Matchningsansvarig – stöd vid sysselsättningskrav
Inköpsprocessen är utgångspunkten i vårt stöd för ökad sysselsättning i offentlig upphandling. Som matchningsansvarig är du en viktig samverkanspart under hela processen men har en särskilt viktig roll i att förstå och rekrytera ur den tilltänkta målgruppen.

Planera: börja dialogen
I upphandlingar med sysselsättningskrav är din roll som matchningsansvarig viktig. Ledningen bör ha gett dig de förutsättningar som krävs för att ge stöd där sysselsättningskrav ställs.
Starta förberedelserna genom att:
- Utse kontaktpersoner/handläggare som kan bidra i processen.
- Etablera kontakt med företag och andra relevanta organisationer.
- Avsätt resurser för att underlätta en tät kontakt och goda relationer med den upphandlande organisationen, relevanta företag, bransch- och fackorganisationer.
- Ta fram rutiner och tydliga strukturer för arbetet. Glöm inte uppföljningen!
- Informera internt och informera igen! Det kommer ständigt in nya personer i organisationerna som behöver veta vad ni gör och varför.
Tips!
Gör en samhällsekonomisk beräkning för att se vilken samhällsekonomisk effekt upphandlingen kan ge. Det kan vara ett bra underlag för informationen och engagemanget internt.
Innan en upphandlande organisation kan ställa sysselsättningskrav i sina upphandlingar behöver de planera och bedöma om det är lämpligt att ställa dessa krav. De behöver dessutom påbörja en dialog med dig som är matchningsansvarig. Då skapas bästa möjliga förutsättningar för att det företag som sedan vinner upphandlingen ska hitta en arbetssökande med lämplig kompetens.
De verksamheter som ansvarar för matchningen, det vill säga de som har bäst kännedom och kunskap om enskilda arbetssökande, kan vara kommunens arbetsmarknadsverksamhet eller Arbetsförmedlingen (i fortsättningen kallade matchningsansvariga). Genom att samverka med dessa skapas bästa möjliga förutsättningar för att leverantörer ska hitta en arbetssökande med lämplig kompetens.
Att en upphandlande organisation börjar planera tidigt är av stor vikt för dig som matchningsansvarig. Det innebär att det finns tid att planera för att utbilda, höja kompetensen och rusta de personer som står till arbetsmarknadens förfogande för att de bättre ska motsvara leverantörernas krav på kompetens. Det kan handla om att planera allt från arbetsträning, kortare kurser till vuxenutbildningar motsvarande gymnasiekompetens eller specialistkompetens på universitetsnivå.
Ta del av våra lärande exempel:
Kartlägga: förstå målgruppen
Det kan vara stor skillnad på hur arbetsmarknaden ser ut idag och hur den utvecklar sig framöver. Att ha god kunskap om målgruppen inför bedömningen av den aktuella upphandlingen är därför mycket viktigt.
Börja med att analysera målgruppen:
- Hur ser målgruppen ut?
- Finns det arbetssökande inom den utvalda målgruppen?
- Hur långt från arbetsmarknaden står målgruppen?
- Behöver målgruppen rustas/utbildas för att kunna matchas?
- Hur kan målgruppen få utbildning? Vem gör det?
- Kan målgruppen vara aktuell för anställningsstöd?
Under kartläggningsfasen handlar det om att få en tydligare bild av förväntningar och mål genom att ta in mer kunskap från omvärlden. Som matchningsansvarig gör du kartläggningen i dialog med den upphandlande organisationen och leverantörer.
Du stöttar upphandlande organisation med kartläggning av:
- arbetsmarknad på kort och lång sikt – att det finns lämpliga arbetssökande ur den definierade målgruppen på arbetsmarknaden.
- kompetensprofiler som kan bli aktuella. Utbildningsnivå, färdigheter och erfarenheter hos de arbetssökande i vald målgrupp.
Arbetsmarknadsanalys
En arbetsmarknadsanalys bygger på ett samarbete mellan framför allt upphandlande organisation och matchningsansvarig organisation utifrån vad man planerar att upphandla. Ni inleder en dialog i ett tidigt skede för att klargöra roller och ansvar. Som matchningsansvarig ska ni inte behöva kunna upphandlingsregler och en upphandlare ska inte behöva ha kunskap om arbetsmarknadsfrågor.
