A är sedan 2017 upptaget på Reachs kandidatförteckning och som CMR-ämne i förordningen om medicinteknisk utrustning. Kriterietext Förbrukningsartiklar som är avsedda att användas i direkt kontakt med blod eller vävnader ska inte innehålla bisfenol A (CAS-nr 80-05-7) i halter över 0,001 viktprocent (10 ppm, 10 mg/kg) i varje enskild plastdel. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begränsning av ftalater (vinylhandske) | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Olika typer av kemikalier används vid olika typer av handskar. Mjukgörare i handskar kan bidra både till miljöpåverkan och utgöra en hälsorisk, vilket är dokumenterat för ftalater som kemisk grupp och som baseras på ämnet ftalsyra. Ftalater som används som mjukgörare i plast, framför allt i PVC (vinyl), kan undvikas genom att använda kravet. Kriterietext Ftalater, diestrar av orto-ftalsyra, i halter över 0,1 viktsprocent (1000 mg/kg) per ämne ska inte ingå i engångshandskar av polyvinylkloridhandskar (PVC). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begränsning av biocider (antimikrobiell funktion) | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Produkter som är behandlade med biocider (antimikrobiell funktion) innehåller ämnen som kan vara farliga eller giftiga för människor och miljö, samt kan påskynda utvecklingen av resistensbildning hos bakterier. Kriterietext Förbrukningsartiklar får inte vara biocidbehandlade, det vill säga produkterna får inte vara behandlade med eller avsiktligen innehålla en eller flera biocidprodukter.1
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begränsning av biocider (antimikrobiell funktion) | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Produkter som är behandlade med biocider (antimikrobiell funktion) innehåller ämnen som kan vara farliga eller giftiga för människor och miljö, samt kan påskynda utvecklingen av resistensbildning hos bakterier. Kriterietext Förbrukningsartiklar får inte vara biocidbehandlade, det vill säga produkterna får inte vara behandlade med eller avsiktligen innehålla en eller flera biocidprodukter.1
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Avdelnings- och produktförpackning till engångshandske | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet ställs för att avdelnings-och produktförpackningar ska vara utformade i material för att engångshandsken ska hålla rätt renhetsgrad (grad av sterilitet för sterila handskar), undvika kontaminering och för att minska handskens miljöpåverkan från förpackningsmaterialet och emballage. Det är viktigt att avdelnings-och produktförpackningar är märkta med relevant information och symboler för att säkerställa rätt skydd och användning av handsken enligt riktlinjer i angivna standarder. Det är också viktigt att avdelningsförpackningen finns i olika storlekar för att minimera risk för svinn, vilket också gäller gäller om avdelningsförpackningarna är överpackade. Kriterietext
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förpackningar | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet ställs för att förpackningar, avdelnings-och produktförpackningar, till offererade förbrukningsartiklar ska vara utformade i material som minimerar miljöpåverkan, den totala volymen använt förpackningsmaterial samt kan källsorteras och återvinnas. Kriterietext För förpackningar gäller följande:
Leverantören ska utan dröjsmål informera om eventuella förändringar i förpackningsmaterialets sammansättning under avtalsperioden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbrukningsartiklar tillverkade i klorfri plast | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är undvika plaster med innehåll av miljöfarliga- och hälsofarliga ämnen. Genom kravet undviks att klorerad plast, till exempel polyvinylkloridplast, används i offererade förbrukningsartiklar inom vård och omsorg. Kriterietext Förbrukningsartiklar (undantaget endotrakealtuber) får inte innehålla klorerade plaster i halter som överstiger 0,1 viktprocent1 i varje enskild del av förbrukningsartikeln.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbrukningsartiklar tillverkade i halogenfri plast | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är undvika plaster innehållande miljöfarliga- och hälsofarliga ämnen. Genom kravet undviks att halogenerade plaster används i offererade förbrukningsartiklar, och att andra halogener inte används för att ersätta exempelvis klor. Kriterietext Förbrukningsartiklar som ingår i anbudet innehåller inte halogenerade plaster som överstiger 0,1 viktprocent1 per ämne av fluor, klor, brom och jod, och varje enskild del av förbrukningsartikeln. Utvärderingen sker enligt den upphandlande myndighetens utvärderingsmodell [poäng eller prisavdrag].