I arbetsmarknadsanalysen ingår också kontakter med arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer samt branschorganisationer.
Som matchningsansvarig har ni god kunskap om arbetsmarknaden och det är en stor fördel om ni kan bistå i analysen. Bedömningen underlättas för den upphandlande organisationen.
Analysera: ge stöd
I denna fas är din roll som matchningsansvarig att svara på arbetsmarknadsfrågor. Du stöttar den upphandlande organisationen i sin analys för att ta ett välgrundat beslut.
Som matchningsansvarig samverkar du med den upphandlande organisationen i arbetet med beslutsunderlaget. Det kan gälla stöd i frågor om exempelvis förutsättningarna för aktuell bransch på den lokala eller regionala arbetsmarknaden. Eller handla om frågor som rör regionala skillnader på arbetsmarknaden beroende på konjunktursvängningar.
Insamlade kunskapen analyseras
Arbetsmarknadsanalysen är en del av det som ligger till grund för den upphandlande organisationens beslut – om de ska ställa sysselsättningskrav i den aktuella upphandlingen eller inte.
Under analysfasen gör den upphandlande organisationen en bedömning av lämpligheten att ställa sysselsättningskrav i den aktuella upphandlingen. Detta genom att analysera den kunskap som samlats in under planerings- och kartläggningsfaserna.
Beslutsunderlaget svarar på många frågor varav några gäller arbetsmarknad – se mallen.
Mallen är till för att kunna fatta ett välgrundat beslut om det är lämpligt att ställa eller inte ställa sysselsättningskrav vid en upphandling.
Det finns frågor i beslutsunderlaget om arbetsmarknaden som ni som matchningsansvarig bör bistå i att besvara.
Beslutsunderlaget består av en checklista och beskriver viktiga förutsättningar som krävs för att sysselsättningskrav i offentlig upphandling ska fungera bra och ge de effekter som den upphandlande organisationen vill uppnå utifrån sina mål. Mallen är uppdelad i två nivåer:
- Frågor som bör besvaras inför beslut.
- Fördjupningsfrågor som kan besvaras för ett grundligare beslutsunderlag.
Upphandlingen genomförs
Nu är det dags att genomföra upphandlingen. Den här fasen innebär mindre arbete för dig som matchningsansvarig men desto mer för den upphandlande organisationen.
Under upphandlingsfasen genomför den upphandlande organisationen själva upphandlingen och formulerar dokumenten, annonserar, tilldelar och tecknar avtal.
Stödet innehåller två olika varianter av kontraktsvillkor att använda:
- Den ena varianten innebär att leverantören åtar sig att erbjuda anställningar eller praktik.
- Den andra varianten innebär att leverantören åtar sig att medverka i en dialog om sina förutsättningar för sysselsättningsfrämjande åtgärder.
Dessutom kan den upphandlande organisationen använda kontraktsvillkor som innebär att bonus utgår om ytterligare personer får sysselsättning och/eller den vinnande leverantören vidtar jämställdhetsåtgärder inom ramen för kontraktet.
Titta gärna närmare på de olika kontraktsvillkor som kan ställas i upphandlingen. Nedan hittar du alla villkor med tillhörande tillämpningsanvisningar.
Anställning eller praktik
Leverantören ska vid utförandet av kontraktet erbjuda sysselsättning för arbetslösa personer som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. I denna upphandling omfattas följande (målgrupp eller målgrupper): [Den upphandlande myndigheten anger målgrupp/er].
Leverantören åtar sig att till dessa erbjuda sysselsättning enligt nedan.
Ange något av följande tre alternativ:
Alternativ a):
En eller flera anställningar på heltid eller deltid, vilka sammantagna motsvarar minst [antal] månader på heltid.
Anställningen är antingen tillsvidare eller tidsbegränsad och regleras enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS), om inte avvikelser gjorts i kollektivavtal som leverantör är bunden av.
Anställningen ska ha anknytning till det arbete som utförs inom ramen för det aktuella kontraktet.
Anställningen kan innehålla utbildningsinsatser (helt eller delvis) som leverantören erbjuder den anställde, så länge utbildningen har anknytning till anställningen.