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbrukningsartiklar fria från latex | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Det är viktigt att minska risken för allergier hos människor som kommer i kontakt med förbrukningsartiklar som används inom vården. Latex från naturgummi är ett sensibiliserande ämne som kan utgöra en allvarlig hälsorisk för patienter och personal om det ingår i offererade produkter. Kriterietext Förbrukningsartiklar ska inte innehålla naturgummilatex. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbrukningsartiklar fria från ftalater | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Hälsofarliga ftalater används som aktiva tillsatser och mjukgörare i vissa plaster. Denna grupp av mjukgörare kan undvikas genom att använda kravet, och därmed minska exponeringen för patienter och personal. Kriterietext Förbrukningsartiklar (undantaget endotrakealtuber) får inte innehålla ftalater (estrar av 1,2-bensendikarboxylsyra) som överstiger 0,1 viktprocent1 per ämne och varje enskild del av förbrukningsartikeln enligt aktuell Reach kandidatlista. Tabellen nedan är exempel på upptagna ftalater på listan per maj 2019. Angivet CAS-nummer gäller före ämnesnamn.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Endotrakealtuber fria från ftalater | Basnivå | Tilldelningskriterier | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Endotrakealtuber som produktgrupp är undantagen krav på att produkten ska vara fri från ftalater som mjukgörare. Kravet kan driva marknaden till att inte använda tillsatser med kända betänkligheter vid tillverkning och användning av offererade produkter. Kriterietext Endotrakealtuber som ingår i anbudet innehåller inte ftalater (estrar av 1,2-bensendikarboxylsyra) som överstiger 0,1 viktprocent 1 per ämne och varje enskild del av endotrakealtuben upptagna på Reach kandidatlista och som gäller vid sista anbudsdag. Tabellen nedan är exempel på upptagna ftalater på listan per maj 2019. Angivet CAS-nummer gäller före ämnesnamn. Utvärderingen sker mot Reach kandidatlista som gällde sista anbudsdag och enligt den upphandlande myndighetens utvärderingsmodell [poäng eller prisavdrag].
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Standarder vid tillverkning och kontroll av engångshandske | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Produktion av engångshandskar enligt harmoniserade standarder säkerställer överensstämmelse med direktiv och förordningar gällande kvalitet och säkerhet. Kravet säkerställer att slutanvändaren skyddas utifrån vilken risk eller fara som handsken ska skydda mot och att engångshandsken erbjuder rätt skydd och har rätt märkning. Kriterietext Vid tillverkning av medicinska engångshandskar, undersökningshandskar och operationshandskar, ska följande standarder, eller likvärdigtuppfyllas: SS-EN 455-1:2020 Medicinska engångshandskar – del 1: Krav samt provning av hålförekomst SS- EN 455-2:2015 Medicinska engångshandskar – del 2: Krav på och provning av fysikaliska egenskaper SS-EN 455-3:2015 Medicinska engångshandskar – del 3: Krav och provningsmetoder för biologisk utvärdering SS-EN 455-4:2009 Medicinska engångshandskar – del 4: Krav och testmetoder för lagringsegenskaper Medicinska engångshandskarska vara märkta med symboler SS-EN ISO 15223–1 (korrigerad version 2017-03), se bilaga "Märkning och information som ska tillhandahållas med medicinsk engångshandske" I den pre-kliniska utvärderingen ska de medicinska engångshandskarna vara testade enligt: SS-EN ISO 10993-5 (Biologisk värdering av medicintekniska produkter - Del 5: Prövning för cytotoxicitet in vitro), och SS-EN ISO 10993-10 (Biologisk värdering av medicintekniska produkter - Del 10: Prövning för irritation och hudsensibilisering).
Vid tillverkning av laboratoriehandskar (handskar för personskydd) ska följande harmoniserade standarder uppfyllas: SS EN 420:2004 Skyddshandskar – Allmänna krav och provningsmetoder SS-EN 374-1:2016 Skyddshandskar mot kemikalier och mikroorganismer - Del 1: Terminologi och fordringar på prestanda SS-EN 374-2:2019 Skyddshandskar mot kemikalier och mikroorganismer - Del 2: Bestämning av penetrationsmotstånd SS-EN 16523-1:2015+A1:2018 Fastställande av materialmotstånd mot genomsläpp av kemikalier. Genomsläpp av flytande kemikalier vid kontinuerlig kontakt (ersätter EN 374-3). SS- EN 374-4: 2019 Skyddshandskar mot kemikalier och mikroorganismer - Del 4: Bestämning av motstånd mot degradation av kemikalier SS-EN 374-5: 2016 Skyddshandskar mot kemikalier och mikroorganismer - Del 5: Terminologi och fordringar vid risker för mikroorganismer Laboratoriehandskar ska vara märkta enligt krav i EN 420 och med farosymboler (piktogram) som visar handskens skyddsfunktion för den angivna risken, se bilaga "Märkning av laboratoriehandske med personskydd för kemikalier".