Senast sex (6) månader efter kontraktets start ska minst en (1) anställning ha påbörjats eller erbjudits.
Om en anställning avslutas i förtid av den anställde eller om det föreligger saklig grund för uppsägning eller skäl för avskedande ska leverantören anses ha uppfyllt sitt åtagande om minst tre fjärdedelar (75 %) av den sammantagna avtalade anställningstiden har fullgjorts.
Alternativ b):
En eller flera praktikplatser på heltid eller deltid, vilka sammantagna motsvarar minst [antal] månader på heltid.
Praktiken är oavlönad och utgör inget anställningsförhållande med leverantören.
Praktiken får pågå högst sex månader om inte kollektivavtal som leverantören är bunden av anger annat.
Praktiken ska ha anknytning till det arbete som utförs inom ramen för det aktuella kontraktet.
Praktikplatsen kan innehålla utbildningsinsatser (helt eller delvis) som leverantören erbjuder den anställde, så länge utbildningen har anknytning till praktiken.
Senast sex (6) månader efter kontraktets start ska minst en (1) praktik ha påbörjats eller erbjudits.
Om en praktik avslutas i förtid, av sakligt godtagbara skäl, ska leverantören anses ha uppfyllt sitt åtagande om minst tre fjärdedelar (75 %) av den sammantagna avtalade praktiktiden har fullgjorts.
Alternativ c):
En eller flera anställningar på heltid eller deltid, vilka sammantaget motsvarar minst [antal] månader på heltid och en eller flera praktikplatser på heltid eller deltid, vilka sammantaget motsvarar minst [antal] månader på heltid.
Anställningen är antingen tillsvidare eller tidsbegränsad och regleras enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS), om inte avvikelser gjorts i kollektivavtal som leverantör är bunden av.
Praktiken är oavlönad och utgör inget anställningsförhållande med leverantören.
Anställningen respektive praktiken ska ha anknytning till det arbete som utförs inom ramen för det aktuella kontraktet. Anställningen och praktiken kan innehålla utbildningsinsatser (helt eller delvis) som leverantören erbjuder den anställde, så länge utbildningen har anknytning till anställningen respektive praktiken.
Praktiken är oavlönad och utgör inget anställningsförhållande med leverantören.
Praktiken får pågå högst sex månader om inte kollektivavtal som leverantören är bunden av anger annan tid.
Senast sex (6) månader efter kontraktets start ska minst en (1) anställning och minst en (1) praktik ha påbörjats eller erbjudits.
Om en anställning avslutas i förtid av den anställde eller om det föreligger saklig grund för uppsägning eller skäl för avskedande eller om en praktik av sakligt godtagbara skäl avslutas i förtid ska leverantören anses ha uppfyllt sitt åtagande om minst tre fjärdedelar (75 %) av den sammantagna avtalade anställningstiden eller praktiktiden har fullgjorts.
Åtagandet får fullgöras hos underleverantör:
Leverantören kan fullgöra sitt åtagande genom att sysselsättningen (anställning och/eller praktik) sker hos en eller flera underleverantörer som utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska kunna redovisa hur dessa underleverantörer uppfyller kontraktsvillkoren och ska se till att de medverkar vid uppföljning enligt punkt 3.
Dialog om sysselsättningsfrämjande åtgärder vid upphandling
Leverantören ska efter inbjudan medverka vid dialog med [Den upphandlande myndigheten] och eventuell annan aktör som [Den upphandlande myndigheten] samarbetar med. Dialogen ska syfta till att diskutera leverantörens förutsättningar att bidra till sysselsättningsfrämjande åtgärder genom att, inom ramen för kontraktet, erbjuda anställning eller praktik för arbetslösa personer som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden.
Leverantören ska medverka med minst en (1) person vid minst ett (1) dialogmöte med [Den upphandlande myndigheten] och eventuellt annan aktör. [Den upphandlande myndigheten] kallar till mötet. Mötet kan ske i samband med kontraktets start eller vid annan tidpunkt. Dialogmötet kan ske fysiskt eller på annat sätt, till exempel via Skype, telefon eller videomöte.