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om förbrukningsartikelns klimatpåverkan | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med tilldelningskriteriet är att få information om förbrukningsartikelns klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv genom att leverantörer tar fram informationen enligt vedertagna metoder och internationella standarder för livscykelanalyser. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag ] ska leverantören för tappningskatetrar, infusionsaggregat och endotrakealtuber kunna redovisa information om dess klimatpåverkan i ett livscykelperspektiv [för hela livscykeln eller ange vald del av livscykeln] enligt ISO 14044, ISO 14025 eller ISO 14067 eller likvärdigt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hudvårdande ämnen i engångshandske | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet säkerställer att handsken inte ska användas som en hudvårdande produkt eftersom tillsatser till handsken kan bidra till irritation eller kontaktallergi mot handsken. Kriterietext Ämnen avsedda att återfukta eller mjukgöra händerna ska inte tillsättas eller återfinnas i de offererade produkterna. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Håltäthet (AQL) för engångshandske | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att handskar ska kunna offereras med högre krav på håltäthet än AQL nivåer enligt standarder inom relevanta områden där det finns behov av en engångshandske med högre säkerhet. Det är viktigt att kunna kvalitetssäkra handskens funktion och att den är säker i bruk med minsta möjliga fel. Kriterietext Offererade produkter ska uppfylla följande nivåer på håltäthet och AQL värden:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Produktens klimatpåverkan | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med tilldelningskriteriet är att få information om produktens klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv och att ge en signal till marknaden om att denna information efterfrågas. Engångshandskar är en produktgrupp där den huvudsakliga miljö- och klimatpåverkan sker i de tidiga stegen av livscykeln i samband med framtagande av råmaterial samt vid tillverkningen. Kriterietext Leverantören kan tillhandhålla information om produktens klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laboratoriehandske med personskydd för kemikalier | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet ställs för att det är viktigt att handskarna är anpassade för att skydda mot olika faror på ett laboratorium och i vårdsituationer där mera skydd behövs och handskar som är extra tåliga mot kemikalier, exempelvis i samband med olika behandlingar som cytostatika. Kriterietext Laboratoriehandskar ska uppfylla kraven på olika skyddsklasser av kemikalier och genombrottstider:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehåll av särskilt farliga ämnen (kandidatförteckningen) | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta krav får den upphandlande myndigheten information om innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas på kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Kriterietext Senast vid avtalsstart ska offererade produkter inte innehålla ämnen som finns upptagna på gällande kandidatförteckning (artikel 59 i Förordning (EG) nr 1907/2006 om Registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach)) i halter över 0,1 viktsprocent (1000 mg/kg) per ämne. Viktprocenten avser varje individuell del av en sammansatt vara och avser alltså inte 0,1 procent av en sammansatt produkt, utan 0,1 procent av varje ingående del. Om nya ämnen förs upp på förteckningen under avtalstiden, ska leverantören senast 6 månader efter den europeiska kemikaliemyndighetens (Echa) offentliggörande av en reviderad kandidatförteckning, redovisa en handlingsplan för hur ämnet kan fasas ut. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehåll av särskilt farliga ämnen (kandidatförteckning) | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Baskrav: Genom detta krav får den upphandlande myndigheten information om innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas på kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Kriterietext Senast vid [avtalsstart eller vid annan tidpunkt som anges av den upphandlande myndigheten ska leverantören kunna tillhandahålla information om de förbrukningsartiklar som levereras enligt kontraktet innehåller ämnen som finns upptagna på gällande kandidatförteckning (artikel 59 i Förordning (EG) nr 1907/2006 om Registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach)), i halter över 0,1 viktprocent per ämne. Med 0,1 viktprocent avses varje individuell del av en vara.1 Om nya ämnen förs upp på kandidatförteckningen under avtalstiden ska den upphandlande myndigheten underrättas om sådana ämnen förekommer i produkter som omfattas av kontraktet. Detta ska ske inom sex månader efter det att europeiska kemikaliemyndigheten (Echa) har offentliggjort en reviderad kandidatförteckning.