Dialogens syfte är att leda fram till en överenskommelse om att leverantören ska genomföra sysselsättningsfrämjande åtgärder och på vilket sätt. Överenskommelsen ska vara skriftlig och ange när kontraktsvillkoren för sysselsättningsfrämjande villkor vid upphandling träder i kraft samt vilken eller vilka målgrupper som är aktuella och vilket alternativ i kontraktsvillkoren (a, b eller c) som leverantören åtagit sig att uppfylla eller annat åtagande eller samverkan som överenskommes mellan leverantören och den upphandlande myndigheten.
En överenskommelse om att leverantören åtar sig anställning eller praktik innebär att kontraktsvillkor för sysselsättningsfrämjande villkor vid upphandling kommer att gälla (se Ange dokument här).
Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa nedanstående alternativ [välj alternativ] som komplement till leverantörens åtagande enligt de sysselsättningsfrämjande kontraktsvillkoren i övrigt.
Leverantörens åtagande
Ange något av följande tre alternativ:
Alternativ 1):
- Kontraktsvillkor med bonusersättning för fler anställda eller praktikanter utöver grundkraven i de särskilda kontraktsvillkoren
Leverantören har möjlighet till bonus om leverantören vidtar ytterligare sysselsättningsskapande åtgärder inom ramen för genomförandet av de aktuella kontraktsvillkoren.
Bonus utgår om fler personer ur angiven målgrupp eller målgrupper får sysselsättning genom anställning eller praktik. Bonus kan utgå för maximalt antal platser enligt tabellen nedan (och till maximalt angivet belopp).
Typ av plats | Maximalt antal platser inom kontraktet för vilken bonus kan ges | Bonus per plats |
---|---|---|
Praktik | [antal] st. | [belopp] SEK |
Anställning | [antal] st. | [belopp] SEK |
Alternativ 2):
- Kontraktsvillkor med bonusersättning för jämställdhetsåtgärder i samband med anställning eller praktik
Leverantören har möjlighet till bonus om leverantören vidtar jämställdhetsåtgärder inom ramen för genomförandet av de aktuella kontraktsvillkoren. Det kan exempelvis vara positiv särbehandling av en eller flera personer ur det underrepresenterade könet hos arbetsgivaren i samband med rekryteringen (ger bonus x 1).
Jämställdhetsåtgärden under kontraktets utförande innebär att sysselsättningen erbjuds till en eller flera personer som kommer från det underrepresenterade könet (inom leverantörens verksamhet). Personerna ska komma från angiven målgrupp och ha lika eller nästan lika meriter. För sysselsättningen gäller kontraktsvillkoren i övrigt.
Bonus utgår för samtliga eller upp till ett maximalt antal personer (enligt vad som anges i tabellen nedan) som sysselsätts inom ramen för kontraktsvillkoren beroende på hur könsfördelningen ser ut för personer med likvärdiga arbeten ser ut inom leverantörens verksamhet.
Positiv särbehandling i samband med rekryteringen med hänsyn till kön får endast fortgå så länge det finns ett behov hos leverantören, dvs. det finns en ojämn könsfördelning i leverantörens verksamhet. Bonus utgår inte för åtgärder i strid mot diskrimineringslagen.
Typ av plats | Maximalt antal platser inom kontraktet för vilken bonus för jämställdhetsåtgärder kan ges | Bonus per plats |
---|---|---|
Praktik | [antal] st. | [belopp] SEK |
Anställning | [antal] st. | [belopp] SEK |
Alternativ 3):
- Kontraktsvillkor med bonusersättning för både ytterligare sysselsättning och jämställdhetsåtgärder i samband med anställning eller praktik
Leverantören har möjlighet till ytterligare bonus om leverantören ger både ytterligare sysselsättning och vidtar jämställdhetsåtgärder inom ramen för genomförandet av de aktuella kontraktsvillkoren. Fler personer som ges sysselsättning utöver åtagandet i kontraktsvillkoren och positiv särbehandling av en person ur det underrepresenterade könet hos arbetsgivaren i samband med rekryteringen (ger bonus x 2).
Sysselsättningsåtgärden som ger bonus innebär att fler personer ur angiven målgrupp/er får sysselsättning genom anställning eller praktik. Bonus kan utgå för maximalt antal platser enligt tabellen nedan (och till maximalt angivet belopp).
Jämställdhetsåtgärden som ger bonus innebär att en eller flera personer från det underrepresenterade könet inom leverantörens verksamhet sysselsätts under kontraktets utförande. Personerna ska komma från angiven målgrupp och ha lika eller nästan lika meriter. För sysselsättningen gäller kontraktsvillkoren i övrigt.
Bonus utgår för samtliga eller upp till ett maximalt antal personer (enligt vad som anges i tabellen nedan) som sysselsätts inom ramen för kontraktsvillkoren beroende på hur könsfördelningen ser ut för personer med likvärdiga arbeten ser ut inom leverantörens verksamhet.
Positiv särbehandling i samband med rekryteringen med hänsyn till kön får endast fortgå så länge det finns ett behov hos leverantören. Bonus utgår inte för åtgärder i strid mot diskrimineringslagen.
Typ av plats | Maximalt antal platser inom kontraktet för vilken bonus kan ges | Bonus per plats |
---|---|---|
Praktik | [antal] st. | [belopp] SEK |
Anställning | [antal] st. | [belopp] SEK |
Typ av plats | Maximalt antal platser inom kontraktet för vilken bonus för jämställdhetsåtgärder kan ges | Bonus per plats |
Praktik | [antal] st. | [belopp] SEK |
Anställning | [antal] st. | [belopp] SEK |
Leverantören är ansvarig för att ta initiativ till rekryteringen (anställning eller praktik) av personer från avsedd målgrupp/er som anges i punkt 1.
Leverantören kan få stöd för sin rekrytering av dessa personer genom att vända sig till [kontaktuppgifter till Arbetsförmedlingen och/eller kommunen eller andra aktörer] som bistår leverantören vid rekryteringen från avsedd målgrupp.
Om leverantören genomför rekryteringen på egen hand ska denne kunna styrka att det avser personer från avsedd målgrupp/er.
Ovanstående gäller även för eventuella underleverantörer.
Tillämpningsanvisningar för rekrytering av personer från den avsedda målgruppen
[Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att och hur leverantören fullföljer sitt åtagande enligt punkt 1 och 2.
Uppföljningen kan komma att ske genom dialog vid exempelvis leverantörsmöten och/eller genom rapportering om vilka anställningar/praktikplatser som har gjorts.
Leverantörsmöten
Leverantören ska delta vid leverantörsmöten för att redogöra för hur den uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1. De leverantörsmöten som avses omfattar följande:
Uppstartsmöte: uppstartsmötet äger rum [anges av den upphandlande myndigheten]. Vid uppstartsmötet redogör leverantören för hur den avser att gå till väga, och inom vilken tid, för att uppfylla sitt åtagande enligt punkt 1 samt hur handledningen och introduktion av personerna ska gå till.
Avstämningsmöten: löpande avstämningsmöten bokas in vid behov med hänsyn till omfattningen av kontraktet och antalet personer som sysselsätts enligt kontraktet.
Avslutningsmöte: avslutningsmötet äger rum vid tidpunkt som anges av den upphandlande myndigheten. Vid avslutningsmötet redogör leverantören för de faktiska resultaten av de sysselsättningsfrämjande villkoren, dvs. vilka anställningar och /eller praktikplatser som ingåtts eller erbjudits.
Rapportering om vilka anställningar/praktikplatser som har gjorts
Leverantören ska på begäran och senast vid tidpunkt som bestäms av den upphandlande myndigheten lämna en skriftlig egenrapportering om erbjudna/accepterade sysselsättningar. Leverantören kan lämna uppgifterna enligt bilaga Formulär för egenrapportering av sysselsättning – övergripande nivå.
Rapportering kan begäras vid ett eller flera tillfällen under kontraktstiden.
Om redovisningen lämnas på annat sätt ska leverantören lämna de uppgifter som framgår av bilagan. Leverantören ska på begäran kunna styrka lämnade uppgifter.
Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom [den tid som bestäms av den upphandlande myndigheten].
Vid bristande efterlevnad av åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tidsatt åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten.] Åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av den upphandlande myndigheten. Tiden för att ta fram åtgärdsplanen och för att avhjälpa bristerna ska vara skälig.