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehåll av särskilt farliga ämnen (kandidatförteckning) | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Baskrav: Genom detta krav får den upphandlande myndigheten information om innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas på kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Kriterietext Senast vid [avtalsstart eller vid annan tidpunkt som anges av den upphandlande myndigheten på begäran] ska förbrukningsartiklar som levereras enligt kontraktet inte innehålla ämnen som finns upptagna på gällande kandidatförteckning (artikel 59 i Förordning EG nr 1907/2006 om Registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach)), i halter över 0,1 viktprocent per ämne (1000 mg/kg). Viktprocenten avser varje individuell del av förbrukningsartikeln.1 Om nya ämnen förs upp på förteckningen under avtalstiden ska leverantören Senast 6 månader efter att den europeiska kemikaliemyndigheten (Echa) har offentliggjort en reviderad kandidatförteckning redovisa en tidsbestämd handlingsplan för hur ämnet eller ämnena kan fasas ut. Leverantören ska i sitt anbud lämna en kortfattad beskrivning över hur de avser att uppfylla kontraktsvillkoret under kontraktsperioden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rutiner för kvalitetssäkring | Basnivå | Kvalificeringskrav | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Ett system för kvalitetsledning krävs för att säkerställa att det finns kontroll över produktionen samt att produkterna som omfattas av anbudet är av efterfrågad kvalitet. Ett system för kvalitetsledning krävs även för att säkerställa spårbarhet. Kriterietext Anbudsgivaren av de offererade produkterna ska redovisa rutiner för ett systematiskt kvalitetsarbete samt ha dokumenterade rutiner och instruktioner för att säkerställa:
För att säkerställa att ovanstående punkter efterlevs ska rutiner och instruktioner minst omfatta följande:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rutiner för kvalitetsledning, kontroll och hantering av information för farliga ämnen | Basnivå | Kvalificeringskrav | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Att ha dokumenterade rutiner och instruktioner för kvalitetssäkring av produkter och leveranser ger förutsättningar för att kunna hantera information och upprätta spårbarhet i leveranskedjan enligt bland annat de lagstadgade krav som finns för tillverkning av medicintekniska förbrukningsartiklar. Detta ger bättre förutsättningar förleverantörer att uppfylla kraven i tekniska specifikationer och för att fullgöra kontraktet. Kriterietext Leverantören ska i sitt anbud lämna en beskrivning av de rutiner som leverantören använder för ett systematiskt kvalitetsledningsarbete (kvalitetssäkringsarbete) och de rutiner som används för att kontrollera och hantera information kring miljö- och hälsofarliga ämnen i förbrukningsartiklarna som omfattas av kontraktet. Beskrivningen av rutinerna ska minst omfatta följande:
Rutinerna ska vara dokumenterade och tillämpas under hela kontraktsperioden | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Puderfri engångshandske | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Följande krav säkerställer att alla engångshandskar är puderfria och att pudrade handskar inte offereras i upphandlingen. Kriterietext Alla engångshandskar som offereras ska vara fria från puderrester och pudernivån i handskarna ska inte överstiga 2 mg/handske. Följande testmetoder kan användas för att bestämma pudernivå i alla offererade engångshandskar:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metallinnehåll i plast | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att säkerställa att vissa tungmetaller inte förekommer i förbrukningsartiklarna. Kriterietext Förbrukningsartiklar ska inte innehålla bly, kadmium, kvicksilver, sexvärt krom eller föreningar av dessa, eller tennorganiska föreningar i halter överstigande 0,1 viktprocent av plastmaterialets vikt. Med 0,1 viktprocent avses varje individuell del av en vara. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Allergen i engångshandske | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Användning av engångshandskar kan leda till hudirritation och/eller sensibilisering mot ämnen med kontaktallergenframkallande egenskaper. Det är därför viktigt att känna till kemikalier som används vid tillverkningen av offererad produkt och att informera om ingående ämnen. Kriterietext Vid avtalsstart ska tillverkaren ange ingående ämnen som antingen tillsatts under tillverkningen eller som redan är kända att ingå i produkten; som acceleratorer eller antioxidanter som är kända för att orsaka hälsoeffekter utifrån tillgängliga data, se bilaga "Kemikalier och allergen vid tillverkning av engångshandske". | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Acceleratorfri engångshandske (nitril) | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Användning av engångshandskar och laboratoriehandskar kan leda till hudirritation och/eller sensibilisering mot ämnen med kontaktallergenframkallande egenskaper. Tiuramer, tiazoler och karbamater är acceleratorer och kända kontaktallergen. Det är därför viktigt att engångshandskar kan offereras som inte innehåller acceleratorer, och som kan användas av personal med bevisad allergi. Kriterietext Följande grupper av kemikalier ska inte användas vid tillverkning av offererad acceleratorfri engångshandske i nitril: Acceleratorer eller komponenter som är kända för att kunna bilda acceleratorer, till exempel tiuramer, ditiokarbamater, tiazoler, se bilaga "Kemikalier och allergen vid tillverkning av engångshanske". |
Ladda ner valda kriterier
Förbrukningsmaterial inom sjukvården omfattar ett stort antal artiklar som köps in till vård-och omsorg. Miljö och hälsa påverkas framförallt genom tillsatser av farliga kemikalier, förbrukning av ändliga resurser och uppkomst av avfall. Förbrukningsartiklarna är till övervägande del engångsartiklar vilket resulterar i stora mängder avfall. Omfattande materialflöden medför en betydande påverkan på miljön genom att stora mängder råvaror och energi förbrukas vid tillverkning, och via utsläpp av miljöfarliga ämnen vid tillverkning, transporter, användning och omhändertagande av avfall.
En viktig anledning till ett särskilt fokus på kemikalier i sjukvårdsmiljöer är att de som vistas inom vården innefattar grupper som bedöms vara extra känsliga, särskilt nyfödda och små barn. Förutom att dessa individer genomgår en känslig utveckling kan exponeringen i vissa fall bli relativt hög på grund av att barn har högt födointag och andas mer i förhållande till sin storlek. Inom sjukvården kan det också handla om att kemikalier når kroppen via medicinsk utrustning, förutom exponering av kroppsfrämmande ämnen via livsmedel, inandning av gaser och partiklar, eller genom hudkontakt. Exponeringen startar redan i fosterlivet, och en del kemikalier förs också över till ammande barn via modersmjölken.
Ett fungerande hormonsystem är en förutsättning för normal utveckling och hälsa. Det därför av stor vikt att förbrukningsartiklar som upphandlas till till vård-och omsorg inte innehåller ämnen med CMR- och PBT-egenskaper, det vill säga egenskaper som är cancerframkallande, mutagena, reproduktionstoxiska respektive persistenta, bioackumulerande och giftiga. Det är också viktigt att förbrukningsartiklarna inte innehåller tillsatser som kan utgöra en risk för allergi eller överkänslighet hos patient eller personal. Allvarliga hälsoeffekter, såsom fortplantningsstörningar, har rapporterats för ett flertal mjukgörare inom ämnesgruppen ftalater som används som mjukgörare i plast. Kemikalieinspektionen har haft flera regeringsuppdrag omfattande fortplantningsstörande och hormonstörande ftalater, såväl som för bisfenol A och bisfenoler.
Offentlig upphandling är ett viktigt styrmedel inom områden som vård och omsorg och där offentliga medel står för den största delen av marknaden. Att fasa ut och ersätta miljö-och hälsofarliga kemikalier är av stor vikt för att minska den totala exponeringen för patienter och personal inom vård och omsorg, vilket också är utgångspunkterna i miljömålet Giftfri miljö. Bedömning av produkten ur ett livscykelperspektiv och försiktigthetsprincipen är utgångspunkter för kemikaliekrav i upphandling. Nationellt framtagna hållbarhetskriterier har till syfte att minska farliga ämnen i förbrukningsartiklar som upphandlas till vård-och omsorg och att driva marknaden och leverantörens utveckling mot att ta fram hälsosamma-och miljöanpassade produkter.
Hållbarhetskriterierna tas fram i dialog med brett sammansatta referensgrupper utifrån myndighetens uppdrag att ge relevant stöd till alla aktörer inom den offentliga affären. Inom vissa områden är det särskilt viktigt att hänsyn tas till miljö och hälsa tas offentlig upphandling tillsammans med abetsrättsliga och sociala villkor, och särskilt när tillverkningen sker utanför EU.