[[Den upphandlande myndigheten] har rätt att utfärda vite om leverantören inte vidtar rättelse, inte tar fram en åtgärdsplan eller inte avhjälper brister enligt godkänd åtgärdsplan inom angiven tid. Vitet utgår med [antal % av kontraktets värde eller antal kronor per vecka] så länge som bristen kvarstår, dock max [antal] kr. Uppnås maximalt vitesbelopp anses bristen vara väsentlig och den upphandlande myndigheten har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan.]
[(Vid ramavtal) [Den upphandlande myndigheten] har vidare rätt att avstänga leverantören från tilldelning enligt rangordning eller annan avropsordning eller frånta leverantören möjligheten att delta i förnyad konkurrensutsättning så länge som bristen kvarstår.]
[Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte tar fram åtgärdsplan eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan, om bristerna i båda fallen är väsentliga.
Någon sanktion utgår inte om bristen beror på omständigheter utanför leverantörens kontroll.
Implementera: ge stöd till leverantören
Som matchningsansvarig hjälper du leverantören att hitta den eller de individer som ska erbjudas sysselsättning i form av arbete eller praktik.
Gå igenom rekryteringsprocessens 7 steg
- Som matchningsansvarig träffar du leverantören som vann kontraktet tillsammans med den upphandlande organisationen. Ta reda på vilka kompetensbehov leverantören har.
- Identifiera individer ur den aktuella målgruppen.
- Utred och bedöm individerna utifrån kraven i det aktuella kontraktet.
- Vid behov: träna eller utbilda de sökande till en basnivå. Klargör vem som står för kostnaden.
- Matcha de sökande mot aktuellt kontrakt i samarbete med leverantören.
- Behövs specialkunskap för aktuell anställning? Klargör i så fall vem som står för kostnaden för praktik eller utbildning.
- Den sökande anställs eller erbjuds praktik hos leverantören.
I implementeringsfasen ska de sysselsättningsfrämjande åtgärderna bli verklighet. Matchningen är därför mycket viktig.
Som matchningsansvarig bör du vara med på uppstartsmötet med vinnande leverantör som ett stöd i samtalet om leverantörens behov av kompetens.
Det är leverantören som anställer eller upplåter till exempel en praktikplats och har därmed det slutliga avgörandet om vem som ska erbjudas sysselsättning inom ramen för kontraktet utifrån de krav som ställs i upphandlingen.
Identifiera behovet av kompetens
Efter tilldelning och vid en bestämd tidpunkt för ni som matchningsansvariga tillsammans med upphandlingsansvariga en dialog med leverantören för att identifiera kompetensbehovet.
I dialogen med leverantören bör förutsättningarna för matchning diskuteras utifrån det rådande arbetsmarknadsläget inom branschen och utifrån möjliga arbetssökande.
Leverantören gör en önskad kandidatprofil för att kunna påbörja rekryteringen av lämpliga personer för sysselsättningskravet.
Utreda och bedöma
Som matchningsansvarig bedömer du vilka av de personer som står till arbetsmarknadens förfogande som har tillräcklig kompetens. Bedömningen utgår från leverantörens önskade kandidatprofil, den upphandlande organisationens syfte med kravet och organisationens prioriterade målgrupper. Eventuellt utreds behovet av ytterligare utbildning för uppdraget.
Träna eller utbilda - basnivå
Det kan finnas ytterligare behov av utbildning eller arbetsträning för att bredda rekryteringsunderlaget. Det kan då handla om yrkessvenska, kortare kurser eller annan form av utbildning, gärna i kombination med exempelvis praktik som kan erbjudas av kommunen eller Arbetsförmedlingen.
Matcha mot kandidatprofilen
Som matchningsansvariga presenterar ni ett med leverantören överenskommet antal arbetssökande, som utifrån tidigare dialog motsvarar den önskade kandidatprofilen. Leverantören intervjuar de arbetssökande och väljer vem som ska anställas eller erbjudas en handledd praktikplats. Den upphandlande organisationen ska ha definierat vad handledd praktikplats innebär i det aktuella fallet.
Praktik eller utbildning - specialkunskaper
Ibland kan specialkunskaper eller exempelvis praktik vara nödvändigt innan en anställning kan ske. Som matchningsansvariga utreder ni förutsättningarna för att kunna erbjuda detta. Leverantören kan också erbjuda utbildning till kandidaten inför anställningen eller under tiden.
Anställning
När en person har erbjudits anställning eller praktik hjälper ni som matchningsansvariga till med att undersöka möjligheterna för leverantören att få någon form av anställningsstöd. Anställning sker enligt gällande lag och i tillämpliga fall enligt kollektivavtal för branschen och utifrån de särskilda kontraktsvillkor som ställts i upphandlingen.
Stöd för anställning
Om leverantören i egenskap av arbetsgivare vill ha någon form av stöd från Arbetsförmedlingen för den som får sysselsättning ska personen uppfylla vissa kriterier.
Olika former av anställningsstöd är individbaserade och utgår från individens särskilda behov. Om det handlar om en praktikplats är individens behov ännu tydligare i fokus för att stöd ska utgå från Arbetsförmedlingen.
Arbetsförmedlingens rekryteringstjänster
Lärande exempel: Fokuserad matchning – en effektiv hjälp vid rekrytering
Förvalta: lär av erfarenheterna
När kontraktstiden löper mot sitt slut är det dags att utvärdera om målen uppnåtts och dra nytta av lärdomarna.
Tänk på att:
- Alla upphandlingskontrakt med sysselsättningskrav ska följas upp. Under Fördjupning hittar du uppföljningsmall och stöd.
- Alla personuppgifter måste hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen.
Tips!
Gör en samhällsekonomisk beräkning som en del av uppföljningen för att ta reda på effekten.
Nu följer den upphandlande organisationen upp leverantörens åtaganden och de mätbara målen i kontraktsvillkoret. Leverantören rapporterar på övergripande nivå till den avtalsansvariga. Du som matchningsansvarig kan få ta del av och medverka i uppföljningen.
Stöddokument i förvaltafasen:
När bör uppföljning ske?
När och hur ofta uppföljningen sker beror i hög grad på omfattningen (storleken) på upphandlingen och antalet individer som erbjuds sysselsättning enligt kontraktet.
Det kan vara bra att avtala om regelbundna möten med leverantören för att följa upp villkoren avseende sysselsättning och vid vilken eller vilka tidpunkter som egenrapportering ska lämnas.
Ni avgör själva när uppföljningen ska äga rum och hur den ska genomföras. Som matchningsansvarig är ni ansvarig för att följa upp praktik och anställningsstöd enligt egna rutiner.
Vem ska genomföra uppföljningen?
Vem som har huvudansvaret för att genomföra uppföljningen kan variera mellan olika upphandlande organisationer. I vissa organisationer är det upphandlingsfunktionen som ansvarar för uppföljningen, och i andra organisationer kan uppföljningen hanteras av den kommunala arbetsmarknadsförvaltningen eller liknande funktion.
Uppföljningen kan genomföras med egna resurser hos den upphandlande organisationen eller med hjälp av ombud för organisationen.
Hur ska uppföljningen gå till?
Uppföljningen av de sysselsättningsfrämjande villkoren kan ske i dialog mellan den upphandlande organisationen och leverantören och genom att leverantören lämnar rapportering om vilka anställningar/praktikplatser som har gjorts. Vid kontraktets slut är det lämpligt att genomföra ett avslutningsmöte.
För att kontrollera att leverantören fullgör sina åtaganden kan det som ett första steg var tillräckligt att begära in uppgifter på en övergripande nivå. Leverantören rapporterar om detta i enlighet med formuläret för egenrapportering. Av formuläret för egenrapportering framgår vilka uppgifter som ska lämnas av leverantören.
I samband med att man följer upp sysselsättningsfrämjande villkor kan det bli nödvändigt att ta del av personuppgifter. Vid all behandling av personuppgifter gäller dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679/EU (GDPR)). Upphandlande myndigheter måste säkerställa att man behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR.
Upphandlande organisationer kan som ett första steg genomföra uppföljningen utan att behandla personuppgifter. Uppgifter kan tas in på en övergripande, aggregerad, nivå och uppföljning kan ske utan att den upphandlande organisationen tar del av personuppgifter.
GDPR och behandling av personuppgifter hos Integritetsskyddsmyndigheten